Krafft till unghäst (3åring)?

jasseeh

Trådstartare
Är så förvirrad, vad ska jag ge min 3 åring för käk? :confused:

Hösilaget är special analyserat, riktigt bra är det. Men ska jag ge henne något annat utöver det? Vill att hon ska få i sig alla mineraler osv! Kommer ridas ca 3dgr/v. Få ca 10kg hö (för mycket/för lite?) är en kwpn, ca 164cm men växer.

Vill ge henne den bästa starten för skelettet osv, så hon håller länge och får i sig allt viktigt. Lite tips tack? Och inte bara att jag ska ringa och fråga för en riktig foderstat osv. Vill bara ha lite tips!

Sv: Krafft till unghäst (3åring)?

Om du inte skriver vad det är i höet så är det svårt att rekommendera något alls.

Jag håller med IW, utan att veta värdena på analysen är det omöjligt att säga eller råda om något alls.

Jag vet inte värdena, men de ska tydligen vara ett riktigt bra hö... Därav kostar de tydligen mer för att de är så näringsrikt..! Jag vill att hon ska få någon typ av kraft så hon inte står helt utan.

Men så där är det lite tokigt att resonera. Ett hö som har supervärden för en häst kan vara helt värdelöst för en annan häst med andra behov.
Så för att veta vad du ska ge i krubban så måste du veta värdena på höet och vilket behov din häst har.

Vill du bara ha krubbskrammel för att de andra hästarna i stallet få så kan du ge lite morötter.

Okej tack för era svar men de var inte en fråga om
Höt för de tar jag givetvis reda pÅ innan en foderstat, jag ville mest se vad andra ger sina 3 åringar. Inga påhopp om att jag resonerar dåligt, att det alltid ska komma sånna kommentarer på bukefalos är tråkigt. Är en sida för att hjälpa och tips varandra, ingenting annat.

Andra som kan berätta vad deras unghästar äter?

men du frågar ju efter tips på vad du ska ge specifikt till DIN häst!?
Iallafall i första inlägget

Och då bör man ju veta värdena i höet för att inte ge fel tips

Mina unghästar (egentligen alla mina hästar och inte bara de unga) får alla fri tillgång på grovfoder. Beroende på mina hästar och deras behov är ett bra grovfoder för mig ett med mycket protein i så jag har t ex lusern i vallarna här. Det är ju inte alltid man lyckas att få de värden man vill ha och/eller att de inte räcker till den enskilda hästens behov och då kompletterar jag i första hand med mer lusern.

Behövs det ändå mer vilket inte är direkt ovanligt när man som jag har växande unghästar och dräktiga ston men mycket fullblod i, då är det ju värdena på det foder man har som får avgöra vad man ska komplettera med. Men ofta fungerar Hippo Alfa eller D & H Studbalancer + havre för de behov mina hästar har. Troligen om jag haft tillgång till andra tillverkare hade kunnat hitta liknade foder i deras sortiment som fungerat lika bra.

Aå A och O är ett bra grovfoder är man osäker på hur det foder är som man har och till den enskilda hästen kan man börja att komplettera det med lusern och se hur hästen ser ut på det. Samma utan analysen är det också svårt att säga vad ett mineralfoder bör innehålla för att passa hästen. Väljer man fel kan det bli obalans mellan t ex kalk och fosfor. Men i de flesta fall om manhåller sig till doseringen så bör det inte vara någon fara att ge ett mineralfoder som komplement för att säkerställa att hästen får det den behöver.

För hållbarheten så i ålder av tre år har fodret inte så stor inverkan längre. Det är som föl och ung unghäst det har en klar inverkan. Samma med allsidig utevistelse och stärkande av ben, senor och muskler för det kan man nästan räkna en treåring som "för gammal" den har ju snart vuxit färdigt så det går inte att påverka hållbarheten med foder och frivillig rörelse mer. Utan nu är det träningsmetoderna hur och i vilken mängd som mer påverkar hållbarheten. Det innebär att man måste ha kunskapen för att förstå vad den enskilda hästen behöver i träning, uppbyggnad och inte minst vila för nå sin optimala hållbarhet. Har den då dessutom inte fått röra sig mycket efter eget huvud ute under uppväxten så är den eftersatt och behöver verkligen tränas på rätt sätt för att hålla. När en häst som fått röra sig fritt i stora hagar gärna kuperade hagar under sin uppväxt har bättre förutsättningar för att bli hållbarare och då även lättare att träna.
Nu är vi långt utan för foder men på en treåring så har alltså inte fodret så stor betydelse för hållbarheten längre som för en yngre häst. För att kunna svara på vad just din häst behöver går inte utan att dels veta värden på just ditt foder och även lite mer om själva hästen och hur hårt den ska tränas. Min egen treåring som förhoppningsvis nu också är dräktig kommer att i första hand få grovfoder på fri tillgång och håller hon sig på det blir det bara komplement med mineraler fram till ca åttonde dräktighetes månaden så fölet kommer att börja kräva mer. Det är väl det bästa svaret om vad jag kommer ge min treåring som jag kan så här års.

Tack för ett långt och jätte bra svar! Jag kommer ta det väldigt lugnt med henne för att hon ska hålla så bra som möjligt, ingen ensidig träning utan försöka variera den mycket. Kommer ta det lugnt med hoppningen sen med, inte hoppa in för tidigt. Då förstår jag bättre, höt är basen och de viktigaste, sen får jag lägga till allt eftersom de som behövs. Tillgång till salt såklart också! Ska ta reda på innehållet i hösilaget också!

Ett tips är att du tar det här med "riktigt bra värden" med en stor nypa salt. Jag fick höra "perfekt hästfoder" om grovfodret första vintern jag hade häst. När jag sedan räknade, vilket jag tack och lov gjorde, så var kvoten 2,73 :crazy:.
Angående vilket tillskottsfoder de eventuellt ska anväda så har det helt med analysen att göra samt tycke och smak hos både häst och ägare. Tänk på att det rent generellt är mycket billigare att blanda ihop en egen foderblandning istället för att köpa en färdig på säck och så slipper man massor av onödigt socker som de brukar lusa ner färdigfodren med.

kl

Vad treåringen ska äta beror ju helt på vad den får för hö. Jag har gett en treåring havre + lusern och en annan fick ingenting alls eftersom det inte behövdes. Mineraler väljer jag ut efter att ha sett analysen på höet, både till unghästar och till de äldre och pensionärerna. Att ge kraftfoder för att "annars blir han utan" har jag aldrig gjort, men det skadar väl iofs inte med en näve av nåt foder som man ändå har hemma...

Din fråga var ju vad du ska ge din häst?

När jag hade en treåring en gång, ett halvblod. Så visade analysen inte sådär jättekasst, men nog kasst för att hon skulle ha över 1 kg lusern, 1 kg havre så det blev perfekt. Mins inte om mineraler. Mineraler har jag förövrigt bara behövt ge 1 gång under mitt hästeri. Det var till ett dräktigt sto...och du må tro jag fick botansiera bland mineraldjungeln för att hitta ett som passade. Är ju inte bara att köpa mineraler och sen är det bra med det. Man ska inte gå på när tillverkare påstår att: detta är för avel, detta är för beteshästar..det funkar inte så. Vet man vad som felas i mineralväg, och hur mycket, så letar man samt läser vad det är man köper.

Hösilaget är special analyserat, riktigt bra är det. Men ska jag ge henne något annat utöver det? Vill att hon ska få i sig alla mineraler osv! Kommer ridas ca 3dgr/v. Få ca 10kg hö (för mycket/för lite?) är en kwpn, ca 164cm men växer.

Vill ge henne den bästa starten för skelettet osv, så hon håller länge och får i sig allt viktigt. Lite tips tack? Och inte bara att jag ska ringa och fråga för en riktig foderstat osv. Vill bara ha lite tips!
Kom ihåg en sak - ur utfodringssynpunkt är en treåring vuxen. Dvs den behöver inget annat än en välbalanserad foderstat som täcker dess behov av energi, protein och mineraler.

Min treåring (fullblod) går förvisso på bete nu, men före och efter betet är det fri tillgång till bra hösilage som gällde/gäller. Och nåt halvkilo kraftfoder + lite mineraler.

Stor häst för en 3 åring.
Ett bra start är ett bra uttfodering dom första 3 åren, daglig häntering och mycket tid med flocken.
Skelettet är inte färdig växt förän 5-6år +- 6 månad berörenda på ras och individ.
www.krafft.se har grattis foderrådgivning.

Okej tack för era svar men de var inte en fråga om
Höt för de tar jag givetvis reda pÅ innan en foderstat, jag ville mest se vad andra ger sina 3 åringar. Inga påhopp om att jag resonerar dåligt, att det alltid ska komma sånna kommentarer på bukefalos är tråkigt. Är en sida för att hjälpa och tips varandra, ingenting annat.

Andra som kan berätta vad deras unghästar äter?

jag ger inte min treåring någon krafft alls just nu utan betet räcker och förra året var värdena på höt så bra att hon bara åt det och fick mineraler och morötter i krubban,i år vet jag inte vad hon ska få men hoppas på att bara kunna ge hö/hösilage och miniraler och morötter igen

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 908
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar