Kraft vid vila?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare OsCoxae
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 3 351
O

OsCoxae

När era hästar står ett par dagar, av diverse olika anledningar - minskar ni alltid kraftfodergivan då? Jag läser för tillfället på om hästsjukdomar och läste att en vanlig orsak till korsförlamning är om en tränad häst blir stående ett par dagar med samma kraftfodergiva och sedan tränas som vanligt.
(Ni behöver inte kontra med en motfråga - vad jag själv gör - för jag har ingen egen häst ;))
Anledningen till att jag frågar är att jag aldrig har tänkt på att folk gör så, och undrar därför om jag helt enkelt helt har missat denna detalj :)

Sv: Kraft vid vila?

Ingen av mina hästar har någonsin ätit några större mängder kraftfoder, och när de gjort det (som mest har jag nog gett 1 kg havre, typ...) har det varit för att de behövt det för att hålla hullet, det har inte varit som träningstillägg.

Det är sällan ridhästar tränas så hårt att de behöver något fodertillägg för själva träningen, och då finns det oftast heller inget att dra av vid vila. Har man högpresterande hästar (travare, galoppörer, skogsarbetare, fälttävlans- oh distanshästar på elitnivå etc) är det nog värt att tänka på att dra ner på fodret.

Nej det gör jag inte, min häst får ca 1kg korn och 0.8 kg betfor /dygn så är ju inte så mkt kraftfoder egentligen + att hon behöver det för att gå upp i hull.

Men i travstallet där jag jobbade på helgerna förut, så drog de ner på kraften, men de hästarna fick ju ofta runt 4-5 kg /dag och fick kanske sammanlagt 1 kg då istället...

Men skulle min häst få vila en längre period ex vid skada och hon var i normalhull skulle jag dra ner på kraftfodret. Men inte bara vid hennes vilodag i veckan...

Ja. Normalt sätt minskas det till en näve/mål, för att hästen ska få något samtidigt som alla andra hästar.

OM hästen är ute i hagen och rör på sig på dagarna är risken inte särskilt stor att det blir korsförlamning ens om hästen får massor med kraftfoder.
Foderstaten man räknar ut inkluderar 1-2 dagars vila/vecka för att man ska kunna ha samma fodergiva även dessa dagar. Man ger ju inte heller ett kilo extra för att man ridit extra hårt någon dag, utan det är ett genomsnitt.

Jag har haft hästar som fått ganska stora mängder kraftfoder (upp till 6 kg) och jag har aldrig minskat på någon kraftfodergiva för några dagars vila. Det gör nog snarare större skada, då det blir en tarmflorestörning av förändrad foderstat.

Nej jag ändrar inget. Inte för någon dags vila inte heller för 1-2 veckors vila. Han behöver kraftfodret för hullet. Någon korsförlamning har det aldrig blivit.

Min häst får inget kraftfoder, bara mineraler.
Men skulle hon få det så inte hade jag givit henne det när hon inte var i gång.
Då behöver hon ju det inte...

Jag minskar inte kraftfodergivan bara för att hästen vilar. Men å andra sidan får dem inte hutlösa mängder heller.

Fjordingen 0.5 kg
Nordis unghästen 0.8 kg.

Om min häst står mer än en dag, drar jag ned kraftfodret, även om han inte får mycket i vanliga fall heller. Har sett ett par hästar med korsförlamning och vill inte riskera det.

Ska man minska något ska man ju göra det INNAN vilan eftersom det tar ett tag för maten att omsättas. Dvs ska hästen vila måndag tisdag bör man minska redan på helgen annars spelar det ju ingen roll. Minskar man måndagen och tisdagen så får det först effekt på onsdag och torsdag liksom.

Jag minskar ingenting på mina vid någon/några dagars vila. De får inga monstermängder med mat.

Jag ger ofta inte så mkt kraftfoder och aldrig till den enda av våra hästar som rids året om.
Men jag undrar verkligen hur pass bra det är att inte ge den kraftfoder för att den står stilla. Det blir ju som ett foderbyte och det ska man vara försiktig med när det gäller kraftfoder. Det är inte farligt att minska givan men hur gör ni när ni ökar den igen? En eller två dagar kan man kanske hoppa över men mer? Det hade inte jag vågat göra. Jag tycker som ngn som svarat tidigare att det borde vara stor risk att man stör nedbrytningen då.

Nu är jag inte helt insatt i korsförlamingshästar med de ska väl helst inte äta energikraftfoder med stärkelse? Det är väl dessutom just stärkelsen i dessa som sedan utlöser korsförlamningen om den står still? eller har jag fel?

Drar inte ner på kraften så länge han inte vilar mer än 1 vecka i taget. Men då rör det sig om ca 1 näve=) Så det räknas nog inte.

Däremot brukar han få lite extra vid träning/tävling. speciellt om det blir 2 klasser. Men det är mest betfor så man kan få i hästen lite extra vatten/energi. Och även kunna blanda i salt om det är varmt och han svettas mycket! Men som sagt, det rör sig inte om några mängder.

Har för övrigt inte varit´med om någon som fått korsförlamning då man inte dagit ner på kraft vid vila. Däremot kan ju hullet öka.

Har oxå tänkt att det borde bli mer störning att inte få kraftfoder alls om den är van vid det... Nu är inte jag heller så insatt i korsförlamningar, men är det verkligen så vanligt att en häst som vilar en dag (med full kraftfoderranson) och får gå ut ca 10h i hagen får korsförlamning...?

Har fått för mej att det är mer i en kombination, typ av att hästen vilat och sen dålig uppvärmningen när den rids igen...

Om det handlar om stora kraftfodergivor (flera kilon) kan man halvera givan under de/dem dagar hästen vilar. Ska den vila en längre period (flera veckor) kan man dra ner kraftigt på kraftfodret alt. ta bort allt. Men under några dagar/en vecka kan det vara en idé att halvera, det blir inga för stora ändringar i foderstaten då och det är inte nån fara med den variationen av mängd.

Det här gäller då främst trav/galopphästar och hårt presterande tävlingshästar som ofta äter mkt kraftfoder och rel. lite grovfoder.

Ofta orsakas det väl av att hästen står stilla tex i box många timmar i kombination med mkt kraftfoder. Hästar med boxvila är nog mer utsatta än de som får gå ut i hagen 10 h. Men vissa hästar är ju väldigt känsliga för korsförlamning.

Om det handlar om stora kraftfodergivor (flera kilon) kan man halvera givan under de/dem dagar hästen vilar. Ska den vila en längre period (flera veckor) kan man dra ner kraftigt på kraftfodret alt. ta bort allt. Men under några dagar/en vecka kan det vara en idé att halvera, det blir inga för stora ändringar i foderstaten då och det är inte nån fara med den variationen av mängd.

Det här gäller då främst trav/galopphästar och hårt presterande tävlingshästar som ofta äter mkt kraftfoder och rel. lite grovfoder.

Hur gör du när du minskar? Ger du färre ggr eller halva mängden samma antal ggr?
Jag undrar mest, tycker fortfarande att det verkar lite konstigt men vet egentligen inte alls.

Nej, jag minskar inte. Hon går ute i hagen och gör sig av med energi ändå. Handlar det om flera dagar och upp till en vecka drar jag ner. Hon får normalt
0.8 kg betfor, 1,5 kg havre och 1,5 kg lucern. Vilar hon får hon ungefär 0.5 kg av allt.

Hur gör du när du minskar? Ger du färre ggr eller halva mängden samma antal ggr?
Jag undrar mest, tycker fortfarande att det verkar lite konstigt men vet egentligen inte alls.

Samma mängd/tillfälle men färre gånger. Det är rek. jag fått av en veterinär.
Nu ska jag säga att jag inte gör såhär till min häst, han äter så pass lite kraftfoder.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 821
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 147
Senast: Raderad medlem 68338
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 521
Senast: MimmiNO
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 595
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka