Krafft foder? priser?vilket är bäst?

stallhh

Trådstartare
Kraffts Rider är jag intresserad av att veta priset på? vilken produkt skulle ni använda som fullfoder till äldre häst som inte rids så ofta...får full tillgång till hö och håller hullet lätt... mest ute efter ett foder som ger det dom behöver...

Sv: Krafft foder? priser?vilket är bäst?

Vad du ska ge kan man inte svara på utan grovfoder analys. Behöver du ens ge kraftfoder?

glömde skriva att vi hitills gett Krafft grund 1 kg morgon och 1 kg kväll.... vill att hon ska få i sig de mineraler och vitaminer och fett som behövs för att hon ska fortsätta hålla sig fin i hullet... äldre hästar avmagrar ofta har jag hört och läst, så det vill jag undvika... fick tips om Krafft Rehab..... är det ngt tro? vi har aldrig analyserat vårt hö, vallen vi har gödslas inte varje år heller så det är ju inget superhö näringsmässigt kanske,därf känner jag att det behövs kraftfoder också.

Jag har ett hbl sto som är född -92 alltså 18 år gammal. Hon passar in på din beskrivning av din häst. Är lättfödd och behöver ha i sig mineraler bara.

Hon går på 6 kg ensilage och får ca 2,5 dl betfor för att få i sig glucosamin och en bricka av PAVO Summer fit xl. En enda bricka ser till att hästen får i sig sitt dagsbehov av mineraler och den är dessutom smaklig så inget mer petande i maten. Jag brukar alltid köpa storförpackningen om 90 st och då kostar den runt 450:-(kom inte ihåg vad jag gav sist men ngnstans där...).

glömde skriva att vi hitills gett Krafft grund 1 kg morgon och 1 kg kväll.... vill att hon ska få i sig de mineraler och vitaminer och fett som behövs för att hon ska fortsätta hålla sig fin i hullet... äldre hästar avmagrar ofta har jag hört och läst, så det vill jag undvika... fick tips om Krafft Rehab..... är det ngt tro? vi har aldrig analyserat vårt hö, vallen vi har gödslas inte varje år heller så det är ju inget superhö näringsmässigt kanske,därf känner jag att det behövs kraftfoder också.
Det kanske inte behövs något annat än hö för att hålla hullet, i bra hö FINNS tillräckligt med energi och protein för att hästarna ska hålla sig bra på det. Analysera höet så VET du om det finns någon anledning att ge något annat! Då vet du också om du alls behöver ge några mineraler och i så fall vilken typ av mineraler som behövs för att täcka alla behoven.

Mineraler i form av grus/pellets/annan form behöver bara ges i de fall så höet inte innehåller tillräckligt!

Jag har ett hbl sto som är född -92 alltså 18 år gammal. Hon passar in på din beskrivning av din häst. Är lättfödd och behöver ha i sig mineraler bara.

Hon går på 6 kg ensilage och får ca 2,5 dl betfor för att få i sig glucosamin och en bricka av PAVO Summer fit xl. En enda bricka ser till att hästen får i sig sitt dagsbehov av mineraler och den är dessutom smaklig så inget mer petande i maten. Jag brukar alltid köpa storförpackningen om 90 st och då kostar den runt 450:-(kom inte ihåg vad jag gav sist men ngnstans där...).

måste vara ett väldigt litet halvblod med så lite ensilage

Visste att det skulle kommenteras...suck!

Vi har väldigt väldigt torrt ensilage och det finns fortfarande gräs i hagen som hon petar i sig under dagen då hon går ute från morgon till kväll.

Jag ger Krafft Rehab till min 18:åring, han har lätt för att få stor mage och tappa upptill på vintern men han har hållt sig superfin på det! Han får betfor & glukosamin med. :) Sålänge han fungerar finfint på det han äter nu så kommer inte jag byta iallafall, Rehab är ju dock rätt dyr tyvärr :P

(Kan tillägga att han är ca 170 hög och äter kanske 12kg hö/dag på vintern).

6 kg ensilage/hösilage ÄR väldigt lite. (ensilage brukas vanligsvis för foder på ts under 50% och hösilage på foder över ts 50% enligt http://hippocampus.slu.se)

Fast om du läser så ser du ju att hästen ifråga inte står på stall 24 timmar om dygnet utan går i gräshage en stor del. Vi har fortfarande mycket gräs här så min häst på 650kg får inte heller mer än 6kg inne på natten än så länge. I vinter kommer han ligga på runt 12-13kg/dygn.

En höanalys är mycket billigare i längden än att köpa en massa foder som hästen kanske inte behöver.

Ja ska vi märka ord...då ber jag om ursäkt för min felformulering.

Vi har väldigt väldigt torrt hösilage och då hon går på gräs så behöver hon inte mer. Kommer självklart öka hennes grovfodergiva när det är dags för det, dock inte nu.

Är inte nyttigt att vara överviktig när man är 18 år och hon är VÄLDIGT lättfödd. Kommer en massa andra problem med det.

har hört av flera att de är nöjda med rider, billigt helfoder.. Men jag tycker som de andra att du ska göra en grovfoderanalys. Om jag inte hade gjort det hade jag fodrat HELT fel! mitt hösilage har 4 i kalcium o 3 i fosfor/kg ts. och halten mellan mj o protein är 8,8! Så de brukar bli fattigt på energi och så blir kvoten mellan ca/p alldeles för låg.. Så jag behöver alltid köpa foder för högpresterande hästar för att få ordning på allt utan att blanda 7 sorters foder..

dessa analyser... fick råder igår av Krafft att fodra med antingen Rehab, eller Rider...men att man kanske bör ge extra mineraler. Att sluta ge en häst sitt kraftfoder efter 21 år,är som att ge klartecken till att gnaga i boxen, hon har alltid fått sitt kraftoder innan höet och kommer inte till ro förräns hon fått det, så ta bort kraftfodret gör jag inte... man tar väl inte bort en del av maten för pensionrärerna på ålderdomshemmen bara för att de är gamla och inte behöver den där extra köttbullen.... sjäävklart drar man ner på maten om man inte tränar el rider, men att ta bort helt behöver man ju inte göra. Jag funderade som sagt mest på vilket foder som passade bäst till äldre hästar... el kanske man bör göra som förr: hö,krossad havre och ev lite betfor el melass i att blanda glucosaminet i.... det är en vetenskap detta med fodret. Hitills går hästarna på bete och är runda och goa,men får lite Grund-pellets varje dag som "godis".... 3 pigga hästar/ponnier som alla är över 21 . Vintrarna är de bara inne i kallstallet 17-07, sen får de vara ute där de har 2 balar hö att äta varje dag, men de lämnar alltid lite hö, så som mest äter våra hästar ca 12-15 kg, att de får hö inne i boxarna när de kommer in för natten... ¨så praktiskt taget har de fri tillgång,och håller sig jättefina i hullet. Tack för alla svar.

Köp precis vad du vill för ingen kan ändå ge dig något bra råd eftersom vi inte har en aning om vad som saknas i foderstaten.

Frågar du Krafft så kommer de naturligtvis rekommendera något av sina foder och frågar du nån annan tillverkare så kommer de säga något av sina. De vill sälja.

Det går alldeles utmärkt att ge ett par morötter istället för kraft. Hästen lär inte bry sig så länge den får något i krubban när de andra får.

Och på tal om "dessa analyser" så är det inget märkligt eller konstigt alls med att göra en. Frågar du vilken foderrådgivare som helst, som inte är knuten till ett visst fodermärke, så kommer de tveklöst fråga efter en analys eftersom ingen kan gissa vad ett grovfoder innehåller.

Du tycks inte förstå vitsen med att ge kraftfoder, skulle jag varit du hade jag kört på Lusen för det är iaf inte skadligt på nått vis

De vallar jag får hö från gödslas inte heller någonsin. Trots det så klarar sig mina hästar utmärkt på i stort sett bara hö. Jag tar analys i stort sett varje år just för ekonomins skull. Behövs inte kraftfoder enligt analys så behöver jag ju inte köpa något heller, och i ärlighetens namn så har jag inte behövt ge något annat än hö, lite betfor ibland, och soja eller lusern ibland. Blir mycket billigare om man vet vad som behövs. Du har rätt i att äldre hästar har svårare att hålla hull många gånger, men det kan du justera med mer hö eller något litet tillskott av något slag om det skulle visa sig vid analysen. Jag körde betfor, soja och vetekli till min riktigt gamla häst i många år (han blev 32 innan jag tog bort honom). Det höll han hullet på mycket bra och det är mycket billigare än färdigfoder från Krafft. Så rådet är att betala några hundra kronor på en analys. Dessa hundralappar kommer du att tjäna in på bara någon månad eller två. En analys har både din plånbok och hästen glädje av, jag lovar:laugh:

det är just när hästen får sitt muggbehov tillgodosatt som den inte gnager på inredning. Lite kraftfoder ger inte alls samma tillfredsställelse som grovfoder för hästen välbefinnande. Sen är de inte heller att bara ge mineraler. Om du kollar på analyserna på mineralerna kommer du att se att de skiljer sig mycket åt! Den del har väldigt mkt CA men lite P, en del har rätt kvot, och en del har mkt P! Vilken ska man ha om man inte vet vad man ska ha? Ger man så mkt kraftfoder som tex Krafft förespråkar får hästen i sig en hel del mineraler, men frågan kvarstår, är det rätt mängd av allt? Om jag fodrade på utan att veta vad jag stoppar i mina hästar skulle de inte alls må så bra o vara så fina i päls o kropp!

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 308
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 093
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 324
Senast: Bison
·
Fritid Insåg imorse när hösten/vinterns första snö kom att jag behöver en ny vintergarderob som både klarar hundpromenaden men också håller mig...
Svar
1
· Visningar
302

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka