Kraft foder till dräktigt sto, ?

Elma_vip

Trådstartare
Jag undrar om ni kan ge mig lite tips på vad man kan ge för kraft foder till ett dräktigt sto, som behöver hålla vikten.. Även tips på om man ska ge extra vitaminer, mineraler, oljor m.m. Alla tips välkomnas :D

//Diana

Sv: Kraft foder till dräktigt sto, ?

Det finns olika märken och olika sortiment, men prova ex Krafft 90eller 125, Hippo Grow Breed eller Alfa, Mustang Breed. Alla dessa sorter är speciellt framtagna till avelsston, föl och unghästar och ska täcka extra behovet av högvärdigt protein, mineraler och vitaminer som hästen har under dräktighet och tillväxt. Till det så finns också olika mineraler och vitaminer speciellt anpassade för avelshästar. Hippo har ett som heter Grow Mineral (om jag inte minns fel) och Mustang har nog också något för unghästar/avelsston.

Senast ändrad av en moderator:

Okej, Tack så mkt :D Har även sett att många ger sina ston linolja, är det också bra för hullet eller?

//Diana

Det beror ju på vad ditt grovfoder innehåller. Att ett foder heter tex avelsfoder betyder inte automatiskt att det råkar passa just då. Vad som helst som kan komplettera ditt grovfoder passar ju.

Mina dräktiga ston behöver inget kraftfoder alls, hösilaget de har fri tillgång på har en såpass hög kvot.

när mitt halvblodssto var dräktigt så fick nästan fri tillgång till hösilag plus havre kross och lite lucern.

det var allt som räkte för att hon skulle hålla vikten.

Det är det samma som med alla andra hästar. Man utgår från värdena på grovfodret som man har. Som i Arabias fall räcker det till hennes ston. I mitt eget fall gör det inte det. Så mina dräktiga ston får förutom fri tillgång på grovfoder också ett par kilo lusern, havre och några som har lite större behov får också soja och korn. Till detta får dom ett passande mineralfoder som täcker de behov som inte övrigt foder gör. Som t ex selen.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
585
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 563
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 485
Senast: lundsbo
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 164

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka