Kraft foder utan turbo...

My Horse and I

Trådstartare
Har börjat med groov 60 till min hbl unghäst ,kanon bra massor av fibrer i = fin fast avföring..Trotts att han får endast 2 liter om dan som enligt krafft inte är mycket till en häst på 550kg så tycker jag att han blir lite het ,finns det inget graft foder (färdigt) som inte är gjort på spannmål och med mycket fibrer i..

Sv: Kraft foder utan turbo...

Trotts att han får endast 2 liter om dan som enligt krafft inte är mycket till en häst på 550kg QUOTE]

Måste han verkligen få kraftfoder överhuvudtaget? Om grovfodret har bra värden så kanske det räcker att kompletera med lite mineraler. Jag köpte nyligen en bok om unghästar av välkänd författare som menade på att många unghästar (och vuxna hästar) får för mycket kraftfoder och då blir lite heta i skallen. Fråga gärna någon oberoende foder kunnig. Har du analys på grovfodret?

Att krafft påstår att det är lite mat till en häst behöver inte alls vara sant, beror mycket på grovfodret, typ av häst med mera

Man ska inte läsa på fodersäckar osv eftersom de som skrivit de rekommendationerna inte har en aning om VAD ditt grovfoder innehåller och hur mycket du ger din häst.

Sen är det inte så bra att trixa med massa olika kraftfodersorter (Om det är samma som nyss fick 1,5 kg havre) speciellt inte hos en unghäst. Magen och kroppen måste få tid att vänja sig vid nya fodersorter.

Om hästen får en bra mängd av ett bra grovfoder så är det inte säkert att du behöver ngt grovfoder. Minska mängden om du tror att det är kraften den blir pigg av. :cool:

Groov 60 känns som en fantastiskt onödig produkt! Från Kraffts hemsida:

"KRAFFT GROOV 60
Ett fiberrikt foder med låg proteinhalt som anpassats till foderstater med högt innehåll av protein. "

Det finns som jag ser det absolut inte behov av ett sådant pelleterat foder. Jag kan tänka mig förvuxet hö eller havrehalm som bättre alternativ om man vill ha lägre protein i foderstaten!

Anledningen att jag gått över till groov 60 i stället för havre är just för att jag vill ha ett FIBER RIKT tillskott till min häst ,så frågan är finns det något annat foder med mycket fibrer i utan att vara baserat på spannmål...ensilaget må vara hur bra som helst men mycket fibrer i är det inte...

Anledningen att jag gått över till groov 60 i stället för havre är just för att jag vill ha ett FIBER RIKT tillskott till min häst ,så frågan är finns det något annat foder med mycket fibrer i utan att vara baserat på spannmål...ensilaget må vara hur bra som helst men mycket fibrer i är det inte...

jag vet inte vad du har för ensilage men mkt fibrer finns i grovfoder som hö, ensilage, lusern, halm även betfor innehåller fibrer.

Kraftfoder innehåller inte mkt fibrer.

Halm? Innehåller mycket fibrer, knappt någon protein eller energi alls. Håller med strajder om att det kraftfoder du använder verkar meningslöst.

Va?????? :confused:

Inget fiber i ditt ensilage?
Var har du fått det ifrån, va DET ABSOLUT DUMMASTE JAG HÖRT PÅ LÄNGE!!!!! :eek:
Exakt vad tror du att ett grovfoder innehåller då?

Som sagt, årets ensilage hos oss innehåller NDF 520 g/Kg torrsubstans. NDF betyder Neutral Detergent Fiber och är ett mått på smältbart fiberinnehåll. Alltså så består vårat ganska normala ensilage mer än till hälften av fiber!

Enligt SLU: "Fodret måste innehålla en viss mängd fibrer för att hästens fodersmältning ska fungera bra. Om fiberhalten blir alltför hög minskar dock fodrets smältbarhet och också djurens foderkonsumtion. Fodrets fiber- eller cellväggsinnehåll (NDF) anges i procent av torrsubstansen. "

Färdigfoder utan spannmål brukar innehålla halmhack och äppelskruttar samt vara hutlöst dyra.
Använd lusern, betfor, olja och liknande.
// Linda

Anledningen till att en del fodersorter kallas grovfoder är att det just innehåller med än 18% fibrer.. det som räknas till grovfoder är hö, halm, silage, lusern och betfor..

så ge betfor om du vill ge mer fibrer men inte tror att ditt grovfoder innehåller fibrer :)

för övrigt så spelar innehållet i kraftfodret du köper ingen roll sålänge du inte vet vad som finns i grovfodret..

för att illustrera så är den perfekta färgblandningen brun(foderstaten), en perfekt kombination av gult(protein), blått(energi) och rött(mineraler)..
Hemma har du en burk med färg(hö) som är kanske brun. antingen kan du titta i burken(analysera)..
Eller så gissar du, och köper en burk färg(kraftfoder) som du skall blanda med färgen(höet) du har hemma.. och du hoppas på att det blir brunt(bra foderstat)..

men om du inte tittar i burken(analyserar) så vet du ju inte vad du ska köpa till eller ens OM du behöver köpa någon mer färg(kraftfoder) för att få fram brunt(bra foderstat)..

Tänk om färgen(höet) du har är grönt=blått+gult(bara energi och mineraler) och du skutter iväg till affären och köper en burk med blått(kraftfoder med mycket energi).. då blir din blandning bara ännu mer blå(energirik).. det du skulle ha köpt var rött(proteiner) så att din blandning blir brun(perfekt foderstat)..

Det är det som är viktigt när man räknar foderstat, att det inte går åt helvete..
fodervägen är rätt bred men styr inte rakt ut i diket bara för det..

kan illustrera det också.. :idea:
på fodervägen cyklar vi alltid. energi styr åt vänster, protein åt höger och mineralerna står för trampandet.. om du inte trampar kommer du att trilla omkull med cykeln, styr du bara åt vänster finns där ett dike, bara åt höger, ja sedär, ett dike till.. lagom vänster, lagom höger och lagomt tramp så kan du cykla länge :)

va jag var kreativ inatt då :D

Senast ändrad av en moderator:

ja, jag har nog försökt lära för många barn i stallet vad en foderstat egentligen bör innehålla :p

Fotfarande ingen som vet Något om alt kraft foder utan spannmål:p

Hestekraft kanske. Fast förutom hästar som inte tål te x havre, så kan du inte fodra en häst lugn med specifikt kraftfoder, är den het är den endera det av sig själv, eller för den har överskottsenergi.

Utan analyserat hö famlar du runt helt i blindo. Men jag svarar ändå, för kasta det där groov 60, det är fd Krafft Ponny och HELT värdelöst foder om du inte har skyhög proteinhalt i grovfodret som du vill sänka av ngn anledning. Att sänka ett oanalyserat hö är enligt mig idioti, speciellt till en unghäst. Det är troligare du har en låge lelr normal kvot än en ordentligt hög kvot. Ge Groov 90 om du nu vill ge groov.

Hestekraft innehåller

INGREDIENSER:
Majs 23,34 %
Solrosfrö 14,00 %
Melass sockerbeta 16,80 %
Luzern 9,33 %
Popcorn 9,33 %
Vetekli 9,33 %
Soyabönor rostade 9,33 %
Linfrö 1,90 %
Sojaolie 1,90 %
Dikaliumsfosfat 1,40 %
Kalciumkarbonat 1,40 %
Fodersalt 0,70 %
Torrjäst 0,60 %
Vitamin Extra 0,40 %
Ôrter 0,14 %
Propionsyre 0,10 %

Ang fiberinnehåll: 7,4 % Växttråd

Hestekraft kanske
Hestekraft innehåller

INGREDIENSER:
Majs 23,34 %
Solrosfrö 14,00 %
Melass sockerbeta 16,80 %
Luzern 9,33 %
Popcorn 9,33 %
Vetekli 9,33 %
Soyabönor rostade 9,33 %
Linfrö 1,90 %
Sojaolie 1,90 %
Dikaliumsfosfat 1,40 %
Kalciumkarbonat 1,40 %
Fodersalt 0,70 %
Torrjäst 0,60 %
Vitamin Extra 0,40 %
Ôrter 0,14 %
Propionsyre 0,10 %

Ang fiberinnehåll: 7,4 % Växttråd

Vi har skyhögt med protein i ,jag får nog vända mig till foder försäljarna och höra med dom....:grin:

Vi har skyhögt med protein i ,jag får nog vända mig till foder försäljarna och höra med dom....:grin:

Då lär du bli påprackad massa dyrt o onödigt.
Prova om inte hästen fungerar på enbart grovfoder. Vill du ha ner kvoten så lägg till betfor o olja.
// Linda

Liknande trådar

Hundhälsa Som rubriken säger, hjälp mig och min problem hund! :D Jag tycks inte hitta NÅGOT foder som inte går att matcha kriterierna. Bryr mig...
2
Svar
30
· Visningar
6 426
Senast: fijja
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 853
Senast: Varmblod90
·
Foder & Strö Min unghäst på snart tre år knäcker mig:crazy: Han är ett LITET hbl efter Poet. Jag har en liten "pella"häst kan man säga för han...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 333
Senast: teacher
·
Hästhantering Innan folk drar slutsatsen att det är jag som gör fel och inte min häst vill jag informera om följande. Jag köpte denna häst för 2 år...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
13 872
Senast: Jeronimo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar