Sv: Kraft foder utan turbo...
Fast om hon har ett foder med bra kvot och höga värden finns det ingen anledning att ens TITTA åt kraftfoderhyllan.
Därför jag menar att kvoten inte säger mycket alls, sålänge den är över 6.
Det som de flesta i tråden frågar sig är ju om TS häst ens behöver kraftfoder, det svarar inte kvoten på.
Och jag skrev att kvoten är viktig när jag väljer foder till den svårfödda, där är kvoten extremt viktigt, den och MJ. Att ha kvot på 6 i stråfodret isf 7 blir helknas med den lilla.
Att ha kvot 6 isf 7 till fbl är helt skitsamma.
Men TS har väldigt luddiga anledningar till varför ge kraftfoder och alltså går det inet att råda. Med bara kvoten så om den är över 6 vet vi inte ett dugg med. Om man däremot vet kvot och MJ - DÅ är det en annan sak.
Och det är inte en individuell foderstat att tycka att 'om din häst får minst XX kg grovfoder av det där du har med Y MJ/kg foder och en kvot på Z, så behöver du inget kraftfoder'
SÅ fäll in taggarna, de är onödiga =)
Tillag - JAG oroar mig inte för för lite näring, jag oroar mig för att endera onödig kraftgiva, eller att TS inte har en ANING om vad fodret innehåller utan 'nån har sagt' att det är höga värden. Och höga/mycket/etc är värdeord och har helt olika innebörd för olika personer.
Dessutom finns en massa generaliseringar, som att förstaskörd alltid har höga proteinvärden, så 'högt med protein' kan komma enbart från att det är en förstaskörd.
Dvs, kvot OCH MJ, då kan vi säga ngt, utan kvot - inte mkt sålänge den är över 6, men vi vet ändå inte om hästens ens behöver det kraftfoder TS så gärna vill peta in, och kan inte råda heller ang kraftfoderval, mer än välj vad som helst utom möjligen just groov 60 (det kräver höög kvot)