Kotledsinflammationer

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kotledsinflammationer

Nej, det låter förnuftigt - men! Icke förbenade pålagringar syns inte på röntgen. Ibland kan man se lite diffust "ludd" där uppdrivningarna är på g och förmodligen var det i detta stadie Beccas häst befann sig.

Hur kunde du gissa det?;) Hästen är ngt parallellförskjuten men absolut inte i någon högre grad.

Hoppas att du vill tillföra diskussionen dina kunskaper trots att jag tar upp min egen häst som exempel! Jag är nog inte ensam om att ta upp egen häst i tråden och jag hoppas att TS får mer kött på benen genom att läsa en del också.

En liten oombedd kommentar.

Överben med den placeringen och som uppkommit i hästens unga år kallas lite varstans "remontöverben".

Det är ett överben som kommer när hästen växer och inte som i äldre år då ett överben kan komma av yttre våld eller överbelastning genom ridning.

Överbenen som kommit när kusarna är remonter brukar inte ge problem senare - överbenen är inte aktiva.

En minst lika oombedd; orsaken anses vara felaktig inskening eller överträning av den unga hästen (små, upprepade blödningar i periostet). Om det inte rör sig om ett rent trauma förstås.

Hur kunde du gissa det?;) Hästen är ngt parallellförskjuten men absolut inte i någon högre grad.

Gissar?? Du skrev ju svaret själv och därmed även att du inte har kunskapen om när en kotas tillväxtzoner förbenas.

SAå här är det, den första tillväxtzonen som förbenas är kotan och man har "bara" från fölets födsel sex veckor på sig att konsentrera sig på kotans belasning, sedan är det kört!! Kan man inte innom dom första sex veckorna av fölets levnadstid få en roterad kota i belastningsfasen att avstanna så är det "kört". Den secundära skadan som detta föl ådrar sig är et sk. överben på skenans insida strax under Carpus (framknä) samt utvecklande av parralellförskjutning i carpus.

All korrigering och underhållsverkning för hästens fortsatta hållbarhet är ytterst viktig genom regelbunden verkning/kontroll så tätt som minst var fjortonde dag under unghästens första två levnadsår, sedan är det för sent.

Ett föl skall under inga omständigheter verkas plant(lika hög insida som utsida) under sina första sex-nio månaders ålder utan ALLTID med en lägre insida. Detta enbart utifrån den belastning den utsätter framhovarna för när den med sina långa ben och korta hals betar.

Man måste således verka den lite i "dosering" för att kompensera den överbelastning den i annat fall får på hovens yttersida vilket secundärt ger en överbelastning i carpus för att ännu senare påvisa en parralellförskjutning med påföljande över ben på skenans insida strax under carpus.

Svårare än så här är det faktiskt inte och hela hästens framtida hållbarhet börjar med att ha kontroll på en icke roterad kota i belasningsfasen.

En minst lika oombedd; orsaken anses vara felaktig inskening
Felaktig inskening kan bara uppkomma genom eftersatt eller felaktig verkning under fölets sex första levnadsveckor så vida det nu inte i ett senare läge föreligger ett trauma vilket man mkt snabbt kan analysera utifrån den tidigare täta kontrollen och verkningen på detta föl.

Sammanfattning. Kotledsinflammation och återkommande inflammationer kan bara ha sitt ursprung utifrån en roterad kota där benet inte upptar belasningen i benets styvaste riktning.

Är jag helt otydlig???

Hon går som vanligt nu. Tävlar henne LA/LA och deb. FT.
Hon står dock med Back on Track varje natt, äter glucosamin och får blått linement på benen före ridning under hennes senskydd och kylgel efter ridning, och vanligt linement innan vi lindar på hennes back on track. Och sen är det underlaget också. åker jag till en ny tävling och underlaget är kasst så stryker jag mig! Hon är faktiskt som bäst i benet när hon har hoppat. Man får hela tiden hålla koll på den där gallan. Mkt jobb men hon är kärnfrisk!

Vissa har tur, andra inte. Hennes gick inte så långt och vi har aldrig haft problem med det sedan. När hon blev frisk var hon som en helt ny häst.

Detta är mina erfarenheter :)

:bow: :bow: :bow: Ödmjuk och rider din häst efter dess fysiska förmåga. Kan inte annat än lyfta på hatten.
Din häst håller förmodligen länge med ditt resonemang.
mvh Eva

Icke desto mindre är felaktig inskening en orsak till överben hos unghäst! ;)

Men nog kan exteriöra avvikelser ha andra orsaker än bristande hovvård. Däremot håller jag med om att tidigt insatta åtgärder i flera fall kan korrigera felaktiga benställningar.

Ja, utifrån nedanstående citat förstår jag inte varför du påstår att roterad kota är den enda tänkbara orsaken till kotledsinflammation? Men jag har kanske missat vad du svarar på?

"Orsaken till kotledsinflammationer kan vara väldigt många, allt från ensidigt underlag,ensidig ridning,ensidig obalanserad ryttare, ensidigt felaktig utrustning,ensidigt egoistiskt tänkande om orsak och lämpliga förändringar för är det återkommande så är det ngt som är fel tyvärr väldigt sällan på själva hästen utan på yttre omständigheter."

"Är extiören långa veka kotor eller normala eller korta upprätade kotor."

"Vill bara poängtera att hästen även kan besitta en skada i en helt annan kroppsdel (ofta bak) som är primärt och ger ett secundärt utslag i framkotorna."

Dig hade jag gärna används som hovslagare.
Tror aldrig jag varit med om en sådan grundlig, duktig hovslagare under hela mitt hästliv (27 år).......

Ha, helt rätt, jag har inte kunskap om när en kotas tillväxtzon förbenas eller hur du nu skrev...

Du får kanske ha en viss förståelse för att vi som inte arbetar eller studerar detta inte är helt vana vid att svänga oss med facktermer.
Ett hett tips är också att om man vill förmedla kunskap och inte enbart knäppa folk på näsan så bör man hålla sig till ett så rakt och enkelt språk som det bara går i ämnet.

Är man trygg i sin kunskap så behöver man inte svänga sig med fullt så mycket fackspråk. Du får ursäkta att jag inte snappar vad du säger, synd för jag hade velat lära mig lite mer och få lite handfasta synpunkter på de åtgärder som är gjorda av min egen hovis så här långt t ex.

Den här hästen köptes in som åring och i efterhand så skulle jag kanske ha lyssnat till min inre röst/öga som reagerade på överbenet men istället godtog jag det som bl a veterinären sa, att ett överben inte betydde något och att den med största säkerhet hade fått någon form av smäll på benet. Hästen kom direkt från hingstbetet så jag tänkte inte så mycket mer på det då. I protokollet skrev veterinären en liten anteckning om överbenet samt att hästen var något parallellförskjuten. Ska man vara efterklok så borde man kanske backat från att köpa just den lille hingsten. Eftersatt hovvård har han aldrig haft och min hovis började ett målmedvetet arbete med verkningen direkt då jag fick hem honom. Han verkades dock inte var 14:e dag utan var 7:e vecka vilket jag tycker är helt normalt.

Och som sagt om jag har missuppfattat eller inte förstått vad du vill förmedla så får du väl antingen ge upp för att UT är så förbenat trög eller så kan du tala till bonden på bönders vis...

Obs! Por favor bönder, ta nu inte illa vid er för att jag uttryckte mig på detta sätt:eek:

Här diskuteras det om andras hästar och det har du inga problem med eller? Gäller det endast om jag tar upp min häst som exempel kanske - att du stör dig på just detta. Märkligt. Nu är det ju inte du som styr och ställer här utan var och en tar upp det den anser viktigt och frågar om det som man anser viktigt.

Du kan ju alltid AVHÅLLA dig från att svara så slipper du irriation och jag slipper att bli anklagad för att missköta hästen eller för att vara okunnig i ridning eller okunnig i hur jag på bästa sätt tar hand om min häst?

Jag har inte med ett ord tagit upp någon annans hästhållning eller bedömt/anklagat någon för att inte vilja sin häst väl eller ta hand om den på bästa sätt. Ingen av er viktigpettrar har överhuvudtaget visat vad ni har för kunskaper och erfarenheter när det gäller er egen hästhållning och ridning. Det som jag personligen tycker är intressant med ett forum är just att höra om andras ERFARENHETER i olika ämnen - inte deras åsikter och pekpinnar. Jag tar inte ett dugg illa upp om någon vill berätta om sin häst och ev problem eller symptom de har eller har haft, det är tvärtom väldigt intressant och lärorikt.

Så du kanske ska ta och lägga mer energi på att berätta vad du har att komma med när det gäller olika erfarenheter i ämnet kotledsinflammation än att bara ge dig på en enskild medlem?

Jag har inte kommenterat ditt sätt att sköta din häst utan endast hållt med om vad många redan skrivit. Om du tar åt dej av det så kan jag inte hjälpa det. Kan du se någonstans där jag klagat eller ifrågasatt DITT sätt att ta hand om din häst?
Har heller inte skrivit en rad till dej förrän du kommenterade mina åsikter o erfarenheter.
Jag har dessutom redan skrivit vad jag har för erfarenheter av kotledsinflammationer, o ser du det som pekpinnar för att flera av oss inte delar din åsikt kan jag tyvärr inte hjälpa det heller. Att du tycker att vi styr o ställer för att vi inte delar dina åsikter...tja...:crazy:

Hej,

Jag blir lite sur nästan ledsen när jag läser _Eva_:s inlägg och många andras också för den delen!!
Såklart att det kanske ofta är samma hästägare som har återkommande kotledsinflammationer på sina hästar men verkligen inte alla!!
Jag köpte för 5 år sedan en läromästare av några vi kände lite. Han var 12 närmare 13 och han var min drömhäst. Före jag fick honom hade han precis vunnit DM och han var jätteduktig. Det var meningen att jag skulle få lite rutin på honom och tävla upp honom igen och så småningom att min lillasyster sen skulle göra likadant.
Han är väldigt het och en riktig "omhoppningsponny". Men har faktist riktigt fina gångarter och de första ägarna ville ha honom som dressyrhäst mest. Men de hoppade också såklart men brakade in i flera hinder osv. och han hade haft en senskada hos dom också + en korsförlamning hos ägarna som hade honom innan oss. Men de skadorna var så gamla och han hade varit frisk i år sedan dess.

När jag sen väl fick honom så tävlade jag honom i 8-10 månader och var precis anmäld till min första LA när han blev halt första gången. Ingen förstod varför när han hade kommit till mig som var mindre än förra ryttaren =mindre belastning, red mindre än förra ryttaren som red alla dar i veckan för annars "gick det inte att rida honom" =mindre belastning och jag red lättare pass med mer skritt än förra ryttaren =mindre belastning. Kort sagt så var han mkt mindre belastad hos mig. Men trots det så blev han halt. Mkt på båda framknäna och lite på höger knä. Veterinären sprutade honom och sa att vi skulle sätta igång honom efter 2 v. fast vi väntade minst 4 v. Efter sprutorna hade han så ont så att mamma gav honom smärtstillande i några dagar. Sen skrittade vi mkt längre än Vet. tyckte att vi behövde också.

Sen satte vi igång honom sakta igen. Kom ut o tävlade och allt var perfekt tills han blev halt igen. Sprutade lederna igen och då frågade mamma om vi kunde få mer smärtstillande. Det vi hade haft var slut. Då sa veterinären att mamma var kinkig och att det inte alls gjorde ont men visst. Men vi såg ju att han hade ont! Men vad ska man göra om det kanske är det som gör att han blir frisk sen?! Vi red igång honom superförsiktigt igen och han var fräsch ett tag. Frisk -fräsch. Frisk- fräsch. Många sömnlösa nätter där vi grät över honom.
Ingen visste varför. Vi hade verkligen prövat alla metoder som fanns. Tillslut bestämde vi, eller jag, mig för att om han inte höll nu så var det sista gången. Han älskar att ridas och tävlas och är verkligen ingen häst som bara njuter av att gå i hagen och vila.

Samtidigt så hade jag en welsh jag också red. Han hade under ett åskväder gått omkull och skadat sig. Bl.a knäckt till ryggen. Vi gick hos honom med kiropraktor men det fungerade inte speciellt mkt. Sen när vi bytte till en annan så gav det resultat! Han blev tillslut helt bra.

Då när vi märkte att kiropraktorn fungerade så provade vi det med min gamla älskling. Kiropraktorn sa att han satt fast som sten i korset. Och eftersom att han hade ont i korset så la han all vikt på frambenen så att det inte alls var konstigt att han hade haft kotledsinflammationer. Och att det troligen hade suttit så i flera år, långt innan jag fick honom! Tänk om de tidigare ägarna hade provat kiropraktor!

Nu är han iaf frisk och har varit det väldigt länge och pepparpeppar så kommer han att vara det hela livet. Min lillasyster tävlar honom nu som vi tänkte från början och det går jättebra!:D

Men ni som skriver att det är ryttarens fel. Tänk efter innan och dra inte alla över en kam. Även om man rider varierat och lägger om träningen och allting så kanske det inte hjälper. Och tänk om jag hade läst det här precis när det kanske var så att vi var tvungna att ta bort honom, då vet jag inte hur jag hade tagit det. Inte så kul att känna att nån skyller på en då! Jag tror att 99% av de som har hästar som får kotladsiflammationer blir jätteledsna och skulle försöka allt för att ordna till det! Tänk efter både en och två gånger innan. Jag är verkligen inte sur eller så utan förstår er också men skriv då noga att VISSA bara köper en ny häst som de förstör osv. Kram

står absolut inte att alla kotledsinflammationer beror på felridning/skoning osv, utan många. Kan givetvis finnas andra orsaker. Grattis till att ni hade sån tur med eran häst! :)
Fick ni inget svar på varför de trodde han satt fast i korset?

Men det är ju väldigt moget, att sitta och "hålla med" folk utan att tillföra något eget överhuvudtaget...

Du får väl bara hoppas att dina hästar ( om du har några ) aldrig drabbas av något för OM du nu skulle behöva fråga någon om råd så kanske du får känna på hur det skulle vara att då också bli anklagad av någon för att det dessutom är DITT fel, att du i själva verket har åsamkat djuret detta lidande.

Egentligen bryr jag mig inte ett dugg om dina inlägg men vill ändå uppmärksamma idiotin om det nu är så att det sitter fler stackare som har "orsakat" sina hästar detta och läser era okunniga inlägg i ämnet.

Hej Amanda!
Om du läser våra inlägg en gång till så ser du säkert att ingen har påstått att kotledsinflammationer alltid beror på ryttaren. Problem med ryggen (korset) nämns på flera ställen som en orsak till felbelastningar i frambenen.

Däremot tycker jag att man som ryttare är skyldig hästen att rannsaka sig själv när problem uppstår. Det är trots allt så att de flesta problem som uppstår i rörelseapparaten inte hade inträffat utan inverkan från oss människor. Naturligtvis är det ingen som skulle göra hästen illa med flit genom att rida den på ett sätt som den inte håller för, men få av oss är så lärda att vi inte kan begå misstag.

Tur att det ordnade sig för just er häst!

Roligt att höra din historia och att den slutat lyckligt dessutom. Jag fick också rådet kiropraktor, som jag var lite skeptisk inför, men man griper halmstrån så vi har provat det med. Tyvärr utan att det gjorde någon eg skillnad, massage däremot har åtminstone haft tillfälligt god inverkan på vår häst.

Har hört flera som faktiskt blivit hjälpta av kiropraktor och att problemet då ofta suttit just som på din häst.

Många ger upp och avlivar hästar med återkommande ledinflammationer och det är ju alltid en balans det där hur länge man ska kämpa och när man måste acceptera att det inte går.
Så många gånger jag varit på väg att lyfta luren och ringa kliniken för ett sista besök och t o m sambon säger att vi ger honom ännu lite tid! När vi försökt hitta ett bra "promenadhem" åt hästen, hittat någon men sen funderar man lite till, tänk om de använder någon hemsk, skruttig sadel på honom, tänk om de inte ser när han har en dålig dag? Tänk om han inte får stå i centrum utan bara bli en "extrahäst" som ingen skämmer bort? Har man en häst med återkommande sjukdom men med en otrolig livsglädje och fighting spirit så är det SVÅRT att veta vad man ska ta sig till, vad som är rätt etc.

Ja, nu svamlar jag om min egen häst igen...Inte meningen, är uppriktigt glad att ni hittat problem och lösning för er häst! Vi behöver lite solsken härinne.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete... 2
Svar
30
· Visningar
1 884
Senast: Noxos
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare... 2
Svar
21
· Visningar
1 891
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej hej. Fick höra en ny sak som jag inte har koll på. Hovrandsartros. Någon som känner till något om detta? Hur uppstår det? Hur läker...
Svar
11
· Visningar
1 083
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 360

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka