Kotlendsinflammation

F

foxtrot

Okej , jag vet att det redan finns massa sånahär trådar men jag hoppas att ni inte blir alltför arga . Nu är det så att min pålle har varit halt i 1 ½ vecka , inte mkt endast merkarat på böjt spår . Nu har jag bett min hovslagare kolla på honom och vi misstänker en kotledsinflammation på höger fram . Hästen i fråga är redan 17 år , kommer han att bli bra och isf hur lång tid kommer det att ta ? Vi ska in på klinik nästa fredag .
Dessutom undrar jag vad detta kan bero på ? Jag rider faktiskt inte så mkt på volt, eftersom jag vart rädd för just detta och jag har inte ridit speciellt mkt skänkelvikning heller (nån sa att det kunde bidra) . Jag har inte heller hoppat överdrivet , 1 gång i veckan ungefär . Nu i sommar hoppade jag inte på 5 veckor och har bara hoppat 2 ggr på 3-4 veckor . Vad kan det bero på ?

MVH Frida

Sv: Kotlendsinflammation

Okej , jag vet att det redan finns massa sånahär trådar men jag hoppas att ni inte blir alltför arga . Nu är det så att min pålle har varit halt i 1 ½ vecka , inte mkt endast merkarat på böjt spår . Nu har jag bett min hovslagare kolla på honom och vi misstänker en kotledsinflammation på höger fram . Hästen i fråga är redan 17 år , kommer han att bli bra och isf hur lång tid kommer det att ta ? Vi ska in på klinik nästa fredag .
Dessutom undrar jag vad detta kan bero på ? Jag rider faktiskt inte så mkt på volt, eftersom jag vart rädd för just detta och jag har inte ridit speciellt mkt skänkelvikning heller (nån sa att det kunde bidra) . Jag har inte heller hoppat överdrivet , 1 gång i veckan ungefär . Nu i sommar hoppade jag inte på 5 veckor och har bara hoppat 2 ggr på 3-4 veckor . Vad kan det bero på ?

MVH Frida

om han blir bra kan du aldrig veta... tyvärr... visst så blir väl dom flesta det m vila o rätt arbete.
DEt brukar inte vara så lång "sjukskrivning".. några veckor bara... kanske 4-6v.. beroende på hur bra han svarar på behand.

det behöver inte heller bero på felridning.. Min häst fick det pga att han var låst i rygg o bog o felbelastede på så sätt.. o musklade sej bara ordentligt på den ena sidan... samt att han var björnfotad.

Jag önskar dej lycka till o hoppas att allt går bra m din häst!!

min häst har haft kotledsinflammation höger bak ganska nyligen.. han ska säljas, allt var klart utom besiktningen, köparna ville ha honom klinikbesiktigad, sagt och gjort åkte vi in 27/6, böjde benen, makerade en aaaning på höger bak, knappt märkbart.. longerade, och han ville inte riktigt ta i med höger bak.. Besiktningen fick avbrytas, in på röntgen, och visst hade han kotledsinflammation, en väldigt liten, enligt vetrinären kunde det kommit av att han gått i hagen och slått i benet i en sten, och eftersom min häst är sjukt klumpig i hagen och dessutom är den ganska ojämn så visst kunde det stämma.. så inflammationen var bara en bagatell enligt veterinären.. han blev sprutad i leden och bandagerad, boxvila 3 dagar för bandaget skulle sitta kvar, sen fick han gå i vanlig hade men inte springa en massa.. 2 veckor senare 11/7 var det dax för återbesök, han var mycket bättre men var ännu pyttelite ofräsch i höger bak, röntgen igen och där fanns lite rester av inflammation kvar, sprutad, bandagerad, stå på boxvila 3 dagar sen fick han gå i hage som vanligt.. 4 veckor senare 8/8 var det dax för återbesök, FRISK HÄST :D
Så nu är han riden i drygt 3 veckor, skrittad och travad ska börja på galopp nästa vecka, sen ska han ut på annons igen, och gå igenom samma prucedur, telefonsamtal, provridningar, suck, jag blir så trött..

Jag tror det är svårt att diagnostisera en ledinflammation utan att bedöva eller se ledvätskan.. Däremot ä4r det ju VANLIGT med ledinflammationer, det var kanske det han menade?

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 203
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 956
Senast: Dopy
·
Hästvård Dag 1, 10:00: Min häst och hagkompisen mår prima. Dag 2, 09:00: Hovslagaren ska verka, då är min häst svullen båda fram, samt varm där...
Svar
6
· Visningar
1 500
Senast: Krystalline
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka