Krafft rehab

B

Bim

Kan någon förklara för mig? Min vet rekomenderar samma mat till mina två ponnier.

Ponny 1: Konvalesent pg a op. i en hov. Kommer att vara stående ca 3 mån. Denna ponny ska absolut inte gå upp i vikt, snarare ner.

Ponny 2: Litet halvblod som verkligen behöver gå upp i vikt. Väldigt tunn och kräsen i maten. Vi har försökt mata henne med det mesta men det är inte mycket som duger.

Nu rekomenderar alltså vår vet krafft rehab till båda varför? Det låter ju helt motsägelse fullt en ska gå upp i vikt och en ner.

Sv: Krafft rehab

För att Krafft rehab är snällt mot magen, och således bra för boxvilahästar. DOCK, den rek anser jag är fel, det är för höga värden för en tjockis som bör banta och står still. Måste du övht ge kraftfoder? Isf se om det fungerar med lucern (dvs passar med höet).

På hästar som ska gå UPP i vikt kan rehab vara rena magin, men gäller ju det passar med höet.

Veterinärer är just veterinärer, och har inte så ofta stenkoll på foder.

Men anledningen till rek skulle jag gissa till konv är för att rehab är havrefritt och snällt mot magen. Och till den svårfödda för rehab är snällt mot magen, lättsmält och de flesta hästar tycker om det. Och det kan, sina värden till trots, ge rent underbara effekter på svårfödda, antagligen pga smältbarheten.

Sv: Krafft rehab

Ponnyn skulle jag inte ge något kraftfoder om den ska vara stillastående dessutom. Helt onödigt om ditt grovfoder räcker till för underhållsbehovet.
Halvblodet kanske däremot behöver det mer. Jag har bra erfarenhet av krafft rehab för hästar som behöver gå upp i vikt, det krävs inga jättemängder för att se resultat på hästens hull, vilket såklart är bra på en kräsen och inte alltför matglad häst.

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 878
Senast: skuggi
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 543
Övr. Barn (OBS! Långt) Har ett problem jag gruvat mig över länge nu och hoppas på att få hjälp med lite nya tankar... Jag är gift sedan många...
2 3
Svar
59
· Visningar
18 150
Senast: Björk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar