Krafft groov eller bara lucern?

Madeira

Trådstartare
Behöver lite hjälp. Idag fodrar jag min häst med krafft groov 150, 3kg om dagen. Hästen är 5år, fullblod som promenadrids + lite till.
Min magkänsla säger mig att han skulle funka lika bra på endast lucern och mineraler. Men hur mycket lucern ska han få? 3kg?
Tyvärr så har jag ingen analys på hösilaget men han får så mycket jag kan ge, 12kg (går tillsammans med andra hästar dygnet runt)
 
Lusern är ett grovfoder precis som hösilaget. Som skrivet innan går det inte att säga hur mycket utan analys, men det finns egentligen inga begränsningar utan man kan fri tillgång eller bara lusern och inget annat grovfoder.
 
Det beror på om du ger lusern som pellets eller strå.
Jag ger pellets till mina araber, uppblött givetvis, och de får mellan 1 -2 kg per dag under vintern plus mineraler. Inget mer, förutom fri tillgång på hö. Så har jag gjort i ett par år nu, och det kommer jag fortsätta med. De är blanka och fina och även unghästarna håller hullet jättefint hela vintern.
När det gäller lusernpellets har jag för mig att maxgivan ligger på 4 kg per dag. Det blir väldigt mycket när det blöts upp.
 
När det gäller lusernpellets har jag för mig att maxgivan ligger på 4 kg per dag. Det blir väldigt mycket när det blöts upp.

Det finns ingen maxgiva på lusern. Det är som att sätta en maxgiva på hö eller gräs. Vilket för varje individ kan vara vettigt, men knappast som regel.
 
Det beror på om du ger lusern som pellets eller strå.
Jag ger pellets till mina araber, uppblött givetvis, och de får mellan 1 -2 kg per dag under vintern plus mineraler. Inget mer, förutom fri tillgång på hö. Så har jag gjort i ett par år nu, och det kommer jag fortsätta med. De är blanka och fina och även unghästarna håller hullet jättefint hela vintern.
När det gäller lusernpellets har jag för mig att maxgivan ligger på 4 kg per dag. Det blir väldigt mycket när det blöts upp.

Det är pellets jag kommer fodra med men om han får givan uppdelad på flera fodringar bör det inte vara några problem?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
508
Senast: WildHorse
·
Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 466
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 939
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp