Kotledsinflammationer

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kotledsinflammationer

Men dels har jag sett vissa ryttare vars hästar fått det, (olika hästar) och vad de har haft gemensamt, dels har jag hört av vet vad som kan ligga bakom.

Jag tror att de kan vara fel på sadel, fel på ridning, fel krav, fel underlag eller exteriöra problem, alt felverkad/skodd. Ibland säkert en kombination.

Kort sagt tror jag att det antingen är ett direkt resultat av ridningen eller ett indirekt resultat av andra problem. I kombination med svaga kotor hos hästen kanske.

Jag håller med om att vissa ryttare har en tendens att få samma problem igen och igen och på olika hästar. Då måste man fundera.
Men det är bara egna slutsatser det mesta. Dock bekräftat av veterinärer.

Håller med här med. Behöver inte skriva något själv, ni har redan fått med allt;)

Till "andra faktorer" räknar jag faktiska skador (vrickningar osv), felatkiga benställningar hos hästen, andra skador som leder till felbelastningar. Till "ridningen" tycker jag att faktorer som dålig underlag, felaktig utrustning (sadel -ryggont - kotledsinflammation sekundärt) ska räknas. Man ska inte heller glömma bort felaktig skoning eller verkning.

Felaktig ridning är svårt att definiera. Min åsikt är att fritidsryttare, som kanske inte behärskar form och samling (och heller inte eftersträvar det) utan rider varierad ridning i skog, mark och på bana, inte får så stora problem med exempelvis kotleder. De försöker inte ersätta hästens naturliga balans med en form. Värst drabbade tycker jag istället att de av oss som kanske inte riktigt behärskar konststycket att rida hästen i en korrekt form utan missar faktorer som bakbensaktiviteten - hästens naturliga balans förskjuts och ersätts med något sämre.

Till den ursprungliga frågan; en kotledsinflammation behöver inte alls komma tillbaka om man bara åtgärdar grundorsaken. Jag ser kotledsinflammationer i de flesta fall som sekundära, som ett symptom på ett annat fel. Om inte det grundlägganed felet åtgärdas finns stor risk att problemen återkommer.

:bow: återigen

Jag säger som dig att _Eva_, TantEster m.fl har fått med det mesta, måste bara ändå "blanda mig i" och säga att jag vet ett antal ryttare som gång på gång får ta bort hästar pga återkommande kotledsinflammationer. De skaffar sig då en ny, som det blir likadant med och så rullar det på. :( DÅ borde man kanske börja fundera över vad som blir fel.

Men jag vill även poängtera att det inte alltid handlar om ridning, utan det kan ju hända av andra orsaker också.

EN häst under 35 års tid med denna åkomma, är det återkommande och gång på gång???

Knepigt, jag borde kanske skicka hästen till er så att han mirakulöst med era fantastiska ridkunskaper OCH andra kunskaper tillfrisknar! Ska tipsa veterinärerna också om hur odugliga de är som inte kunnat se denna ENKLA lösning! Åh nej, visst ja, de skulle inte VÅGA säga detta till mig som hästägare:eek:

Jag säger INGET om din häst, det hör inte riktigt till diskussionen. Det jag berättar handlar om peronser jag känner sig som haft en sådär 3-4 hästar på rad som fått avlivat pga av SAMMA orsak= kotledsinflammationer. DESSA personer kanske skulle behöva fundera på vad som orsakat detta eftersom alla hästar får samma åkomma. = Ev att ridningen är fel, sadel, eller liknande.

EN häst under 35 års tid med denna åkomma, är det återkommande och gång på gång???

Knepigt, jag borde kanske skicka hästen till er så att han mirakulöst med era fantastiska ridkunskaper OCH andra kunskaper tillfrisknar! Ska tipsa veterinärerna också om hur odugliga de är som inte kunnat se denna ENKLA lösning! Åh nej, visst ja, de skulle inte VÅGA säga detta till mig som hästägare:eek:

Men jösses! Vi diskuterar inte DIN häst. Det är du som gör det. Din häst intresserar inte oss så mkt så vi orkar ha en dialog med dej, utan det här handlar om KOTLEDSINFLAMMATIONER.
Vilket otäckt humör du har.

När vi diskuterar kotledsinflammationer så relaterar jag till mina erfarenheter av sjukdomen, nämligen min egen häst.

Vad har DU för erfarenheter av kotledsinflammationer?

Är kotledsinflammationer återkommande om hästen har haft det tidigare?
Har den lättare för att få det igen?
Vad beror det på?

Orsaken till kotledsinflammationer kan vara väldigt många, allt från ensidigt underlag,ensidig ridning,ensidig obalanserad ryttare, ensidigt felaktig utrustning,ensidigt egoistiskt tänkande om orsak och lämpliga förändringar för är det återkommande så är det ngt som är fel tyvärr väldigt sällan på själva hästen utan på yttre omständigheter.

Jag tänker inte gå in på dom bitarna utan i stället försöka förklara lite utifrån mitt yrke som hovis och hur jag tänker på en häst med dessa problem.

Det första är att se till hästens extriör, hur den står och hur den rör sig i skritt,trav för hand OCH skritt,trav samt galopp under ryttare. Då får man även en ganska klar bild av hur denna ryttare rider och vilken utrustning som används, det är jätteviktig information för mig.

Nu gäller det att försöka sko denna häst i så fysiologisk balans som bara är möjligt för denna individ och det jag anser som absolut viktigast i detta fall är hur kotan belastas i belastningsfasen, har den ett normalt genomtramp eller trampar den igenom onormalt mkt (tror inte det för i så fall skulle även senapparaturen vara överansträngd) eller saknar den helt genomtramp. Är extiören långa veka kotor eller normala eller korta upprätade kotor. Detta studerar jag sett från sidan och i detta fall (hypotetiskt) anser jag att den har helt normala kotor.

Vad jag däremot reagerat kraftigt emot är att den både i skritt och trav för hand inte i belasningsfasen belastar kotan i benets styvaste riktning utan i varje belstning "roterar" kotan svagt innåt, denna "rotering" tilltar när den travar och här har vi boven i dramat varför denna inflamation är återkommande. Tänk dig själv att varje gång du sätter ner foten i backen så knixar det till i dina anklar och det känns nästan som om du håll på att vricka foten i varje steg.

Att fysiologisk sko den korrekt med en icke roterad kota är ofta inte så svårt som det låter, roterar kotan innåt(medialt) i belasningsfasen så skall insidan sänkas och skon placeras med ett ökat understöd på utsidan, roterar kotan utåt i belastningsfasen gör man tvärt om. O.B.S Detta är grundregeln men absolut ingen garant att det för den enskilda individen är den optimala lösningen, man ser detta vid nästa skoperiod som absolut inte får vara längre än fem veckor.

Hela tiden har man kontakt med hästägaren om hur det förhåller sig, vid bakslag bör man så snart det är möjligt kontrollera skoningen. Här gäller det att samarbeta (vilket vissa på den här tråden verkar ha lite svårt för*ler*)

Jag har haft ett "hopplöst" fall med kronisk kotledsinflamation stående på PG beslag när jag för några år sedan fick kontakt med den. Den roterade kraftigt i kotorna så jag började med att försöka verka den i balans så den tog upp belastningen i benets styvaste riktning och bibehåll PG beslagen eftersom det va det enda beslag den kunde gå med. Barfota va inte att tänka på, då la den sig ner.

Ett halv år senare så blev jag skittrött på PG beslagen och skodde den med vanlig sko kompleterat med lädersula och silicon, hela tiden med kort tå och symetrisk hovvägg för att skapa överrullningen så nära hovleden som möjligt.

Det har nu gått två år sedan jag träffade på denna häst och den är sedan ett år tillbaka skodd med enbart en vanlig sko och har en optimal belastningsfas. Dom kroniska kotledsinflamationerna har vi inte riktigt klart för oss var dom är då hästen är kärnfrisk och sedan länge åter tävlar hoppning på medelsvår nivå helt utan återkommande kotledsproblem.

Vill bara poängtera att hästen även kan besitta en skada i en helt annan kroppsdel (ofta bak) som är primärt och ger ett secundärt utslag i framkotorna.

Lycka till. Hovis

Senast ändrad av en moderator:

När vi diskuterar kotledsinflammationer så relaterar jag till mina erfarenheter av sjukdomen, nämligen min egen häst.

Vad har DU för erfarenheter av kotledsinflammationer?

Alldeles tillräckligt för att kunna uttala mej. Dina erfarenheter är din häst?

Min ponny fick kotledsinflamation. Antagligen för att hon gått för hårt som hopphäst på tokfel underlag, dessutom belastade hon lite knasigt då hon var stel i ena bogen. Vi upptäckte det av en ren slump när vi röntgade bara för att kolla att hon var ok (då vi haft henne i ca 1 års tid), då vi sett att hon hade en genomgående galla på det frambenet. Hon var alltså aldrig halt och visade ingen annan symptom än den lilla gallan. Hon fick tuppkamsbehandling och sedan var hon helt frisk :)

Pålagringarna som hade synts på röntgen försvann :D :D :D Vilket tydligen ska vara väldigt ovanligt, veterinären blev helt paff ;)

Hon går som vanligt nu. Tävlar henne LA/LA och deb. FT.
Hon står dock med Back on Track varje natt, äter glucosamin och får blått linement på benen före ridning under hennes senskydd och kylgel efter ridning, och vanligt linement innan vi lindar på hennes back on track. Och sen är det underlaget också. åker jag till en ny tävling och underlaget är kasst så stryker jag mig! Hon är faktiskt som bäst i benet när hon har hoppat. Man får hela tiden hålla koll på den där gallan. Mkt jobb men hon är kärnfrisk!

Vissa har tur, andra inte. Hennes gick inte så långt och vi har aldrig haft problem med det sedan. När hon blev frisk var hon som en helt ny häst.

Detta är mina erfarenheter :)

Har haft ett 20 tal hästar i min och min familjs ägo under dessa 35 år. Räcker det som erfarenhet?

Att pålagringar "försvinner" verkar ju väldigt märkligt men att du nu har en fungerande häst är ju huvudsaken. Du har hittat det som fungerar för din häst och håller koll på ev symptom det låter sunt och väldigt roligt att höra om en häst som faktiskt tillfrisknar.

Bra tips för de som inte redan har provat. Back on Track gjorde varken till eller från för oss men har hört om andra som haft bra erafenheter av dem.

Långt och informativt inlägg. Min hovis har gjort följande på vår sjukling genom åren. Kort tå för att underlätta överrullning ( heter det så egentligen? ), under en period prövade vi sulor med silikon inunder - de gjorde ingen skillnad vad det gäller ledinflammationerna men jag upplevde att han vågade trampa på mer på t ex grusvägar.
Vi har hållt intervall på ca 6-7 veckor för skoningar och nu sist så har vi provat en sko som jag tror heter Natural Balance.

Jag TYCKER mig märka en förbättring i hur han rör sig men det kan mycket väl vara önsketänkande...

Böjprov hos veterinär i förra veckan visade emellertid på att hästen nu har 0,5 grad vä bak och 1 grad hö fram. Ingen hälta på böjt spår enl veterinär men jag som ser hästen varje dag tycker att man kan se en ngt trippigare gång i hö varv. Ändå kan man säga att han är bättre än på länge. Man undrar förresten hur många hästar som har denna åkomma men som ingen upptäcker? Vi upptäckte detta av en slump då böjprov gjordes för att kunna teckna ny försäkring!

Hästen har sedan fölsben haft ett överben under vä framknä och enl mig en liten rörelsestörning vä bak som innebär att han skruvar med vä bakhov vid isättning - inte mycket men är man petig så syns det. Ska tillägga att ingen veterinär eller hovslagare har tyckt att det är någon stor grej så det kan vara jag som är petig som sagt. Exteriört är hästen lite överbyggd bak men har ett rejält, kraftigt bogparti. Utan att vara exteriörkunnig så tycker jag att han har ganska raka kotor, eller rättare sagt vid isättning så skulle jag vilja se lite mer svikt. Har funderat lite på det här med den korta tån - motverkar inte den och gör att det blir än mer stumt då?

Själva ridningen har ju diskuterats livligt så den lämnar jag därhän, bedömning av om ridningen är lämplig eller ej det överlämnar jag åt vår tränare. Vi kämpar nu för att ge hästen en god chans att fortsätta leva som fritidshäst med anpassad mängd motion och vi är idel öra eftersom en hovis brukar ha bra koll på det här med kotledsinflammationer o tänkbara lösningar.

...Visst....Men fortfarande gällde inte diskussionen dina problem med din häst o jag o ingen annan heller har kommenterat det.

Lugn nu, jag tror detta kan tillföra trådskaparen och även oss andra vikten av en icke roterande kota i belasningsfasen.

Att pålagringar "försvinner" verkar ju väldigt märkligt

Så vida dom pålagringar man ser inte är förbenade pålagringar så finner jag det inte som ngt märkligt att dom kan försvinna. Det gäller bara att återskapa en fysiologisk belastning för att avstanna den överbelastade delen, då går dessa påbörjade pålagringar tillbaka. Låter det helt otroligt det jag skriver???

Lugn nu, jag tror detta kan tillföra trådskaparen och även oss andra vikten av en icke roterande kota i belasningsfasen.
:smirk: jag är lugn, tycker bara det är tråkigt att diskussionen kom att handla om hennes häst o inte det som tanken var o ser ingen anledning till så aggressivt beteende..

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 775
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 412
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
352
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
449
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka