Kraft foder utan turbo...

Sv: Kraft foder utan turbo...

Vi har skyhögt med protein i ,jag får nog vända mig till foder försäljarna och höra med dom....:grin:

Vad ska du med kraftfoder över huvud taget till då?

Vill du ha spannmålsfritt så som någon sa - betfor (bra med fibrer för att vara icke stråfoder) och olja ger bra med energi och sänker kvoten. Men behöver du ens ge kraftfoder? HUr mkt MJ saknar du isf?

Då lär du bli påprackad massa dyrt o onödigt.
Prova om inte hästen fungerar på enbart grovfoder. Vill du ha ner kvoten så lägg till betfor o olja.
// Linda

Han får lite linfrö olja ,tyvärr blir han lös av betfor..Väldigt känslig mage ,får ont av korn därav byte till lite havre...Mycket energi i grovfodret också ,annars håller jag med att det är bästa alternativet...

Vad ska du med kraftfoder till om du har ett bra grovfoder? Öka mängden på det istället om den behöver mer mat.

Vi har skyhögt med protein i ,jag får nog vända mig till foder försäljarna och höra med dom....:grin:

Skyhögt med protein?! Innebär det att ditt foder ger mer än 30% över balanserad proteinmängd? Blir det för mycket protein så är ju havrehalm det bästa och billigaste sättet att reducera proteinmängden.

Han får lite linfrö olja ,tyvärr blir han lös av betfor..Väldigt känslig mage ,får ont av korn därav byte till lite havre...Mycket energi i grovfodret också ,annars håller jag med att det är bästa alternativet...

Jag förstår fortfarande inte vad du är ute efter. Om grovfodret redan innehåller mkt energi och proteiner så måtte det väl räcka? Om det är för mkt så är väl halm det enda alternativet att lägga till?

Vi har skyhögt med protein i..

Mycket energi i grovfodret också..

hur ska du ha det, är det mycket protein eller mycket energi? eller är båda i balans med det är mycket näring överlag i grovfodret?

om du tar antalet gram smältbara råproteiner och delar på antalet MJ, vad får du fram för siffra då? det är DEN som bestämmer om det är högt energivärde eller högt proteinvärde..

skriv ut siffran här så kan vi berätta för dig vad du har för värde på höet..

Jag skulle snarare uttrycka det som att ett högt protein eller energivärde per kg foder(jämfört med hästens behov) är ett högt näringsinnehåll.

Kvoten står bara för balansen mellan de två.

Jag skulle snarare uttrycka det som att ett högt protein eller energivärde per kg foder(jämfört med hästens behov) är ett högt näringsinnehåll.

Jag tror att man med ditt sätt att resonera hamnar i "kvot-fällan". Många stirrar så blint på kvoten att de inte längre kan sätta samman en normal foderstat.

Som jag ser det så är kvoten är användbar som ett kvalitetsmått när man köper grovfoder. Man strävar efter att köpa/odla ett grovfoder med lämplig kvot. När man sedan står där med fodret så kan man göra foderstaten och då är kvoten inte längre intressant!

Börjar med att bara använda grovfoder för att nå rätt energimängd. Blir det för lagom eller för hög proteinmängd så är jag nöjd.

Blir det för låg proteinmängd så byter jag ut en del hö/ensilage mot ett proteinrikt kraftfoder så att energimängden hålls lika men proteinhalten når upp till rätt nivå. (Jo, jag veta att man kan använda lucern som räknas som grovfoder också men vi har valt att bara hålla Krafft Protein i vårt stall).

Avslutningsvis ser jag om jag behöver ge något mineraltillskott. Baserar man sin utfodring på grovfoder så går det åt förvånansvärt litet mineraltillskott.

Som ni ser så använder jag inte kvoten alls när jag beräknar foderstaten. Kvoten på analysen av grovfodret är det jag är intresserad av för att värdera om det är ett bra eller mindre bra foder.

hur ska du ha det, är det mycket protein eller mycket energi? eller är båda i balans med det är mycket näring överlag i grovfodret?

om du tar antalet gram smältbara råproteiner och delar på antalet MJ, vad får du fram för siffra då? det är DEN som bestämmer om det är högt energivärde eller högt proteinvärde..

skriv ut siffran här så kan vi berätta för dig vad du har för värde på höet..

Fast nu har du förenklat ett steg för långt tycker jag. Om jag skriver att kvoten är 7, så kan ju värdet av MJ och SRP per kg foder vara 4 MJ och 28 gr SRP. Det är en bra kvot, men låga värden.

10 MJ och 70 gr SRP är fortfarande kvot 7, men där har du ett foder med höga värden.

Så bara titta på kvoten säger faktiskt inte mer än om fodret är välbalanserat, precis som någon redan sagt. Kvoten säger ingenting om det är höga eller låga värden/kg foder.

Jag tror att man med ditt sätt att resonera hamnar i "kvot-fällan". Många stirrar så blint på kvoten att de inte längre kan sätta samman en normal foderstat.

Som jag ser det så är kvoten är användbar som ett kvalitetsmått när man köper grovfoder. Man strävar efter att köpa/odla ett grovfoder med lämplig kvot. När man sedan står där med fodret så kan man göra foderstaten och då är kvoten inte längre intressant!

Börjar med att bara använda grovfoder för att nå rätt energimängd. Blir det för lagom eller för hög proteinmängd så är jag nöjd.

Blir det för låg proteinmängd så byter jag ut en del hö/ensilage mot ett proteinrikt kraftfoder så att energimängden hålls lika men proteinhalten når upp till rätt nivå. (Jo, jag veta att man kan använda lucern som räknas som grovfoder också men vi har valt att bara hålla Krafft Protein i vårt stall).

Avslutningsvis ser jag om jag behöver ge något mineraltillskott. Baserar man sin utfodring på grovfoder så går det åt förvånansvärt litet mineraltillskott.

Som ni ser så använder jag inte kvoten alls när jag beräknar foderstaten. Kvoten på analysen av grovfodret är det jag är intresserad av för att värdera om det är ett bra eller mindre bra foder.

Och för att få en annan synvinkel. För mig är kvoten VIKTIGT. Men MJ/kg foder är också viktigt.

Båda mina behöver en kvot på sju eller högre. Den ena är svårfödd och behöver eg högt MJ/kg foder, den andra är lättfödd och behöver eg så lågt MJ/kg foder som möjligt.

För den svårfödde är det ganska enkelt ändra kvoten, där finns ju alltid plats för att ge kraftfoder så att säga. Så där är en kvot på 6 inga problem, den fixar jag via kraften.

För den svårfödde är en för låg kvot en mardröm. För då måste jag på med kraftfoder, och då måste jag dra ner grovfodret eller få en fet häst. Eftersom hästen redan ligger på minimigiva TS, så är dra ner grovfodret inte ett alternativ. Att byta ut ett kg mot lucern ger extraMJ.

Så, jag lägger faktiskt hellre dyra pengar på att hitta ett silage som 'passar som det är', dvs som har lågt MJ och bra kvot, än något annat. Det blir både billigare och ffa bättre för hästen.

(Sen håller jag inte med dig ang mineraler. På enbart grovfoder får jag hälla i dem mineral, kalk och fosfor. Där är det lättare med kraftfoder då du får mineraler därifrån)

ja? TS verkar ju inte veta vad hon gör och behöver hjälp.

TS vet ju inte själv om kvoten är hög eller låg, bara att energinivån är hög och proteinemängden är hög.. är kvoten 5-6 smbrp/mj så bör hon kanske lägga till ett mer proteinrikt kraftfoder, dvs ett med högre kvot.. och har hon en högre kvot i höet så behöver hon förmodligen inte lägga till något..

om man läser vad som står så vet ingen här i tråden vad det är för kvot och ingen bör därför ge något råd om att ge mer proteiner eller mer energi..

Fast nu har du förenklat ett steg för långt tycker jag. Om jag skriver att kvoten är 7, så kan ju värdet av MJ och SRP per kg foder vara 4 MJ och 28 gr SRP. Det är en bra kvot, men låga värden.

10 MJ och 70 gr SRP är fortfarande kvot 7, men där har du ett foder med höga värden.

Så bara titta på kvoten säger faktiskt inte mer än om fodret är välbalanserat, precis som någon redan sagt. Kvoten säger ingenting om det är höga eller låga värden/kg foder.
ja?

men du skriver själv att du kollar på kvoten.. men du sitter och säger till mig att den inte är så viktig?
den är ju en grundsten som berättar om man behöver energirikt eller proteinrikt tillskottsfoder..

TS har redan sagt att energin är hög och proteinet är högt, därav oroar JAG mig inte för att det ska vara för lite näring i grovfodret.. varför gör du det?

har du fått fram något vettigt svar från TS ang balans och värden?
och vet du om att vi inte får rådge om exakta foderstater här i forumet? därav är de exakta värdena på näringsinnehållet irrelevant för oss, men genom kvoten kan vi rådge om vilket håll hon bör titta åt i foderhyllan..

Fast om hon har ett foder med bra kvot och höga värden finns det ingen anledning att ens TITTA åt kraftfoderhyllan.

Därför jag menar att kvoten inte säger mycket alls, sålänge den är över 6.

Det som de flesta i tråden frågar sig är ju om TS häst ens behöver kraftfoder, det svarar inte kvoten på.

Och jag skrev att kvoten är viktig när jag väljer foder till den svårfödda, där är kvoten extremt viktigt, den och MJ. Att ha kvot på 6 i stråfodret isf 7 blir helknas med den lilla.

Att ha kvot 6 isf 7 till fbl är helt skitsamma.

Men TS har väldigt luddiga anledningar till varför ge kraftfoder och alltså går det inet att råda. Med bara kvoten så om den är över 6 vet vi inte ett dugg med. Om man däremot vet kvot och MJ - DÅ är det en annan sak.

Och det är inte en individuell foderstat att tycka att 'om din häst får minst XX kg grovfoder av det där du har med Y MJ/kg foder och en kvot på Z, så behöver du inget kraftfoder'

SÅ fäll in taggarna, de är onödiga =)

Tillag - JAG oroar mig inte för för lite näring, jag oroar mig för att endera onödig kraftgiva, eller att TS inte har en ANING om vad fodret innehåller utan 'nån har sagt' att det är höga värden. Och höga/mycket/etc är värdeord och har helt olika innebörd för olika personer.

Dessutom finns en massa generaliseringar, som att förstaskörd alltid har höga proteinvärden, så 'högt med protein' kan komma enbart från att det är en förstaskörd.

Dvs, kvot OCH MJ, då kan vi säga ngt, utan kvot - inte mkt sålänge den är över 6, men vi vet ändå inte om hästens ens behöver det kraftfoder TS så gärna vill peta in, och kan inte råda heller ang kraftfoderval, mer än välj vad som helst utom möjligen just groov 60 (det kräver höög kvot)

Senast ändrad:

.

Jag tror du missuppfattade mitt inlägg eller så skrev jag otydligt. ;) Jag svarade beastibabe som beskrev att kvoten är det som avgör om ett grovfoder är näringsrikt.
Jag håller inte med henne. Näringsinnehållet är det som avgör om fodret är näringsrikt. En hög kvot innebär bara ett proteinrikt foder (i förhållande med energin).
Jag bryr mig inte så märkvärdigt om kvoten, jag räknar på hästens behov på samma vis som du beskriver. :)

Liknande trådar

Hundhälsa Som rubriken säger, hjälp mig och min problem hund! :D Jag tycks inte hitta NÅGOT foder som inte går att matcha kriterierna. Bryr mig...
2
Svar
30
· Visningar
6 426
Senast: fijja
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 853
Senast: Varmblod90
·
Foder & Strö Min unghäst på snart tre år knäcker mig:crazy: Han är ett LITET hbl efter Poet. Jag har en liten "pella"häst kan man säga för han...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 333
Senast: teacher
·
Hästhantering Innan folk drar slutsatsen att det är jag som gör fel och inte min häst vill jag informera om följande. Jag köpte denna häst för 2 år...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
13 872
Senast: Jeronimo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar