Sv: Kraftfoder till nsv unghäst?
Kanske inte ett direkt svar på din fråga men ändå ett exempel på att jag inte är rädd att ge ordentligt med mat till en stor åring:
Vi har en ardenneråring som blev kastrerad i maj. Efter det så fick han en kraftig infektion som inte ville ge med sig, vilket gjorde att han tunnade ur.
Under sommaren blev han dock bättre, men fortsatte att falla ur på betet. Så vi har gett honom REGÄLT med mat extra. Och nu så bygger han muskler som bare den, ryggen var smal (ej mager) men har utvecklats till att matcha hans kraftiga bak. Han är dock fortfarande väl tunn över revbenen i min smak.
Uppdelat på två gånger per dag så har vi gett totalt:
3 kg havre
0,5 kg hippo alfa
100 gr hippo mineral vitlök
Detta motsvarar 2/3 av hans totala behov, utifrån vad jag räknat ut, så utifrån vinterns högiva så är det på tok för mkt att ge som vanlig foderstat.
Räkna och känn och se på hästen är mitt råd. Hellre en lite tjock unghäst än en mager. Se till att han får tillräckligt med protein och rätt balans på mineraler. Vi med tunga kallblod har en hel del muskelmassa att bidra till, samt en benstomme som promt måste hålla därtill. Därför är jag riktigt petnoga med vår... Det bästa höet ska också få gå till honom under vintern, så får vi se hur det faller ut.
Lycka till!