Kraftfoder till islänning

V

Vicksan

Hej!
Skulle behöva lite tips om vad jag skulle kunna ge för typ av kraftfoder till min islänning. Tills för några veckor sedan utfodrades han med hösilgage, betfor och kraft grund, men magen började strula och veterinären rådde oss att ta bort kraftfodret helt tills vidare.
Nu är han så gott som fri från sina kolikkänningar, och då vill jag ju helst inte börja ge honom kraft igen då det är den han får ont av.

I dagsläget får han morötter istället för kraften och så betfor, men när han sätts igång igen (rids just nu ganska lugnt pga vädret & årstiden) så vet jag inte om detta räcker för att ge honom det han behöver för att orka med sitt arbete.
Någon som har tips på vad man kan ge honom som innehåller de mineraler och nödvändigheter han behöver, samt ger energi?
(Tyvärr blir han "sprättig" av havre så det är uteslutet).
Tacksam för svar!

Sv: Kraftfoder till islänning

Analysera hösilaget så du får veta vad det innehåller och kan fodra efter vad din häst behöver?

Om du ger tillräcklig mängd av ett BRA grovfoder (analyserat så att man VET värdena) så räcker det med bara det och mineralfoder. I bästa fall t o m bara Tokosel (selentillskott) om mineralvärdena är höga i grovfodret och täcker behoven av övriga mineraler (selen finns dock alltid dåligt av i svenska marker och man kan räkna med noll selen i grovfoder odlat i Sverige).

Din häst verkar enligt din beskrivning gå bara som hobbyhäst och är dessutom en lättfödd ras oftast (stämemr det på din också?) så jag har svårt att tro att den skulle behöva kraftfoder. Det ger man för att de ska hålla hullet om de gör av med mycket energi. Eller för att kompensera dåliga värden i sitt grovfoder.

Hur mycket hö ger du just nu? De kan få kolik av många olika orsaker och FÖR LITEN MÄNGD grovfoder kan vara en av orsakerna. Så här års kan det också vara sandkolik (de får i sig så mycket sand/jord då de äter från marken att det till slut blir så mycet att det blir förstoppning eller andra smärtor av det).

Jag ahr ganska stor erfarenhet av kolik hos min förra nordsvensk och vet av erfarenhet att veterinärer inte är de bästa på just FODERdelen och de har inte alltid speciella kunsaper om vad som orsakar kolik..... de vet bara huir man behandlar det! Man ska inte lita BLINDT på en veterinär. Klart att veterinären i ditt fall har rätt att man ska ta bort kraftfodret, som ju är en stor risk, men de frågar så gott som aldrig t ex hur mkt grovfoder hästen får eller omd en vattnats väl. Det är dessa två som är de bästa förebyggande åtgärder mot kolik! MINST 2kg hö/per 100kg häst , allra helst fri tillgång (så de får äta valfri mängd) och aldrig slut på vatten! Och så lite kraftfoder som möjligt!

Jag hade börjat med att utesluta kvalitetsproblem med grovfodret.
Förutom näringsmässig analys kan man även göra en hygiennalys och ta reda på om det finns skadliga mikroorganismer i grovfodret. Nu blev ju hästen bättre när den står på bara grovfoder, så förhoppningsvis är grovfodret bra, hygienmässigt.

Hade jag varit du hade jag ändå analyserat grovfodret både med avseende på näringsinnehåll och hygien. Därefter vet man vilket kraftfoder som kan behövas för att komplettera grovfodret - om man behöver kraftfoder alls.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 787
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
1 061
Senast: Twihard
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 010
Senast: Egonson_
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 349
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII