Kraftfoder - före eller efter arbete

lizzie

Trådstartare
Spelar det egentligen någon roll NÄR på dygnet en häst får sin kraftfodergiva?

Min pålla får 1 kg havre - räcker för att komplettera höt. Detta kilo får hon som kvällsgiva efter arbete. Problemet är att damen har bristande egen framåtbjudning, men jag tror inte på att lösningen är att ösa på mer havre om det inte behövs. Hon står med en total energimäng på 104 mg och rids cirka 1 timme per dag.

Har nu fått tips om att ge havre INNAN arbetet istället. Eller dela upp kilot på 2 givor.

Någon som testat och märkt skillnad?

/Lizzie

Sv: Kraftfoder - före eller efter arbete

Jag skulle nog testa att dela upp på 2 givor, en på dagen (lunch,em?) så hästen hinner ta till vara på energin innan ridningen, och sen en efter ridningen :) Det skadar ju inte att testa iallafall och se om det händer nåt med framåtbjudningen.

Det är ju alltid bra med mindre kraftfodergivor och fler gånger om dagen, så har du möjlighet till att fodra morgon o kväll t ex el t o m morgon - lunch - kväll så är ju det toppen. Har ingen erfarenhet om det kan påverka hästens framåtbjudning :)

Svarar båda :)

Ska testa att ge havren innan arbete. Nu tycker ju inte jag att 1 kg havre är någon stor kraftfodergiva. Det är därför kraftfodermålet enbart serverats en gång. Så får vi se vad som händer. Skadar ju inte att prova i alla fall ;)

/Lizzie

Ett helt kilo havre hade jag definitivt inte gett före ridning. Det ger en ökad risk för magomvridning. Däremot sett till att det finns lite hö i magsäcken så att magsyran inte skvalpar omkring.

Ett helt kilo havre hade jag definitivt inte gett före ridning. Det ger en ökad risk för magomvridning. Däremot sett till att det finns lite hö i magsäcken så att magsyran inte skvalpar omkring.

Jag skrev "före arbete". Det betyder inte att havren har serverats precis innan arbete. Hästen får maten i god tid innan arbete så hon hinner smälta maten innan det är dags för ridning. Detta är så självklart att jag trodde inte att jag behövde vara så tydlig.

/Lizzie

Jag skrev "före arbete". Det betyder inte att havren har serverats precis innan arbete. Hästen får maten i god tid innan arbete så hon hinner smälta maten innan det är dags för ridning. Detta är så självklart att jag trodde inte att jag behövde vara så tydlig.

/Lizzie

Fast "god tid" är ju rätt olika beroende på vem man pratar med.

Endel tror ju tex fortfarande att hästen måste smälta maten så man måste låta dem stå en timme efter att de ätit upp sitt hö. :cool:

Endel tror ju tex fortfarande att hästen måste smälta maten så man måste låta dem stå en timme efter att de ätit upp sitt hö. :cool:

Då har man inte koll på att hästar inte har samma matspjälkningssystem som människan... Iofs är ju det inte helt ovanligt...

/Lizzie

När tycker du att man fodrar mycket kraftfoder i en giva? Nu får ju mina mycket mer kraftfoder än din. Men ge hästen havre morgon o kväll om du kan. då blir ju energinivån jämnare.

När tycker du att man fodrar mycket kraftfoder i en giva? Nu får ju mina mycket mer kraftfoder än din. Men ge hästen havre morgon o kväll om du kan. då blir ju energinivån jämnare.

Att dela upp kraftfodergivan i frukost och kväll - det gör ingen som helst skillnad i damens framåtbjudning. Andra år när höt har haft sämre värden, så jag fått komplettera med mer kraftfoder och då har hon fått frukost och kväll. Jag har inte hämtat året hö ännu, så jag vet inte vad det har för värden, kan bli så att jag behöver ge havre/soja eller nåt annat mer än senaste året för att komplettera höt. Så hur mycket kraftfoder jag behöver ge under vintern och hur ofta, återstår att se. Blir det totalt mer än ett kilo så kommer jag hur som helst dela upp det i minst två kraftfodergivor.

Så det jag funderar på är ju ifall det är bättre att ge kraftfoder som em-mål innan arbete (jag rider hästen oftast på kvällen), i stället för kvällsmål. Tror egentligen inte att det kommer göra någon skillnad, men ska testa ett tag i alla fall.

När man fodrar mycket i en giva - det är väl när man närmar sig max för vad man kan ge per 100 kg häst per fodergiva.

/Lizzie

Energi intaget blir ju jämnare om hon får det 2ggr i stället för mer en gång. Men mina får 2kg 3ggr per dag. Men ge henne ca 1,5 timme innan du ska rida så hon inte får magsår. Självklart ska hon ha hö efter hon har fått kraftfoder.

Magsår får dom väl lättare om magsyran skvalpar runt i en tom mage.

Min får mat innan vi rider för att han inte ska gå och tänka på allt gräs han ser :D

Har dom bara kraftfoder i magen när du rider så ökar chansen för magsår, pga av magsafterna. Ger hon hö efter så blir inte magen tom så fort o det minskar magsårs risken. Dom ska helst äta Sö minst en halvtimme efter kraftfodergivan för att dom producerar så mycket magsafter. en ska man ju helst ge dom hö innan för magsmältnings skull.

Senast ändrad:

Men vad spelar den där 1½ timmen för roll?

Visst, hästar ska alltid ha mat i magen, men jag har svårt att tro att det spelar nån roll när på dygnet de får kraftfoder i förhållande till ridning.

Men vad spelar den där 1½ timmen för roll?

Visst, hästar ska alltid ha mat i magen, men jag har svårt att tro att det spelar nån roll när på dygnet de får kraftfoder i förhållande till ridning.

För det mesta tas min häst in från hagen direkt innan ridning/arbete. Nu käkar hon gräs, men på vintern så får de em-hö i hagen som oftast är precis uppätet när det är dags för arbete.

Jag tror inte heller att det egentligen spelar någon roll NÄR på dygnet en häst får sitt kraftfoder (om det behövs något).

Rider jag på fm så är det i princip alltid i anslutning till att frukosthöt blivit uppätet.

Jag ger också alltid höt FÖRE kraftfoder.

/Lizzie

Å jag har fått lära mig att ge hö innan kraftfoder, bl a för att minska risken för foderstrupsförstoppning och för att frigöra saliv (i vilken det finns enzymer) och därmed underlätta matsmältningen.

Att ge hästen "en skvätt" havre ett tag innan ridningen gör ju att den får upp blodsockret och därför blir lite piggare. TS har ju märkt den effekten på sin häst och tycker det är positivt.

Det är ju inte fel att ge en enda giva kraftfoder, om nu inte hästen ska ha så stor giva att den överskrider "gränsvärdena", och det är heller inte fel att dela upp dygnsgivan i flera givor. Nu verkar ju TS ha hittat en metod som fungerar för både ryttare och häst, så kör på det :)

Jag har inte läst hela tråden, men på de foderkurser jag varit på så har det alltid uppkommit frågeställningar om när man ska ge kraftfoder för att få bäst utdelning av det vid ridning. Och det brukar sägas att ca 2 timmar innan man rider. Vi gör så med vår tävlingshäst på tävlingar för att få en extra energikick och det fungerar bra.

Liknande trådar

Foder & Strö Ja årets hö verkar ju ha väldigt lite protein. Jag har då ett divigande sto och behöver därav massor protein till henne. Jag hade...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 520
Senast: Nominous
·
Foder & Strö Jag är såå ledsen. Var tvungen att köpa höet först och analysera sedan för bonden ville inte analysera. :mad: Mitt förra hö var kanon...
Svar
11
· Visningar
1 196
Senast: Magdalena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama