Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
håller hullet lätt... mest ute efter ett foder som ger det dom behöver...
Det kanske inte behövs något annat än hö för att hålla hullet, i bra hö FINNS tillräckligt med energi och protein för att hästarna ska hålla sig bra på det. Analysera höet så VET du om det finns någon anledning att ge något annat! Då vet du också om du alls behöver ge några mineraler och i så fall vilken typ av mineraler som behövs för att täcka alla behoven.glömde skriva att vi hitills gett Krafft grund 1 kg morgon och 1 kg kväll.... vill att hon ska få i sig de mineraler och vitaminer och fett som behövs för att hon ska fortsätta hålla sig fin i hullet... äldre hästar avmagrar ofta har jag hört och läst, så det vill jag undvika... fick tips om Krafft Rehab..... är det ngt tro? vi har aldrig analyserat vårt hö, vallen vi har gödslas inte varje år heller så det är ju inget superhö näringsmässigt kanske,därf känner jag att det behövs kraftfoder också.
Jag har ett hbl sto som är född -92 alltså 18 år gammal. Hon passar in på din beskrivning av din häst. Är lättfödd och behöver ha i sig mineraler bara.
Hon går på 6 kg ensilage och får ca 2,5 dl betfor för att få i sig glucosamin och en bricka av PAVO Summer fit xl. En enda bricka ser till att hästen får i sig sitt dagsbehov av mineraler och den är dessutom smaklig så inget mer petande i maten. Jag brukar alltid köpa storförpackningen om 90 st och då kostar den runt 450:-(kom inte ihåg vad jag gav sist men ngnstans där...).
6 kg ensilage/hösilage ÄR väldigt lite. (ensilage brukas vanligsvis för foder på ts under 50% och hösilage på foder över ts 50% enligt http://hippocampus.slu.se)
De vallar jag får hö från gödslas inte heller någonsin. Trots det så klarar sig mina hästar utmärkt på i stort sett bara hö. Jag tar analys i stort sett varje år just för ekonomins skull. Behövs inte kraftfoder enligt analys så behöver jag ju inte köpa något heller, och i ärlighetens namn så har jag inte behövt ge något annat än hö, lite betfor ibland, och soja eller lusern ibland. Blir mycket billigare om man vet vad som behövs. Du har rätt i att äldre hästar har svårare att hålla hull många gånger, men det kan du justera med mer hö eller något litet tillskott av något slag om det skulle visa sig vid analysen. Jag körde betfor, soja och vetekli till min riktigt gamla häst i många år (han blev 32 innan jag tog bort honom). Det höll han hullet på mycket bra och det är mycket billigare än färdigfoder från Krafft. Så rådet är att betala några hundra kronor på en analys. Dessa hundralappar kommer du att tjäna in på bara någon månad eller två. En analys har både din plånbok och hästen glädje av, jag lovarglömde skriva att vi hitills gett Krafft grund 1 kg morgon och 1 kg kväll.... vill att hon ska få i sig de mineraler och vitaminer och fett som behövs för att hon ska fortsätta hålla sig fin i hullet... äldre hästar avmagrar ofta har jag hört och läst, så det vill jag undvika... fick tips om Krafft Rehab..... är det ngt tro? vi har aldrig analyserat vårt hö, vallen vi har gödslas inte varje år heller så det är ju inget superhö näringsmässigt kanske,därf känner jag att det behövs kraftfoder också.