Kraftfoder till islandshäst

A

ari

Hej!
Jag är nyfiken på vilket kraftfoder ni ger till era islandshästar och varför ni valt just det kraftfodret.

Sv: Kraftfoder till islandshäst

Har gett Krafft grund tidigare. Men fick hösilageanalysen och pga lågt protein i förhållande till MJ så håller jag just nu på att leta efter något som har mer protein... funderar på Krafft Groov 125. Sen får han även Betfor och mineraler.

Krafft sport till stoet när hon tränas, kombinerat med kraffts protein, även havre och betfor på det.

Valacken kommer gå på detta med i år, men ej stoet. På henne blir det nog kraffts grund, alt avel då hon ej kommer ridas.

Jag brukar ju först titta på grovfodrets sammansättning, men ett foder som brukar funka i alla lägen är Hestekraft. Sen har jag kompletterat den med te x kraftprotein om så har behövts.
Grovfodret är ju den som styr ett en ev giva av kraftfoder, eftersom den ska ges som ett komplement. Har man ett tillräckligt bra grovfoder, så kan hästen galant klara sig på enbart det.

Tackar för svaren hittills.
Vad jag förstått så ger ni pelleterat foder. Hur mycket ger ni?
Berätta mera, detta foder har jag lite kunskap om.

Hestekraft är en musliblandning med basen i lucern, det gör att detta foder ofta är enkelt att komplettera med de flesta grovfoder. Kvoten är hög, lågt stärkelse innehåll.
Googla på hestekraft så kan du läsa mer.
Jag ger inte i pelletsform, eftersom den typen av foder tyvärr kan bidra med foderinpackningar i munnen.

Jag ger mina hästar Dangro och lusernpellets Det är mkt protein i det och det funkar super:D Skitbra foder^^

min unghäst får en havrefri müssli från derbyfoder och ett bra hösilage,, derby har ett komplett sortiment och håller superbra kvalitet!

För att havre innehåller mycket stärkelse, och den formen kan framana många otrevligheter hos en del hästar.
Det var intressant, vad är det för otrevligheter? vill du förklara lite mera.
Jag har helt andra erfarenheter av havre.

Det är inte havren i sig, stärkelsen. Var gränsen går är väldigt olika, men stärkelse förändrar floran i mage och tarm. När man säger att havren går hästen åt huvudet, så har den oftast påverkat magen vilket hästen känner av och reagerar för.
Det finns hästar som fått muggproblem, även den pga förändrad flora. Det finns exempel på hästar som fått fång pga högt stärkelseintag, och är det något man ska ha koll på om man har en fång häst så är det just intaget av stärkelse.

men ett foder som brukar funka i alla lägen är Hestekraft. .

Jag har haft hestekraft på Yrpa med. Fungerade utmärkt. Slutade med det när jag flyttade ifrån Göteborg och inte fann någon återförsäljare tillräckligt nära.

Det var intressant, vad är det för otrevligheter? vill du förklara lite mera.
Jag har helt andra erfarenheter av havre.

Från en föreläsning som gällde eksemhästar - här foder:

"Hästar ska beta, äta gräs/hö/silage. Dock är inte kraftfoder som havre, korn mm inget normalt för hästar och däri kan finnas bl a kvalster och stärkelse som skapar oreda och utlöser allergi eller förvärrar redan förekommen allergi. "

Hestekraft är ett mycket bra foder, har sett enbart positiva resultat av det. Själv ger jag lucernhack och litet betfor samt mineral och linfröolja. Har ofta ett så bra grovfoder så jag har inget behov av mer än kvalitativt protein via hacket.

Finns det någon här som ger Fibergi? eller har lite åsikter om detta foder.
Sen finns det något som heter Marstall (kan vara felstavat) Någon som provat det?

Jag vet inte vad jag kan säga om det mer än att det är ett högproteinfoder som funkar jättebra..min häst har blivit jättefin i pälsen efter det och han sätter muskler. det innehåller majs och vitaminer så man behöver ju inte direkt köpa till extra vitaminer..Jag kan fota säcken idag^^ Så får du se vad det är för foder.. Iallafall jag gilalr det foret och hästen mår bra utav det

Jag har haft hestekraft på Yrpa med. Fungerade utmärkt. Slutade med det när jag flyttade ifrån Göteborg och inte fann någon återförsäljare tillräckligt nära.

Jag hittar ingenting om hestekraft på google, bara en massa diskussionsforum och liknande. Var kan man hitta info och var hittar man återförsäljare i gbg?

//Julia

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
776
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
293
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
269
Senast: Roheryn
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
345
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30