Kraftfoder som godis

M

Madelene

Var och handlade idag och såg då att man kunde köpa en säck kraftfoder till häst, 25 kg, för 99:-
Skulle aldrig få för mig att fodra med det. Men en annan tanke slog mig.
Om man nu skulle köpa en sådan säck och använda som godis, alltså istället för att ha morotsbit i fickan så kunde man ge ett par pelletsar.

Är det en helt vansinnig idé som alla mina andra ideér vanligtvis är eller är det en möjlighet?

/M

Sv: Kraftfoder som godis

Varför skulle du aldrig fodra med det? Var handlade du? Det framkommer inte vad som skulle vara så fel med fodret i ditt inlägg. :confused:

Iaf så brukar jag ge kraftfoder som godis. Blir mycket billigare än att köpa hästgodis.

Varför skulle du aldrig få för dej att fodra med det?

Jag ger min häst krafft pellets som godis, billigt och jag vet vad det innehåller exakt.

Jag gillar enkla och billiga fodermedel, föredrar spannmål (helst havre) framför färdigt foder i pelletsform som jag inte har en aning om vad det egentligen är eller hur det tillverkats.

Men havre är ingen höjdare att ha i fickan och ge i samband med t.ex. tränsning.
Och hästgodiset i pelletsform såg jag kostade 35:- för 1,3 kg på samma affär.
Var och shoppade lite annat på den fiffiga affären ÖoB och råkade få syn på säcken med pellets.

Min tanke var väl lite också att 25 kg kanske är lite mycket att försöka göra av med som godis. Även om man förvarar fodret i tunna så kanske det blir dåligt efter ett år?

Har inte så stor erfarenhet av färdigfoder.

/M

Att bara ge som godis tar väl lite väl lång tid att ge slut på. Jag ger av mina kraftpellets som godis men jag fodrar ju även med dem.

Men du kan ju alltid prova att köpa en säck på vinst och förlust och se hur länge den håller sig (ska väl dessutom ha en datummärkning). Är kanske lönsamt även om du får slänga en del (eller finns ngn annan som vill ha under tiden?)

Varför skulle du aldrig få för dej att fodra med det?

Jag ger min häst krafft pellets som godis, billigt och jag vet vad det innehåller exakt.

Är du säker på att du vet exakt vad det inehåller, min hovslagares sambo kör nämligen ut havre till olika fabriker och när han kom till kra**t så såg han en hög med havre som låg utomhus och var totalt genom möglig, han frågade vart han skulle lasta av och fick till svar att han skulle lägga det på den mögliga högen :eek:

men den är ju möglig sa han då, ja men det spelar ingen roll det är ju bara pellets :eek:

Jag skulle inte ens ge mina hästar det som godis. Morötter, hårdbröd och äpplen ska det vara.

Jag brukar ge min häst hans lucernpellets som godis. Så jag fodrar ju även med det.

Men som Saigon skriver, du kan ju köpa en säck, även om du inte gör av med hela innan den är för gammal så har du förmodligen tjänat på det.

Om vi tar ditt ex så kostar 1 kg hästgodis ca 27 kr. Och säcken 99 kr. För att det ska löna sig behöver du i princip alltså bara ge hästen drygt 4 kg av säcken. Och det är ju ingen jättemängd på ett år.

Kanske kan du frångå dina principer och ge hästen en näve om dagen i fodret med om du känner att du vill bli av med det. Eller ännu bättre; gå ihop med några andra hästägare och dela på en säck?

Är du säker på att du vet exakt vad det inehåller, min hovslagares sambo kör nämligen ut havre till olika fabriker och när han kom till kra**t så såg han en hög med havre som låg utomhus och var totalt genom möglig, han frågade vart han skulle lasta av och fick till svar att han skulle lägga det på den mögliga högen :eek:

men den är ju möglig sa han då, ja men det spelar ingen roll det är ju bara pellets :eek:

Såna här historier tycker jag man ska ta med en STOR nypa salt. "Råttan i pizzan"-varning.

För det första så finns det en foderlag i Sverige som reglerar hur foder ska hanteras och hur mycket mögel etc det får innehålla och för det andra misstänker jag att om Krafft nu skulle fuska med sin foderhantering skulle de göra det lite mer dolt. De lever på sitt rykte, förstörs det kan de lika gärna lägga ner.

Om man ska hårddra det så vet du knappt vad ngt foder innehåller. Jag måste ju kunna lita på att krafft påsarna innehåller det som står på påsen. Att bara fodra med havre och korn bara för att veta funkar inte för mej då det inte stämmer näringsmässigt för min häst.
Och köper man korn/havre kross så har man ju íngen aning om när det är krossat (om man inte ser när bonden krossar det) utan måste lita på vad som står på påsen/vad bonden säger, och då vet man ju inte om näringsvärdet i det heller. Och dessutom, för att veta exakt krävs analys.

Men då kanske jag kan ge lite lucernpellets istället. Har lite sånt kvar efter att det användes till en häst i höstas.
Det måste ju vara mycket bättre :idea: Med tanke på att det räknas som grovfoder.
Tror jag har 5-6 kilo så det ska väl räcka ett tag.

/M

Jo, jag tycker egentligen också att det ska bara vara morötter och äpplen och kanske hårt bröd ibland.
Men några pelletsar tar ju mindre plats i fickan och blir inte så kladdigt heller som de flesta äpplen blir i mina fickor :o

/M

Ja, om du redan har lucernpellets kan du ju lika gärna ta det.

Min häst äter i alla fall det glatt som godis!

Jag tycker inte heller att äpplen, morötter etc funkar bra i fickan ... dessutom håller det sig mycket kortare om man ska ha det liggandes.

Jag brukar ge min häst hans lucernpellets som godis. Så jag fodrar ju även med det.

Torrt eller uppblött??????
Det är STOR risk för foderstrupsförstoppning om man ger torrt. De rekommenderar bara att blötlägga på påsen, men man bör göra det.

Det passar väl utmärkt som godis. likaväl som att ge en bit morot eller lite havre kan man ge lite pellets. :)

Torrt eller uppblött??????
Det är STOR risk för foderstrupsförstoppning om man ger torrt. De rekommenderar bara att blötlägga på påsen, men man bör göra det.

Ja jag har det uppblött i fickan...eller nej. Naturligtvis torrt. Och nej, en sån risk för foderstrupsförstoppning är det INTE!

För det första så ger jag bara någon halv näve kanske, dvs en väldigt liten mängd. Och den häst som får foderstrupsförstoppning av det, den har nog allvarliga problem med sin foderstrupe. För det andra, om man behöver blöta pellets (av de flesta slag) beror väldigt mycket på hur glupsk hästen är. Dvs hur fort den äter.

Jag kan utan problem ge min häst en liter lucernpellets utan någon som helst foderstrupsförstoppning (nu får han jäst så hans mat blötläggs pga det).

Allt som är torrt har en svällningspotential, så om du är så rädd för foderstrupsförstoppning bör du även blötlägga havre, korn, soja, mineralpellets, müsli etc.

(Källan till informationen om uppblötning av pellets är M. Rundgren, SLU.)

Ja ja , har dock erfarenhet av detta. Utan att hästen har svälj problem. Ger aldrig lucern torrt, då kan man lika gärna ge betfor torr också.

Man kan faktiskt ge mindre mängd betfor torr också till de flesta hästar. Skillnaden mellan betfor och de flesta pellets är att hästen tuggar sönder pelletsen (om man som sagt inte har en glupsk häst), betforstrimlorna i torrt tillstånd tuggas inte sönder lika lätt.

Menar du att du har erfarenhet av att en häst fått en näve pellets och fått foderstrupsförstoppning? För det var det jag skrev.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en ung häst med tandproblem med foderinpackningar/tandfickor. I höst har jag tänkt att prova fodra med höpellets (alltså ej...
Svar
0
· Visningar
1 019
Senast: cela
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 575
Senast: moonstruck
·
Foder & Strö Jag blir vansinnig. Jag har fanimej det ENKLASTE kraftfodret som bas både till grisarna och hästarna. Vanligt simpelt kornkross. Och nu...
Svar
2
· Visningar
850
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Har ett appaloosa sto på prov sedan mitten på januari. Behöver nu hjälp då det är många problem runt detta!! Hittade en annons på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 034
Senast: CindyLou
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka