Kraft grund

Sv: Kraft grund

Jag köper från granngården, har gjort det i många år nu och det hra funkat jättebra med alla mina kaniner, gamla som unga. Får intrycket av att jag inte behöver fodra med lika mycket jämfört med andra sorter.
I för sig äter mina mellan 1,5-3dl per dag (totalt alltså, inte per styck) så en säck på 30kg passar utmärkt :D

*kl*

Lite ot.. Men många gris/ko foder sorter är exakt samma sak som det som säljs som hästfoder. Bara att gris/ko fodret är extremt mycket billigare. Fått höra en hel del historier från granngården/odal arbetare :D

Ok tack!! Då ska hon ha fri tillgång ett tag då!!

Alltså jag ger gärna kaninpellets om det verkligen är bättre självklart jag vill ju att hon ska må bra!!
Orsaken till att jag undrade är att hon får ju samma hö som hästarna och samma halm och samma morötter och ja ni fattar så jag bara tänkte...

Hon får knappt 1 dl kaninpellets/dag (och det är inte alltid slut!!) nu inte den där blanka sorten som finns i mataffärer utan en "mattare/torrare" variant som man köper i lösvikt hos motsvarande granngårdenaffär kommer inte ihåg exakt namn men det är kaninpellets ialla fall!!

Hej!
Jag köper X-tra fin kanin mat för inget annat duger och det får han fri till gång av..han är lagom i hullet men han får hoppa fritt och skutta för han bor i en häst box. Idag är han 9år.=)

Detta har jag funderat på de sista dagarna. Hade slut på kanin lyx blandningen. Mina e inte sugna på bara pellets...
Så jag tänkte man kan kanske ta hästfoder men har inte tordas. Vi har hestekraft i(nte pelleterat) utan höstrån i o popcorn mm ser skitgott ut ,skulle nog oxå passa i filmjölken:rofl::rofl:
Om man börjar titta så tror jag mångt o mycke e d samma i innehåll på mycke djurmat speciellt i pelleterat. Mina rabbits äter mycke grönt o frukt o limpa knäckebröd mm .
Dom äter samma hö som hästarna o verkar må prima.

Jag köper nån kaninblandning på Karlsons eller Coop.
Helst med så lite havre/spannmål som möjligt - om man nu jämför kgpriset m havre så är det fasineimig lurendrejeri.
Sen blandar jag det m lusernpellets och kaninen är jättefin - en o annan frukt o morot får han också.
På den tiden jag hade hästar levde mina kaniner på havre o betfor - gamla blev dom på den dieten också.

hej! har själv en påse av detta. blir inte klok på om man kan ge det till unga kaniner. våra är 8 v. vet du? köpt detta på djursjukhuset till vår före detta kanin.
cayl

Supa Rabbit Excel från Burgess, nedsatt till halva priset så jag gav "bara" 59 kr för en påse. Det funkar bra så jag kommer fortsätta med det. Men visst, det är snuskigt dyrt. :crazy:

hej! vet du om detta kan ges till ungar på 8 v? har själv en påse som vi hade till vår förra kanin som var 4 år..

Jag är absolut inte säker, men jag tror att proteinhalten egentligen är lite för låg till så små ungar eftersom de växer. Min nyaste kanin hade dock motsatta problemet och en väldans känslig mage (se http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=829577), och dessutom visade det sig vara en hane... :o

I alla fall, jag tycker det funkar kanon, nu är han sju månader, förvisso ganska liten fortfarande, väger ca ett kg men i fin form, varken mager eller för tjock, och "stora" kaninen verkar också må bra av det.
Du kan väl testa och se? Märker du att de blir tunna får du väl gå över till något annat foder istället? Vad ger du dem nu för nåt?

våra kaniner har aldrig käat annat än det hästarna får. Förr var det havre och sen blev det hippo när vi gick över till det. Naturligtvs har ju hö varit huvudgivan på vintern och gräs under sommaren. Sissta kaninen dog över tio år gammal och lycklig.

KL:på kanin.net tor jag det var(el likande sida,ni kan söka på alternativ.nu på kanin på foder) så finsn det uträknat exakt vad d eolika kraftfodren innehåller.
tydligen räknas det foderstater till kanin också..

nu vet jag inte dera sbehov,men tydligen skule det gå att ge krafft omman såg till att det andra stämde..ungefär som att ge gris eller kopellets till häst allstå.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022
Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 399
Senast: Jahopp
·
Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 874
Senast: Scata
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 961
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17