Kraftfoder efter ridtur?

L

LadyBlue

Jag som inte är nån hejare på foder har en liten fråga till er kloka hästmänniskor!
Genom åren har jag sett många som ge sina hästar extra kraftfoder de dagar de rider. Det vill säga, hästen har en grundfoderstat och får sedan extra mat efter ridturen de dagar hästarna rids.
Jag har aldrig egentligen funderat så mycket över det här utan gett min häst samma mat, varje dag, samma tidpunkter.

Vad är egentligen meningen med att fodra så här?
Att hästen gör av med mer energi när den motioneras förstår jag såklart, men det går ändå inte riktigt ihop för mej.... :confused:
Så, vad säger ni, gör ni såhär? För- och nackdelar?

-LadyBlue-
 
Sv: Kraftfoder efter ridtur?

Så gör folk som inte vet bättre. Vet också om folk som gör så och dom har sin åsikt och ideer och lyssnar inte på fakta. Det är bara dumt att göra så...kan bädda för fång eller annat.
 
Sv: Kraftfoder efter ridtur?

Jag har alltid gett min häst samma mat, varje dag, förutom om hans behov ändras så jag måste ändra foderstaten pga det. Men då ändrar jag ju inte bara för en dag... Har man en foderstat ska ju hästen klara sig på att få samma giva varje dag.

Kan erkänna att jag dock kan ge pållen lite betfor+havre mellan klasserna på tävling (mest för att få i honom lite vätska eftersom han inte vill dricka vatten borta...) eller nån näve krafft efter träningen (som lite extra belöning). Men jag ger honom inte mer mat de dagar jag rider för att han behöver det. Det ska hans foderstat täcka upp.

M.
 
Sv: Kraftfoder efter ridtur?

Nu tycker jag att du tar i . Det handlar ju inte om kilovis med kraftfoder utan bara lite grann.
Jag ger min häst (och vet många med mig) betfor efter ridning.
Anledning: Du ger tillbaka den energi som hästen gjorde åt vid ridpasset och behöver inte ta av det som finns i kroppen .
Jag ger även som belöning efter ridningen.
 
Sv: Kraftfoder efter ridtur?

Jamen snackade vi inte om en vanlig fodergiva kanske ?? ev 1 kg eller mer ?? Jag vet mycket väl att betfor efter en ridtur återställer bllodsockernivån...men det kanske inte var riktigt detta trådskaparen menade. Jag tror jag vet vad hon menar. exempel från ett stall jag stod i: 2 hästar som fick samma kraftfodergiva varje dag...utom kanske 1 ggr/veckan då ägarna drog på långtur. När dom kom hem fick dom ett dels en större kraftfodergiva än dom var van vid samt ett helt annat kraftfoder. Detta hände enbart när dom hade vart på långtur och ansett hästarna jobbat sååå hårt. Tycker du sådant är rätt och riktigt ?? Belöning är ju inte densamma som en hel giva....
 
Sv: Kraftfoder efter ridtur?

Verkar logiskt tycker jag. Kan inte se ngn som helst nackdel. Själv blir jag oxå hungrig och äter mer när jag har motionerat.
 
Sv: Kraftfoder efter ridtur?

En i mitt förra stall gjorde så. Dom dagar hon je red fick han en näve havre typ, då hon red normalt kanske 1 kg. OCh om hon ridit hårt/länge kunde han få 2-3 kg.
Jag bara skakade på huvuvdet jag... :crazy:
 
Sv: Kraftfoder efter ridtur?

Tja, jag är nog en av de där människorna. Jag ger min pålla ett halvt kg krafft och lite betfor efter ett ridpass och det känns då inte som om jag ökar risken för att hon skall få fång...
 
Sv: Kraftfoder efter ridtur?

En foderstat beräknar man ju på hur mycket energi hästen gör av med i genomsnitt, så det borde inte behövas ges extra.
 
Sv: Kraftfoder efter ridtur?

Men äter hästen det i normala fall också, eller ger du annat foder annars? Och hur ofta ger du extra?

Äter hästen havre eller inget kraftfoder alls annars, och du ger kraft och betfor en eller två gånger i veckan så är det nog viss risk...
 
Sv: Kraftfoder efter ridtur?

Jag ger min kraftfoder efter ridningen (samma mängd varje dag)
Det är enda gången som han får kraftfoder. Han går på lösdrift och i hagen får dom bara hösilage.
 
Sv: Kraftfoder efter ridtur?

Okey, så betfor KAN vara okey att ge efter arbete för att återställa blodsockernivån?
Har jag förstått rätt då?
Men andra foder medel, säg att hästen får ½-1 kg korn? är det bara dumt?

-LadyBlue-
(som vill veta allt :) )
 
Sv: Kraftfoder efter ridtur?

Nej då, Hon har en uträknad foderstat och jag "flyttar bara fram" betforn från kvällen till efter ridpasset. Däremot har jag tagit som vana att ge henne 0,5 kg kraft extra de dagar hon rids (eller snarare, jag drar ner ett halvt kilo de dagar hon vilar, vilket är en till två dagar i veckan)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
823
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 595
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 702
Senast: MML
·
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 166

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp