Kraffts mineralprodukter pelleterade???

Sv: Kraffts mineralprodukter pelleterade???

Nej, äter de aldrig så skulle jag nog inte heller våga chansa. :crazy: Det känns dock fel att en häst skulle svälta sig på mineraler. Deras inbyggda system för vad de behöver är så starkt så jag är tveksam till det. Hur många hästar ses inte slicka i sig jord och sand på sommaren om de inte erbjuds mineraler och saltsten?

Ibland tror jag att vi är så överbeskyddande över våra älsklingar att vi inte tror att de kan lösa något själva. :angel: Skriver inte det riktat till dig utan rent generellt. :) Sen finns det självklart undantag men jag tror inte att de är så många som man kan få för sig när man hör vad alla hästägare säger.

Min käkar dock ungefär det som jag enligt konstens alla beräkningar räknat ut att hon "bör" ha så jag är inte ett dugg orolig.
 
Sv: Kraffts mineralprodukter pelleterade???

Jag har alltid varit högst tveksam till att hästar äter saker, även såna de inte gillar, för att de behöver. Kan du ge mig en källa?

På de snart 25 år jag haft häst har jag inte sett nån slicka i sig vare sig jord eller sand.

Är mineralbehovet större på sommaren?
 
Sv: Kraffts mineralprodukter pelleterade???

Finns inga bevis (och man har försökt hitta det flera gånger) för att hästar känner av och reglerar några andra mineraler än salt.

Men visst är det bra om din ahästar äter det du räknat ut, fast då borde din tes om att det blir billigare falla eftersom det borde vara samma mängd som du då ger dem i maten?
 
Sv: Kraffts mineralprodukter pelleterade???

Om man nu ska se till min, tyckte hon om mineralerna skulle hon ju alltid äta upp dem vilket hon inte gör. Något år hade hon "fri tillgång" alltså en liten krubba bredvid som det alltid fanns mineraler i, hon åt då när det behövdes men stod ju inte där och knapra när inget annat fanns. Jag misstänker alltså att det inte är jättegott (vem tycker grus är gott?? :D ) men hon äter när hon behöver. Och ja, (Skäms) min har slickat i backen när jag missat att ge mineraler på tex sommarbetet. Även flera andra hästar jag sett på olika håll har gjort detsamma.

Jag tror att det är så att det hästen behöver har den förr alltid kunnat leta upp och få i sig i något som den tycker om. (Är dock svårare för den nu då tillgången på olika typer av gräs, örter och växter är begränsat) Tror alltså inte att den äter sådant den inte tycker om bara för att få i sig något särskilt utan det kan den få i sig med något den faktiskt tycker om.
 
Sv: Kraffts mineralprodukter pelleterade???

NÄSTAN det jag räknat, inte riktigt men det avviker inte så mycket så jag känner att jag behöver vara orolig. Så i slutänden blir det billigare. Med de två andra anledningarna till grus så blir det till syvende och sist ändå billigare.

Var har du läst någon forskning, artikel angående mineralbehovet? Vore kul att läsa! :)
 
Sv: Kraffts mineralprodukter pelleterade???

Jag skulle misstänka att det är salt de vill åt.

"Tror alltså inte att den äter sådant den inte tycker om bara för att få i sig något särskilt utan det kan den få i sig med något den faktiskt tycker om." <---Stjälper inte det där teorin att de skulle äta mineraler när de behöver?
 
Sv: Kraffts mineralprodukter pelleterade???

Kirre skrev:
Om man nu ska se till min, tyckte hon om mineralerna skulle hon ju alltid äta upp dem vilket hon inte gör. Något år hade hon "fri tillgång" alltså en liten krubba bredvid som det alltid fanns mineraler i, hon åt då när det behövdes men stod ju inte där och knapra när inget annat fanns. Jag misstänker alltså att det inte är jättegott (vem tycker grus är gott?? :D ) men hon äter när hon behöver. Och ja, (Skäms) min har slickat i backen när jag missat att ge mineraler på tex sommarbetet. Även flera andra hästar jag sett på olika håll har gjort detsamma.

Jag tror att det är så att det hästen behöver har den förr alltid kunnat leta upp och få i sig i något som den tycker om. (Är dock svårare för den nu då tillgången på olika typer av gräs, örter och växter är begränsat) Tror alltså inte att den äter sådant den inte tycker om bara för att få i sig något särskilt utan det kan den få i sig med något den faktiskt tycker om.

Hästar kan bara känna av och reglera saltintag själva..

Jag har provat med fri grusmineralstillgång, men la ner försöket eftersom ingen av de hästar jag testat det på har reglerat sitt behov KORREKT själva, utan det blivit för mycket eller för lite, de okynnesätit eller stötdoserat sig själva.
 
Sv: Kraffts mineralprodukter pelleterade???

Tror att det står i de flesta foderböcker...annars kan man kontakta SLU de har säkert flera forskningsartiklar om detta.

Om de äter mindre än det du beräknat kan man anta att de står med en liten, liten brist hela tiden som ackumuleras...

Och pelletsmineralerna finns ju numera i säck (till lägre pris per kg) de med så skillanden där i pris har minskat.

Jag ser inget fel i att ge grus, äter de det så är det ju kanon, eftersom det är billigare, men jag är skeptisk till fri tillgångs/självregleringstanken.
 
Sv: Kraffts mineralprodukter pelleterade???

Mina pållar vägrar oxå äta av grusmineralerna.
Pelletsmineralerna försvinner dock i ett naffs! SÅ goda ju!! :)
 
Sv: Kraffts mineralprodukter pelleterade???

Bl.a. Christina Planck skriver i "Hästens Näringsbehov Och Utfodring" att det enda som hästen bevisat känner brist på är salt, och Miner Blå innehåller en del av just den varan...

Men sen är det väl iofs ingen nackdel om hästen genom sin saltreglering även reglerar sitt övriga mineralintag på köpet sas. :)

Men jag tror att det är just saltet som din häst är ute efter.
 
Sv: Kraffts mineralprodukter pelleterade???

Ok, minns inte att C. Planck sa något om det på föreläsningarna jag hade med henne däremot att allt duttande med mineraler och tillskott hit och dit många gånger ger mer problem än vad de löser.

Möjligt att det är saltet hon vill åt i mineralerna men då borde det vara lättare att slicka på saltstenen, vilket hon förvisso också gör.
Även om jag räknat på analys av grovfodret är det ju inte säkert att den stämmer till 100% och kanske innehåller tex mer mineraler än vad som fås fram på analys och då kanske hon fyller sitt mineralbehov trots att hon äter mindre än vad jag beräknat. Men visst, hon kanske äter för lite. Känner dock att den risken är ganska liten.
 
Sv: Kraffts mineralprodukter pelleterade???

Om man ser till att hästen får i sig de mineraler de ska ha enligt uträknad foderstat kallar jag inte det "duttande" och jag kan inte se hur det skulle ställa till problem heller.

Vad jag menade när jag sa att det troligen är saltet de vill åt så var det en förklaring till att du sett hästar slicka i sig jord och sand.
 
Sv: Kraffts mineralprodukter pelleterade???

Med duttande är jag övertygad om att CP menar att man ger det ena o det andra utan att känna till/ha räknat på behovet.
PL
 
Sv: Kraffts mineralprodukter pelleterade???

Tror de har övergått till pelleterat numera, ridskolan m.fl. som jag vet har kör med "grus" förut har numera övergått till pelleterade i alla fall. Skulle vara förvånad om så många i min omgivning bytt till pelleterat från "grus" till pelleterade.

I oförsig ger det också resultat då hästarna tycker mer om mineralerna nu än vad de gjorde förut! Inga rester kvar i krubborna alls numera.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 595
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 380
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 773
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Vad i hela friden är det för märke med exemplariskt bra träns? Aldrig hört talas om - vad har jag missat?! :eek: Okej, om jag ska ta...
Svar
12
· Visningar
1 692
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp