Krafft Rehab

B

BeastieBabe

vad har ni för erfarenheter av detta foder?
Jag har hört att trots de rätt så "normala" energi och proteinvärdena så är det ett foder som lätt får upp hästar i hull.. om det beror på att det är helt havrefritt (dvs mer av annat) eller inte det är för att det r mycket vitaminer och mineraler i det vet jag inte...

vad vet ni om det? har det fungerat bra för er som fodrat med det?

Sv: Krafft Rehab

Det sägs att det är speciella aminosyror (?) i det som har lite lugnande effekt så det är lämpat för konvalescenser samt att det gör att hästar med dåligt hull får lättare att bli bättre.

Jag har använt det på 2 av mina hästar, ett fullblod när hon stod på boxvila för att hålla normalt hull utan att få henne "prillig", samt på min unghäst när hon stod på boxvila. Det används på Strömsholms djursjukhus och jag har fått det rekommenderat av både veterinär, Krafft själva och provat det själv med bra resultat.

mmm aha.. ja så kan det vara..
tack för ditt jättebraa svar :bow:

ska läsa på lite om aminosyror nu.. ;)

Jag hoppas jag minns rätt :o angående det, men jag har för mig det var aminosyror de sade/det stod..

mm har läst litegranna nu och om man tillför fler bra aminosyror så minskas upptaget av aktivitetsenergi och för ut den energin till att lägga sig som hull istället..

ungefär samma sak som för människor och nyttiga fetter.. fast tvärtom då, vi vill juh inte ha fettet vi äter på kroppen utan som energi när vi rör oss :D

*lite klokare* igen

Jag gav min lettiska imp. Krafft Rehab i början av året under året, runt Januari-Februari
i ca 2 månader då hon behövde mera hull, när hon kom till Sverige. Man såg nämligen revbenen ganska så väl. Hon fick fri tillgång på Hösilage både i hagen och inne så att hon kunde äta hur mycket hon ville, sedan fick hon väll runt ca ½ kg Krafft Rehab om dagen, samt kli och lite betfor och även en del korn (minns inte exakt hur mycket).
Hon fick även lite b-vitamin, linfrö, majsolja och mineraler.
Hon gick väldigt lugnt i början, hon fick regelbunden motionering i skritt men det var mest det. Sedan när hon började komma igång mer behövde hon mer energi och var i så pass bra hull att jag valde att gå över till havre/korn, betfor, kli, mineraler i stället
för Rehaben då. Hon är fortfarande i gott hull och är pigg och glad, fin i pälsen osv. :)

Men skulle jag ha en häst som t.ex. lätt skulle falla ur eller liknande, då skulle jag förmodligen välja att ge just Krafft Rehaben.

Jag ger min superpigga 7-åring lika delar Rehab och Groove på rekommendation av foderrådgivare för att hon inte ska bli alldeles sjövild. Det har funkat bra och hon är jättefin i hull och hår samt lagom "eldig" att rida (vågar inte tänka på hur hon skulle bli om hon fick havre...).

kingb skrev:
Jag ger min superpigga 7-åring lika delar Rehab och Groove på rekommendation av foderrådgivare för att hon inte ska bli alldeles sjövild. Det har funkat bra och hon är jättefin i hull och hår samt lagom "eldig" att rida (vågar inte tänka på hur hon skulle bli om hon fick havre...).
Oooo tack för du skrev detta...har ett sto istallet som jag ska testa detta på då hon är väldigt mager och vi tesar allt(trodde jag)...Hur hög är din häst+ vad väger den?hur mycket mat får den om dagen?

Min lilla pärla är 160 cm och väldigt nätt i modellen - alla tror att det är ett fullblod tills de har sett henne röra sig under ryttare, då syns det vad hon har att brås på (e. Maistic). Hon har hittills fått 15 dl Rehab och 15 dl Groove (samt hösilage och betfor förstås) om dagen, men då har hon inte varit i full träning. Nu när hon ska tränas oftare och hårdare, kommer hon att få knappt dubbelt så mycket av båda varianterna.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 611
Senast: a1agnlju
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 405
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar