kraftfoder med högt proteinvärde..

Sv: kraftfoder med högt proteinvärde..

Om han gillar lucern varför inte ge honom hackad strålucern. Krafft har hackad strå och så finns det något som heter Greenpower. Tillsats är melass så att det blir smakligt för hästarna. Bra proteininnehåll och de lägger på hull och blir blanka.

Hej!
Vi ger våra Spillers Stud & Youngstock Mix (musli):

Innehåll:
Olja 4,75%, Protein 16%,Smältbart protein 136g, Fibrer 8%, Smältbar energi i MJ 12,7
Vitamin A 15,000 iu/kg, Vitamin D3 2,500 iu/kg, Vitamin E 100 iu/kg, Koppar 40 mg/kg, Zink 125 mg/kg, Mangan 95 mg/kg, Järn 85 mg/kg, Selen 0,3 mg/kg, Ca 1,5%, F 0,6%.

Om du vill läsa mer:

www.ka-trading.se
www.bluestrotting.se

Vi är mycket nöjda med fodret - alla hästarna älskar det!

Mvh / A

Små föl klarar inte av att äta den mängd Lucern hackad strå som krävs om det vanliga höet har mkt. lågt proteinvärde.

Rikkan skrev:
Gav då 2 kg N.Groov + 2 kilo lucern hack+ fritt hö ute. Fick inte ihop det på bättre sätt. Hur jag än vred och vände så blev MJ för högt. Jag ångrar det inte i dag. Har en häst som snart är 2 och utvecklas optimalt!

*nyfiken* -> På bilden; är det ett kbl.trav föl. -> Isf. är Qvadrigo far?

ja nu äter han 1,5 kg lucern hack/dag plus hö och det jag får i honom av den andra kraften..:smirk:

visst är det ett kbl.travföl och självklart är pappan Qvadrigo!:D

Yes! Bingo!
Kul! Jag såg det!!! *hehe*
Jag delade upp och gav många givor, men det förstår du väl av mängden att dömma?

Vad ligger ditt smp/kg foder på?

misan skrev:
Har du, eller nån annan, koll på vart man får tag på det här? Eller nån svensk sida med återförsäljare... Jag har faktiskt inte hört talas om dynavena förut men får försöka kolla det!
Tips på vart Hestekrafft finns också...?

Dynavena är bra tycker jag, min hästar gillar det allihop
www.dynavena.nu

hehe, jo det syns nästan..

höet har 44g smbrp och 8,3 MJ /kg, så det är inte helt lätt att få i honom det som behövs. men jag kämpar på med proteinet! nu ikväll hade han bara lyckats pilla ur några få uppblötta pelletar ur betforen men förhoppningsvis är de borta imorrn bitti. :d

Vad behöver han få i sig?

menar du vad för mat han ska få i sig?
jag räknade precis om foderstaten eftersom den jag gjort var för upp till 6 mån kom jag på. så nu blev det lite annorlunda..
och så tänkte jag införskaffa linfrökaka (nån som vet vad det kostar??) och då blir det ungefär 0,2 protein (kunde dra ner på det vilket var bra både för honom och plånboken), 0,4 linfrökaka, 0,5 betfor, 1,5-2 lucern och lite kli.
han går fortfarande med mor sin på dagarna så han får ju i sig lite där också, plus höet då. så det blir ju inga exakta siffror men jag tänker sikta på det där ungefär och tycker det borde gå bra. om han nu gillar linfrökaka, jag har ingen aning för jag har aldrig fodrat med det förr.

Blir det så stor skillnade i pris/MJ att ge Nya Groov + Lucern -motsvarande blandningen betfor/protein/kli/linfrökaka?

Kollade lite snabbt på nätet.
Linfrökaka verkar variera i pris från 3,50 kg till 10 kr kg
Det beror väl på vilken leverantör, frakt och tillgång.

ååh vad det är värdelöst att bo här. linfrökaka gick inte få hem, även fast de är återförsäljare av vissa hippoprodukter.
hm..jag som fått till det så bra.:smirk:
nu ska jag kolla upp noga vad för återförsäljare det finns på inte alltför långt avstånd och se vad de har.
jag blir så irriterad för det finns en uppsjö av olika fodermedel men kollar man dem så visar det sig ofta att näringsinnehållet ligger på ungefär detsamma. meningslöst!:mad:

ska även kika på kombinationen du nämnde.
sen kan jag inte alla priser, är dum och sparar dem inte, så det är svårt att räkna på priset också. det enda jag vet är att krafft protein är snuskigt dyrt.:D

kraffts pluss grön, är den dyr? någon som vet vad den kostar ung?
den innehåller ju mer protein än nya groov..

men om jag ger lucern, protein, pluss grön, betfor och kli så uppkommer ett annat litet problem och det är Ca/P-kvoten.. hehe, det blir aldrig helt bra.
jag som trodde jag skulle slippa fosforbalans i år.;)

Den ligger betydligt över N. Groov.
Kommer inte håg vad jag gav. Kan det ha varit ca 7 kr /kg om jag inte minns helt fel.
Men det spelar liten roll vad det kostar om dom inte gillar det....
Varför ska du ge både Pluss G och Protein?

okej..
varför jag ska ge båda? för att slippa ge så mycket av proteinet som han inte gillar och som är dyrt.
jag räknar enligt plancks bok och det är ju en hel del protein som behövs. kvoten ska vara på strax under nio.
är det nåt du inte tycker stämmer?

Är dom inte dyra båda två?

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst vill inte slicka på saltsten. I över huvud taget. Jag har gett salt i maten men hon äter då sämre och lämnar gärna. Överlag...
2
Svar
22
· Visningar
6 263
H
Foder & Strö Jag har på min ena häst fått problem med en stafylokockinfektion (aureus) som orsakade den värsta mugg/rasp och lymfangit på alla fyra...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
9 987
Senast: orcide
·
Foder & Strö Jag vet att de flesta vill ge sin häst så lång ät/tuggtid som möjligt, jag är dock ute efter det motsatta... Min häst går på bete dygnet...
Svar
15
· Visningar
1 341
Senast: trofé
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama