Kraft protein

A

Annakarenina

Vårt grovfoder har dålig proteinhalt, har köpt kraft protein, då jag hört att de ska vara bra. Men inget står på säcken, hur man skall dosera det..Någon som vet? Om man ger soja, så är det max si och så mycket per 100 kg häst, men hur ligger det till med kraft protein?

Sv: Kraft protein

Potatisproteinet i Krafft Protein är "snällt" så det finns ingen maxgiva jag känner till. Som med annat pelletterat foder så ska man fördela på flera givor under dagen om det blir stora mängder. Som med alla foderbyten så ska det få ta en viss tid att introducera nytt.

Kraffts protein består delvis av proteinkoncentrat. Alla koncentrat har maxgiva eftersom tunntarmens enzymer måste hinna med. Att potatisproteinet är "snällt" trodde jag mer hade med aminosyrornas sammansättning att göra dvs att den passar bra ihop med hästens behov? Men antagligen också att det är lättillgängligt för hästen dvs kan brytas ner snabbt.

Jag vet däremot inte hur mkt man kan ge varje gång.

1 kg krafft protein innehåller 330 g smrp om jag inte minns fel. Du räknar ju ut hur mycket protein som fattas efter hur mycket hästen får i sig av grovfodret/dygn.
Enligt krafft bör man vara försiktig med att öka upp givan av krafft protein från början eftersom att en dl innehåller rätt mycket protein.. dessutom får man såklart inte ge för mycket! Vi ger vårat varmblod ca 8 dl om dagen och då har vi ett ganska uselt proteinvärde i höet. Så man behöver inte alls ge mycket. Men som sagt det beror ju på hur mycket protein som fatts i din hästs foderstat.
Mvh, Linn

Ska du gå efter Kraffts rekomendationer så ska du ge detta. Fattas det 100 g protein i foderstaten ger du 0,3 kg, 200 g = 0,6 kg och 300 g = 0,9 kg. Så hur mycket fattas i din foderstat ? Det är ju ändå det du måste gå efter och inte efter Kraffts råd och rön.

Ok, och tack för råden. Jag ska sätta mej ner och kolla analysen och räkna ut hur mycket jag ska ge!:)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 197
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?