Sv: Kotledsinflammationer
Hej,
Jag blir lite sur nästan ledsen när jag läser _Eva_:s inlägg och många andras också för den delen!!
Såklart att det kanske ofta är samma hästägare som har återkommande kotledsinflammationer på sina hästar men verkligen inte alla!!
Jag köpte för 5 år sedan en läromästare av några vi kände lite. Han var 12 närmare 13 och han var min drömhäst. Före jag fick honom hade han precis vunnit DM och han var jätteduktig. Det var meningen att jag skulle få lite rutin på honom och tävla upp honom igen och så småningom att min lillasyster sen skulle göra likadant.
Han är väldigt het och en riktig "omhoppningsponny". Men har faktist riktigt fina gångarter och de första ägarna ville ha honom som dressyrhäst mest. Men de hoppade också såklart men brakade in i flera hinder osv. och han hade haft en senskada hos dom också + en korsförlamning hos ägarna som hade honom innan oss. Men de skadorna var så gamla och han hade varit frisk i år sedan dess.
När jag sen väl fick honom så tävlade jag honom i 8-10 månader och var precis anmäld till min första LA när han blev halt första gången. Ingen förstod varför när han hade kommit till mig som var mindre än förra ryttaren =mindre belastning, red mindre än förra ryttaren som red alla dar i veckan för annars "gick det inte att rida honom" =mindre belastning och jag red lättare pass med mer skritt än förra ryttaren =mindre belastning. Kort sagt så var han mkt mindre belastad hos mig. Men trots det så blev han halt. Mkt på båda framknäna och lite på höger knä. Veterinären sprutade honom och sa att vi skulle sätta igång honom efter 2 v. fast vi väntade minst 4 v. Efter sprutorna hade han så ont så att mamma gav honom smärtstillande i några dagar. Sen skrittade vi mkt längre än Vet. tyckte att vi behövde också.
Sen satte vi igång honom sakta igen. Kom ut o tävlade och allt var perfekt tills han blev halt igen. Sprutade lederna igen och då frågade mamma om vi kunde få mer smärtstillande. Det vi hade haft var slut. Då sa veterinären att mamma var kinkig och att det inte alls gjorde ont men visst. Men vi såg ju att han hade ont! Men vad ska man göra om det kanske är det som gör att han blir frisk sen?! Vi red igång honom superförsiktigt igen och han var fräsch ett tag. Frisk -fräsch. Frisk- fräsch. Många sömnlösa nätter där vi grät över honom.
Ingen visste varför. Vi hade verkligen prövat alla metoder som fanns. Tillslut bestämde vi, eller jag, mig för att om han inte höll nu så var det sista gången. Han älskar att ridas och tävlas och är verkligen ingen häst som bara njuter av att gå i hagen och vila.
Samtidigt så hade jag en welsh jag också red. Han hade under ett åskväder gått omkull och skadat sig. Bl.a knäckt till ryggen. Vi gick hos honom med kiropraktor men det fungerade inte speciellt mkt. Sen när vi bytte till en annan så gav det resultat! Han blev tillslut helt bra.
Då när vi märkte att kiropraktorn fungerade så provade vi det med min gamla älskling. Kiropraktorn sa att han satt fast som sten i korset. Och eftersom att han hade ont i korset så la han all vikt på frambenen så att det inte alls var konstigt att han hade haft kotledsinflammationer. Och att det troligen hade suttit så i flera år, långt innan jag fick honom! Tänk om de tidigare ägarna hade provat kiropraktor!
Nu är han iaf frisk och har varit det väldigt länge och pepparpeppar så kommer han att vara det hela livet. Min lillasyster tävlar honom nu som vi tänkte från början och det går jättebra!
Men ni som skriver att det är ryttarens fel. Tänk efter innan och dra inte alla över en kam. Även om man rider varierat och lägger om träningen och allting så kanske det inte hjälper. Och tänk om jag hade läst det här precis när det kanske var så att vi var tvungna att ta bort honom, då vet jag inte hur jag hade tagit det. Inte så kul att känna att nån skyller på en då! Jag tror att 99% av de som har hästar som får kotladsiflammationer blir jätteledsna och skulle försöka allt för att ordna till det! Tänk efter både en och två gånger innan. Jag är verkligen inte sur eller så utan förstår er också men skriv då noga att VISSA bara köper en ny häst som de förstör osv. Kram