Sv: Kotledsinflammationer
Är kotledsinflammationer återkommande om hästen har haft det tidigare?
Har den lättare för att få det igen?
Vad beror det på?
Orsaken till kotledsinflammationer kan vara väldigt många, allt från ensidigt underlag,ensidig ridning,ensidig obalanserad ryttare, ensidigt felaktig utrustning,ensidigt egoistiskt tänkande om orsak och lämpliga förändringar för är det återkommande så är det ngt som är fel tyvärr väldigt sällan på själva hästen utan på yttre omständigheter.
Jag tänker inte gå in på dom bitarna utan i stället försöka förklara lite utifrån mitt yrke som hovis och hur jag tänker på en häst med dessa problem.
Det första är att se till hästens extriör, hur den står och hur den rör sig i skritt,trav för hand OCH skritt,trav samt galopp under ryttare. Då får man även en ganska klar bild av hur denna ryttare rider och vilken utrustning som används, det är jätteviktig information för mig.
Nu gäller det att försöka sko denna häst i så fysiologisk balans som bara är möjligt för denna individ och det jag anser som absolut viktigast i detta fall är hur kotan belastas i belastningsfasen, har den ett normalt genomtramp eller trampar den igenom onormalt mkt (tror inte det för i så fall skulle även senapparaturen vara överansträngd) eller saknar den helt genomtramp. Är extiören långa veka kotor eller normala eller korta upprätade kotor. Detta studerar jag sett från sidan och i detta fall (hypotetiskt) anser jag att den har helt normala kotor.
Vad jag däremot reagerat kraftigt emot är att den både i skritt och trav för hand inte i belasningsfasen belastar kotan i benets styvaste riktning utan i varje belstning "roterar" kotan svagt innåt, denna "rotering" tilltar när den travar och här har vi boven i dramat varför denna inflamation är återkommande. Tänk dig själv att varje gång du sätter ner foten i backen så knixar det till i dina anklar och det känns nästan som om du håll på att vricka foten i varje steg.
Att fysiologisk sko den korrekt med en icke roterad kota är ofta inte så svårt som det låter, roterar kotan innåt(medialt) i belasningsfasen så skall insidan sänkas och skon placeras med ett ökat understöd på utsidan, roterar kotan utåt i belastningsfasen gör man tvärt om. O.B.S Detta är grundregeln men absolut ingen garant att det för den enskilda individen är den optimala lösningen, man ser detta vid nästa skoperiod som absolut inte får vara längre än fem veckor.
Hela tiden har man kontakt med hästägaren om hur det förhåller sig, vid bakslag bör man så snart det är möjligt kontrollera skoningen.
Här gäller det att samarbeta (vilket vissa på den här tråden verkar ha lite svårt för*ler*)
Jag har haft ett "hopplöst" fall med kronisk kotledsinflamation stående på PG beslag när jag för några år sedan fick kontakt med den. Den roterade kraftigt i kotorna så jag började med att försöka verka den i balans så den tog upp belastningen i benets styvaste riktning och bibehåll PG beslagen eftersom det va det enda beslag den kunde gå med. Barfota va inte att tänka på, då la den sig ner.
Ett halv år senare så blev jag skittrött på PG beslagen och skodde den med vanlig sko kompleterat med lädersula och silicon, hela tiden med kort tå och symetrisk hovvägg för att skapa överrullningen så nära hovleden som möjligt.
Det har nu gått två år sedan jag träffade på denna häst och den är sedan ett år tillbaka skodd med enbart en vanlig sko och har en optimal belastningsfas. Dom kroniska kotledsinflamationerna har vi inte riktigt klart för oss var dom är då hästen är kärnfrisk och sedan länge åter tävlar hoppning på medelsvår nivå helt utan återkommande kotledsproblem.
Vill bara poängtera att hästen även kan besitta en skada i en helt annan kroppsdel (ofta bak) som är primärt och ger ett secundärt utslag i framkotorna.
Lycka till. Hovis