Kotledsinflammationer

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kotledsinflammationer

Hej Amanda,

Det var roligt att läsa att du fick din häst frisk. :bow: Duktigt och smart av dig och din mamma att "vara lite pjoskiga", lyssna på hästen och inte bara rida på.
Som både Ann80 och TantEster sagt så beror kotledsinflammationer inte bara på ridningen utan även på andra faktorer.
...Och jag skrev faktist vissa hästägare... ;)

mvh Eva

Hej allihopa!

Det är ju ungefär samma personer som har skrivit om och om i den här tråden..

Tack, eller så till alla ni som tyckte att det var kul att min älskade Charlie blev frisk:D . Hoppas han håller sig fräsch nu tills tävlingarna i Tingsryd som jag o syrran ska på:d .

Jag tycker att "grälet" egentligen är ganska så onödigt. Alla har rätt. Men jag håller med om att man måste vara noga så att det inte känns utpekat som ett ryttarfel eller så. Även om det inte bara står så, så är det nog lätt att feltolka om man bara "skumläser". Jag läste noga men kanske inte alla som det...

För er som undrar så trodde kiropraktorn att han satt fast efter någon gammal krasch. Ryttare nr.2 (ryttare nr.1:s lillesyster) hade väldiga problem med honom och skenade mkt och brakade i flera hinder:( . Han hade fastnat i korset och sen hade det blivit värre genom åren. Och därför hade han överbelastat frambenen. Spec. kotorna. Han satt även fast i nacken och lite i ena bogen (om jag inte blandar ihop hästanra nu..:crazy: ) Men det hade inte påverkat särskilt mkt, iaf inte om man jämför med korset. Ha det bra, Kram

Hjälp vilket hiskeligt humör du har:eek: ! Här är väl ingen som har anklagat DIg för att rida sönder din häst. Ridning som orsak till kotledsinflammationer har nämnts liksom många andra saker som kan vara skadliga.

Hur eller hur blir jag nyfiken på vad för typ av behandlingar ni har gjort på din häst? Min pärla fick en kotledsinflammation i v.b förra höst/vintern. Hon behandlades då med Adequanin och var efter beh. ohalt. När hon senare sattes igång (blev lite extra lång vila pga snöstorm...) höll det i två veckors lätt arbete i bara skritt och trav innan hon började visa obehag igen. Vet. hade redan innan första behandlingen konstaterat en hörnstödsfraktur i samma bakben men den borde egentligen inte påverka hästen alls.

I alla fall tyckte inte vet. att vi skulle behandla igen utan han ville att en artroskopi (titthålsoperation) skulle utföras i leden för att se hur den såg ut. Op utfördes i mars i år och det var inte så muntert... Hon hade fått en kroniskt inflammerad ledkapsel (kronisk synovit). Troligen pga frakturen men det är inte säkert. Kan tillägga att hästen bara var fyra vid första symptom och inte mycket riden.

Hur som haver behandlades hon med Adequanin 2-3 ggr under den åtta veckor långa boxvilan:smirk: ... Sen har hon vilat i 6 månader men tyvärr inte blivit ok :cry: . Så nu ska hon behandlas lite till och sen troligen betäckas till våren och förhoppningsvis vara fräsch när den bebben ska vänjas av. Så hon har gått om tid på sig och om inte annat ett bra avelsvärde med fin stam.

Det är min historia om kotledsinflammation som garanterat inte har med ridningen att göra. Men jag blir som sagt nyfiken på vilka behandlingar ni har gjort på din häst eftersom det har hållit på så länge? Kanske ska kolla i leden för att se hur stor skadan är, (syns inte på röntgen) ? Jag ska i alla fall låta min vila lääänge och ska dessutom prova på laserbehandling senare-har gjort det tidigare med bra resultat! (Var dock ingen led inblandad)

Observera att jag bara är nyfiken och inte anklagande!!;)

Och som sagt om jag har missuppfattat eller inte förstått vad du vill förmedla så får du väl antingen ge upp för att UT är så förbenat trög eller så kan du tala till bonden på bönders vis...

Det viktiga för mig i den här tråden är inte att du förstår vad jag vill förmedla utan att trådskaparen förstår det vilket klart framgår att så är fallet.

Är detta skrivet på ett tillräckligt "bonnigt" och även för dig förstålig svenska???

p.s. Att tycka att var 7:e vecka är tillräcklig verkningsintervall på en unghäst är väl endå att leva i den förgågna bondelagstiden.

Orkar inte ens fortsätta kommentera dessa otroligt dumma inlägg...*suck*..

Senast ändrad:

Det viktiga för mig i den här tråden är inte att du förstår vad jag vill förmedla utan att trådskaparen förstår det vilket klart framgår att så är fallet.

Är detta skrivet på ett tillräckligt "bonnigt" och även för dig förstålig svenska???

p.s. Att tycka att var 7:e vecka är tillräcklig verkningsintervall på en unghäst är väl endå att leva i den förgågna bondelagstiden.

:bow: :D :bow:

*kl*

Hmm.........trots era vilda diskussioner så har jag fått ett begrepp om vad orsakerna kan vara..hade mina aningar innan men det är alltid bra att få saker och ting bekräftat.

Jag är helt med på vad ni säger och tycker mycket är logiskt och kan se sanningen i det hela....

Eftersom du nu frågar om min häst så får de andra "leva" med att jag svarar på frågan om vilka behandlingar som satts in under åren.

Han är nu snart 7 år gammal och besvären började redan som 3 åring, kanske t o m tidigare om man tänker efter men dokumenterat finns det sedan 3 års ålder.

Det upptäcktes vid böjprov av annan anledning, inte hältutredning.
Hästen visade reaktion dubbelsidigt fram, lågt och behandlades i båda kotlederna inne på dåvarande Flyingekliniken. Sprutades i led, vilket preparat som användes då vågar jag inte svara på. Man pratade om tuppkam men numera är det väl ett helt syntetiskt framställt preparat om jag har förstått det rätt. Efter första behandingen ordinerades han vila i 8 veckor och sedan ÅB och den gången sprutades han om en gång till med en ny 8 veckors vila som följd.

Detta har sedan upprepats ca 2 ggr/år, samma typ av behandling med vila emellan, någon period har han haft en lite längre vila men det har inte gjort någon skillnad. Han är röntgad i alla leder samt i ryggen och är helt ren på röntgen fortfarande. Han är ultraljudad i knälederna bak och är u a. Jag försökte få till stånd en scint men det ville försäkringsbolaget inte gå med på så då fick det vara. Han är kollad och behandlad av kiropraktor utan resultat.
Han har de senaste 2 åren fått regelbunden behandling av massör och det har haft viss effekt på symptomen i a f men det har inte hindrat att inflammationerna uppstår igen, möjligen att vi har fått lite längre intervall på dem.

Hästen hade ett sjukdomsfritt år mellan 5 och 6 och då trodde vi att vi hittat lösningen med rätt avvägd dressyrträning och motion, massage, antal vilodagar och han började även tävlas i lätta klasser i dressyr. Allt kändes mycket bra. Tanken har varit att han skulle säljas ända sedan 4 års ålder, inte p g a problemen med inflammationerna utan för att han verkligen är en renodlad tävlingshäst som stormtrivs på bana men blir väl skarp ute. Naturligtvis ville jag först då vara helt säker på att han verkligen hade klarat krisen och kanske växt ur problemet t o m så jag böjprovade på klinik trots att han kändes helt fräsch på träning - och då var det kört igen. Fick ringa runt till de spekulanter som provridit och velat se mer av honom och avstyra försäljning.

Sen har vi ägnat tiden åt att få honom helt fräsch igen, har efter samtal med veterinären på hemmakliniken bestämt att det är slutinjicerat eftersom det inte har någon bestående effekt. Det kan vara ett misstag från min sida eftersom han nu är helt ren från pålagringar och det KAN vara så att injektionerna har hjälpt honom att hålla pålagringarna borta. Han blir också alltid ohalt efter en behandlingsperiod men som sagt inte bestående mer än 5-6 månader. Nu får han en lågdos av buttta som sagt,vid behov och även vila vid behov men han ställs inte av eftersom vi upplever att han blir ännu svårare att bygga upp efter en lång vila. Jag har frågat veterinären om olika dyra preparat som finns på marknaden för ledbesvär på häst och det svar jag fick var att "det kan ju inte skada men det finns inget dokumenterat att det verkligen har någon långvarig effekt".

Vid något tillfälle har artroskopi diskuterats men vi valde ultraljud i första hand eftersom det är skonsammare och att det i hans fall inte bara rör sig om en led utan om minst två, ev även vä knäled bak.

Sammanfattningsvis så är de behandlingsmetoder som använts alltså; injektioner i led, vila samt smärtsillande/antiinflammatorisk medicin. Under en period av drygt tre, snart fyra år. Man har inte velat döma ut hästen eftersom han svarat direkt på injektionerna men han kommer nu att bedömas för triangelmärkning då han håller för lätt ridning men inte för det ursprungliga syftet tävlingsbruk. Jag vill ha en triangelmärkning för att skydda honom från "överanvändning" vid en ev försäljning eller om vi hittar en lämplig fodervärd åt honom.
När man köper en åring så har man så mycket förhoppningar och drömmar, ambitioner och i vårt fall så har det mesta grusats MEN jag har haft förmånen att få ha en underbar häst, med mycket arbetsvilja, stor personlighet, livsglädje, en underbar fölfostrare och en vänlig "barbapappa" åt både hästar och barn i stallet.

Det uppväger en stor del av alla sorger och bekymmer längs vägen.

Min är en egen uppfödning. Så jag vet verkligen hur det känns med hopp och drömmar...! Men som tur är, är hon i alla fall ett sto och har som sagt visst avelsvärde även om hon troligen aldrig kommer att tävla på någon högre nivå.

Men åter till din häst. Tror du inte att försäkringsbolaget blir mer vänligt inställda till triangelmärkning om artroskopi utförs och det finns bestående skador? Deprimerande tanke kanske med enligt sjukdomshistorien verkar det ju inte bättre. Som jag har förstått det syns inte synovit på ul heller. Men hästen kan bli frisk från det om det bara blir rätt diagnos och låååång vila. Din häst är ju trots allt inte så gammal.
Kan dessutom tillägga att vi har använt samma vet. eftersom han som var på Flyinge tidigare nu har startat upp kliniken som ligger närmst mig! Han är super!

Försäkringsbolaget kommer nog snarare att "jubla" då han ligger kvar i fölpris på livbeloppet... Det blir mycket billigare för dem att låta triangelmärka honom. Jag gör det inte för att tjäna några kronor alltså utan för att kunna känna mig lugn i att man inte kan köpa honom i vinstsyfte eller ta ut honom på tävlingar.
Jag känner väl också att en häst som är 7 år snart och ligger så mycket back i sin utbildning och endast har hunnit tävla i lätta klasser den få kanske svårt att s a s "hinna i kapp" i framtiden.

Han blir ju också äldre och kanske ändå kan komma till ro lite och trivas med enbart uteritterna. Jag hade gärna valt artroskopi men det känns inte försvarbart att de skulle gå in i tre ben av fyra, jag vet inte men någonstans måste jag försöka dra en gräns. Hade det varit en skada i en led, ett trauma, så hade det varit annorlunda. Vi har så diffusa symptom, även om vi har en diagnos så är den säkerligen sekundär men vi kan inte finna grundproblemet.

Jag hade bara den veterinären första året men han är mycket duktig, har bara gott att säga om honom men de flyttade ju på "fel" håll ifrån oss sett! Vi har i o f sig varit ända uppe i Slöinge med men det var på remiss, annars är vi på lite närmare håll. Vi har hållit oss till en och samma klinik de senaste åren och det är nästan ett måste med en sån här sjukdom, dvs om man har
förtroende för veterinären. Det har jag, de har verkligen försökt med det mesta och faktiskt, särskilt den senaste omgången lyssnat och varit öppna för nya undersökningar.

Lycka till framöver nu!

Gapar man med en så otrevlig ton som du gör om och om igen så är det lätt att man får sina ord tillbakakörda ner i halsen...
Och jag diktar inte ihop något om dig.
Nedan urklipp från en av dina trådar som du skrivit alldeles själv....

2005-02-24, 19:45 #1
tretjak
Flygare

Reg.dat: Feb 2003

--------------------------------------------------------------------------------

Sitter här och deppar... Halt häst, överj-vligt väder m m, suck.

Mina tre senaste hästar, under en period på ca 10 år, har blivit sjuka, halta, ryggömma etc. Har hästarna blivit känsligare/sämre? Jag har ridit sen 4 års ålder dvs sisådär en 30 år nu, med några uppehåll för barn och unghästar. Nu efter senaste uppehållet kan jag inte rida längre! Typ, alla andra rider min egen häst bättre än jag. Sitsen är borta och känslan för ridning likadant, feg har man blivit också. Samtliga hästar har haft en dålig sida och jag sitter tydligen helt åt h-v-te snett. Det värsta är att ju mer man tänker på alla ev fel man sitter och gör desto sämre självförtroende och ridförmåga. Hur kan man tappa sin ridning efter så många år?! Hittar man tillbaka eller är det kört? Någon med liknande erfarenhet? Gärna med lite uppmuntrande ord kanske?
Är så trött på alla snorkiga hästmänniskor som snackar skit bakom ryggen...

Tack Eva!:bow: :bump: :bow:

Jag har också suttit och läst lite av Tretjaks gamla trådar och nu lagt mig till den helt ovetenskapliga teorin att det troligen har med ridningen att göra.

Tretjak-jag hoppas att ditt försäkringsbolag löser in hästen så att den hamnar hos en ryttare som kan rida den och att den förhoppningsvis håller senare i livet! Den är som jag sagt tidigare inte särskilt gammal och med lång vila och rätt ridning bör det fungera.

Köp en fjordhäst-enligt min erfarnhet tål det mycket i ridväg!

Kanske skulle be folk titta in på din hemsida och se din undernärda häst? Eller fråga hur man kan sätta sin häst på lösdrift utan att ha minsta koll på den själv? Trodde en kompis skulle titta till den... Snacka om bra hästhållning.

Jag har som sagt haft många hästar genom åren och självklart har sjukdomar kommit och gått men inga kotledsinflammationer, det är första gången jag drabbats av detta.

Om jag nu skulle ta och gå igenom alla sjukdomar och hästar genom åren så skulle det bli tröttsamt för alla andra, mera normala medlemmar. Men du ska få en del så kan du ju knipa igen sen kanske och fortsätter du så kan jag ta och slå en signal på telefon så att du kan förklara ditt beteende?

Inte lätt att komma ihåg alla hästar tio år bakåt men några exempel kanske;

En halvblodsvalack som inköptes vid två års ålder och som redan vid inridningen visade tecken på att ha någon form av rörelsestörning. Röntgades och hade lösa benbitar i bägge bakknäna. Avlivades p g a dålig prognos som fyraåring. Och nej, det var inte jag som orsakade de lösa benbitarna, enl vet var detta medfött.

En häst, 4 år, hade vad vi trodde var sadeltvång men det visade sig vara kissing spines. Obs! Inget halvblod. Såldes som sällskapshäst.

En D-ponny hade lite problem med korsförlamning, visste om detta från början och hästen arbetades därefter. Helt frisk idag. Det var en jobbig tid däremot då han ibland var väldigt dålig och det krävdes mycket tid o pyssel.

Få se, vad har vi mer för sjuklingar genom åren?

En ponny hade problem med fång och hovbensrotation och avlivades p g a detta.

Det är väl de under de tio åren, ja och så hade vi ju transportsjuka på importen. Men det beror knappast på att jag haft sönder den på något sätt, inte heller transporterade jag den personligen. Du kan ju slå upp i en bok om hur transportsjukan uppkommer...

I det inlägg du nosat upp ( hur sjuk får man bli eg) i förhoppning att kunna svartmåla så uttrycker jag en frustration över hur mycket sjukdom som drabbat våra hästar jämfört med hur det var förr när veterinären kom till stallet typ när det var någon sårskada, vaccinationer och avmaskningar ( på den tiden avmaskades det med slang ). Jag frågar mig om hästmaterialet blivit sämre. Antagligen är det så att vi är mera lyhörda nu och att veterinärerna tjänar mer pengar...

Vad jag inte förstår är vad du tror att du vinner på att försöka dig på ett personangrepp här, i en tråd. Ring upp mig istället eller pm:a och stå för dina dumheter där.

Om du ska slänga skit så var tydlig med vad du menar. Genom att läsa inlägg så kan du avgöra hur jag rider och vilken ras jag ska ha? Inget ont om fjordningar, ganska nedsättande av dig.

Börjar bli ordentligt trött på folk som hasplar ur sig saker om vad som sjukdomen och om hur jag rider eller inte rider. Prata ur skägget och tala om var du hittar belägg för detta?

Jag kommer i fortsättningen att pm:a dig personligen i ärendet för det intresserar kanske inte andra. Vill du så kan du pm:a mig ditt tel nr så ringer jag gärna upp dig och svarar på ev frågor och du kan stå till svars för vad du just skrivit? Tycker att det är väl magstarkt av någon som själv har en sjuk häst att häva ur sig något liknande. Har du orsakat din häst lidande kanske? Gjort något misstag så att den blivit sjuk eller skadad? Har du haft fler än en sjuk häst och vad gjorde du i så fall för att orsaka detta? Det är fjortisnivå här på sidan minst sagt.Ska vi börja nosa upp varandras inlägg så börjar det bli VÄL tröttsamt - skaffa ett liv säger jag.

Var och en som vill är välkommen till min hemsida. Där får de gärna läsa om mitt misstag att lämna iväg min åring på lösdrift. Kanske det kan hindra någon annan från att begå ett likadant.

Jag är inte ute efter att svartmåla någon, det enda jag gjort är att citera det du själv berättar om dig. Tråkigt att du inte gillar den läsningen.
Vad gäller Personangrepp så har de funnits i tråden redan från start. Det är du som stått för dem, till de som har åsikter som inte passar dig.

mvh Eva

Tror jag knappast, det är din uppfattning, ingen sanning.

Det är förresten märkligt, om du åsamkar din häst skada genom att släppa den på lösdrift utan din tillsyn så är det ett enkelt misstag och du skriver om det för att andra inte ska göra om samma misstag.

Skriver jag om min häst och mina erfarenheter så är det av samma anledning, att andra ska få insyn och kanske snappa något likaväl som jag läser om andras problem.
I det klipp som du så idogt har letat upp i ett försök att svartmåla så uttrycker jag dessutom hur frustrerande det känns att vara ringrostig i sadeln efter graviditet bl a och hur jag själv UPPLEVDE att jag inte hade samma balans som förut, satt lite snett etc. Det är heller ingen absolut sanning, min tränare kanske inte var så kritisk? Jag är oftast min egen största kritiker. Min nuvarande häst är heller inget överbyggt, jätte parallellförskjutet monster heller, han är ngt överbyggd just nu och NÅGOT parallellförskjuten - ingen veterinär eller hovslagare har lagt någon vikt ö h t vid detta utan det är jag själv som oroar mig för om det har betydelse. Det är marginella saker, inte någon missbildning!

Jag tackar för mig här, kommer att bemöta förtal via pm och rapportera när det går för långt. Vill ni fortsätta snacka skit på tråden så gärna för mig, här kommer jag inte att bemöta det eftersom det nu enbart handlar om person.

*KL*

Jag stänger denna tråd pga att den urartade till i princip ett enda kackel, ämnet är intressant och jag föreslår därför att någon startar upp en ny tråd i samma ämne där tonfallet och bemötandet kan finnas på en trevligare nivå än tidigare.

Boj/moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 775
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 412
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
352
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
449
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka