Jag hade stekt först.Jag hade ätit helt klart.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag hade stekt först.Jag hade ätit helt klart.
Vivet att du älskar att dra dina fabler på buke. Men att rekommendera folk att äta sur köttfärs är ju långt från roligt. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12404692.abJa för f*n, kör på bara. Köttfärs blir först grått, sen surnar den pga. mjölksyraangrepp (ofarligt men förstör smaken så använder du sån så krydda rejält). Det är först därefter den börjar ruttna men DET märker du.
Hade köttfärs som passerat sista förbrukningsdag varit farlig hade jag varit död för länge sen, jag hittar sån i containrarna ibland, även mitt i sommaren och jag har inte ens fisit illa efter att den förtärts.
Annat är det med fågel, där har jag lämnat en hel del kvar i containern. (Gäller inte ägg dock, dom är säkra.)
Ja du kom ju med den mest förtroendeingivande källan, verkligen.Vivet att du älskar att dra dina fabler på buke. Men att rekommendera folk att äta sur köttfärs är ju långt från roligt. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12404692.ab
Luktar det okej är det okej, folk får väl göra sin egen bedömning, alla är inte efterblivna.
Källan ÄR en mikrobiolog på Livsmedelsverket.Ja du kom ju med den mest förtroendeingivande källan, verkligen.
Jag litar nog hellre på en bekant som jobbar som mikrobiolog på livsmedelsverket än kvällstidningarna.
Luktar det okej är det okej, folk får väl göra sin egen bedömning, alla är inte efterblivna.
Ja du kom ju med den mest förtroendeingivande källan, verkligen.
Jag litar nog hellre på en bekant som jobbar som mikrobiolog på livsmedelsverket än kvällstidningarna.
Svar på orginalfrågan:
Köttfärs ska inte användas efter sista förbrukningsdag. End of discussion . Men om man har glömt att slänga den i frysen i god tid, så kan man alltid steka på den eller tillaga på annat vis (om sista förbrukningsdatumet inte har passerat) och lägga det i frysen efteråt . Hålet i förpackningen gör inte så mycket, det påverkar mest bakterierna som försämrar kvaliteten, men inte orsakar sjukdom.
Excellent, tack!Om sista dagen på färsen var idag och du frös in den igår så är det ingen fara. Den har fortfarande "en dag kvar att leva" . Så när du tinar upp den så ska du tillaga den så snart som möjligt (samma dag). Upptining ska ske i kylskåp, eller kallvattenbad om man har bråttom .
Gissar det var det mest intelligenta du hade att komma med?Ja du kom ju med den mest förtroendeingivande källan, verkligen.
Svar på orginalfrågan:
Köttfärs ska inte användas efter sista förbrukningsdag. End of discussion . Men om man har glömt att slänga den i frysen i god tid, så kan man alltid steka på den eller tillaga på annat vis (om sista förbrukningsdatumet inte har passerat) och lägga det i frysen efteråt . Hålet i förpackningen gör inte så mycket, det påverkar mest bakterierna som försämrar kvaliteten, men inte orsakar sjukdom.
Inte riktat till dig.
Jag tänkte dock på ditt inlägg när jag läste senaste "MerSmak" (Coops egen blaska) där det står "Jag tycker inte att man ska bry sig alltför mycket om bäst före-datum över huvud taget. Smaka och lukta - troligen är råvaran fullt användbar" - s. 5. Skrivet av chefen på konsumentföreningen Stockholm.
@sweep: Kött kan vara grått och fortfarande ätbart (där får man gå på lukten). Det är myoglobin som oxiderats.
.
Himla märkligt att Livsmedelsverket anställer mikrobiologer som helt saknar sådana basic kunskaper .
Ja för f*n, kör på bara. Köttfärs blir först grått, sen surnar den pga. mjölksyraangrepp (ofarligt men förstör smaken så använder du sån så krydda rejält). Det är först därefter den börjar ruttna men DET märker du.
Hade köttfärs som passerat sista förbrukningsdag varit farlig hade jag varit död för länge sen, jag hittar sån i containrarna ibland, även mitt i sommaren och jag har inte ens fisit illa efter att den förtärts.
Annat är det med fågel, där har jag lämnat en hel del kvar i containern. (Gäller inte ägg dock, dom är säkra.)
När åt du köttfärs senast?Såna här trådar är ingen tävling i vem som vågar äta mat längst efter sista förbrukningsdag.