@JosefineLi - det test som gjordes var blodprov, som förvisso inte visade något, men hur KAN du sitta och säga att det är psykiskt? Min allergi syntes inte heller i det fjuttiga blodprov som togs, men nog 17 är jag allergisk!
Äter jag NÅGOT som innehåller spår av tomat (om så bara i en kryddblandning eller buljong) så är det kört.
Jag blir inte "dödsjuk" av det, men det ger sig sällan med de mediciner jag tar vid behov (inte ens i dubbel dos) så ambulans får komma till undsättning ibland (oftast efter kontakt med 1177) och då får jag större doser av andra läkemedel sedan ger det sig efter ett tag (men övervak på akuten slipper jag inte) vissa restauranger har svårt att förstå det där, och allt för ofta har de lagt tomat på tallriken, sedan finns det de som bluffat när jag sagt att de får göra om helt, att det inte räcker med att bara plocka bort den.
Allergin kom förmodligen p.g.a att jag har röd färg i några av mina tatueringar
men psykiskt är det då inte, så jag skulle vilja säga att det var ett tämligen magstarkt uttalande.
@ameo - jag kom på en till sak ni bör se upp med!
Betakaroten/E160a!
Jag får utslag runt munnen b.la. så även om det inte ger samma symptom som tomat eller är på långa vägar lika illa så är de där förbänkade utslagen irriterande!
160a/betakaroten finns i MASSOR av livsmedel, t.ex. majonnäs, vaniljkräm (vaniljmunkar och wienerbröd. ..
) godis (i princip alla röda/rosa) glass, såser, färdigmat, halv/helfabrikat o.s.v.
(Så egentligen mest i "skräp" men det kan vara värt att påpeka)