Kraftfoder till nsv unghäst?

C

cafu

Dum fråga kanske men jag funderar på vad jag ska ge för kraftfoder åt min nsv åring nu i höst. Hon har varit lite outvecklad och tunn. Hon har förut fått hel el. krossad havre men jag funderar på om kanske korn skulle vara ett bättre alternativ?

Någon som kan ge några argument för eller emot?

Sv: Kraftfoder till nsv unghäst?

Har du tagit träckprov? Med en fullgod avmaskning så kanske du inte behöver ge kraftfoder utan låta hästen ha fri tillgång på ett fullgott analyserat hö/Hösilage?

Tror nog också på avmaskning och bra hö i första hand. Jag har inte gett min nsv brukshingst någe kraftfoder,bara mineraler och fri tillgång på hö. Denna ras ska få växa långsamt utan nåt som skyndar på dem.

Kanske inte ett direkt svar på din fråga men ändå ett exempel på att jag inte är rädd att ge ordentligt med mat till en stor åring:

Vi har en ardenneråring som blev kastrerad i maj. Efter det så fick han en kraftig infektion som inte ville ge med sig, vilket gjorde att han tunnade ur.

Under sommaren blev han dock bättre, men fortsatte att falla ur på betet. Så vi har gett honom REGÄLT med mat extra. Och nu så bygger han muskler som bare den, ryggen var smal (ej mager) men har utvecklats till att matcha hans kraftiga bak. Han är dock fortfarande väl tunn över revbenen i min smak.

Uppdelat på två gånger per dag så har vi gett totalt:

3 kg havre
0,5 kg hippo alfa
100 gr hippo mineral vitlök

Detta motsvarar 2/3 av hans totala behov, utifrån vad jag räknat ut, så utifrån vinterns högiva så är det på tok för mkt att ge som vanlig foderstat.

Räkna och känn och se på hästen är mitt råd. Hellre en lite tjock unghäst än en mager. Se till att han får tillräckligt med protein och rätt balans på mineraler. Vi med tunga kallblod har en hel del muskelmassa att bidra till, samt en benstomme som promt måste hålla därtill. Därför är jag riktigt petnoga med vår... Det bästa höet ska också få gå till honom under vintern, så får vi se hur det faller ut.

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Hej och tack för alla svar!

Det blev kornkross till att börja med, jag känner att jag måste ge henne något till att börja med i alla fall. Har inte klart vilket grovfoder hon ska få och får väl avvakta med en komplett foderstat till jag vet de olika värdena i det fodret.

Vad är ett lämpligt proteinvärde för en unghäst i hösilage?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, har en hel del funderingar kring tillskott och foder. Det första jag funderingar kring är ifall Lucern skulle kunna vara ett bra...
2
Svar
29
· Visningar
3 308
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 246
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
42 974
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 342
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV