Kotledsinflammation...

K

klabbarparn

Brukar det va lång läkningstid på en kotledsinflammation från det att man börjar behandla det till hästen kan sättas igång?

Sv: Kotledsinflammation...

Brukar det va lång läkningstid på en kotledsinflammation från det att man börjar behandla det till hästen kan sättas igång?

har du otur så kan du ju få det som jag har... min häst har inte varit igång på över 1år, men genrellt brukar det väl ta 1-3 månader beroende på hur bra din häst svarar på behandl.

Beror på hur hästen svarar på behandlingen.

"Min" veterinär ordinerar skrittmotion två veckor, därefter (om hästen känns bra) korta travpass (hela tiden på raka spår och fast underlag, t ex grusväg). Återbesök, om hästen då är ohalt är det bara att fortsätta att långsamt sätta igång och vara uppmärksam på förändringar.

åh fy faan...vi är redan över en månad försenade med igångsättningen efter betet... Fast nu har dom ju inte kommit fram till nåt än ens så det kan ju va nåt annat oxå...
Ja ja är väl bara att vänta o se vad dom kommer fram till... suck..

På travhästarna, normalt två veckor ifall de är bra på åb.

min häst fick 3 behandlingar med 3 veckors mellanrum innan han blev firsk och kunde sättas igång. Han svarade inte förrens på den sista behandlingen. 9 veckor tog det alltså innan han blev bra.

Min häst blev behandlad 2ggr i juni sen fick han stå i mindre hage själv iett par veckor. Efter det har han fått gått på bete från slutet på juni och hela juli, nu har jag ridit (skrittat) i ca 1 vecka. Vet sa att jag skulle skritta igång han nu ca 2-3 veckor och vecka 3 kan jag lägga in lite trav på rakt spår. Ska tillbaka efter det för att se om han är helt ok (håller tummarna) :smirk: ...

Är det någon som ger glucosamin till sina hästar? har 2st i stallet som gör det, men det är juh svårt att veta om det beror på behandligen hos vet eller om det funkar..

Min häst blev behandlad för det idag. Veterinären ordinderade boxvila/mindre hage i först två veckor med korta promenader. Sen längre promenader nån vecka och sen börja rida lite lugnt efter några veckor..

har aldrig haft kotledsinflammation, däremot hovleds, och karpalledsinflammation. ta det lugnt å låt hellre hästen stå lite längre, ju tidigare du kommer igång desto större risk är det att du får tillbaka inflammationen. när min häst hade hovledsinflammation i höstas lät jag henne stå i lite över 3 månader även fast jag fick börja rida henne tidiagare. i början började jag dessutom bara skritta henne för hand istället för att rida. och så skritta jag uppsuttet efter ett tag. tror jag skritta i en hel månad ;) sen började jag försiktigt lägga in små travsträckor bara på rakt spår. osv... man vet vad som känns bäst. men bättre att vara lite mer försiktigt så är det större chans att det läker totalt.

En liten fråga till... Min häst är bara 4 år och va inte riden speciellt hårt alls när hältan började visa sej. Nu vet vi ju inte än om det är kotledsinflammation han har, men hur stor är risken tror ni, när han är så ung??
Och OM det är det han har, är det vanligt att man bara ser hältan IBLAND och andra dagar är han hur fin som helst... :confused:

Har haft häst med kotledsinflammation och en annan med karpalledsinflammation.
Hästen med kotledsinflammation hade
2-gradig hälta vid böjning och den andra hästen ca 1 grad.

Ingen av dem visade alltså hälta vid vare sig longering eller ridning.

Senast ändrad:

En liten fråga till... Min häst är bara 4 år och va inte riden speciellt hårt alls när hältan började visa sej. Nu vet vi ju inte än om det är kotledsinflammation han har, men hur stor är risken tror ni, när han är så ung??
Och OM det är det han har, är det vanligt att man bara ser hältan IBLAND och andra dagar är han hur fin som helst... :confused:

Min häst var 6år o inte heller riden hårt alls, men hade hade en låsning i rygg o bog o belastade benen fel o fick på den vägen inflamationen. Han blev bättre o sämre, aldrig helt bra men ändå... fast åk in du o kolla.
Jag ska in med min på fredag, fast nu för nånting annat. jag som aldrig haft problem med mina hästar under alla år, nu verkar det aldrig ta slut...:(

Min häst var 6år o inte heller riden hårt alls, men hade hade en låsning i rygg o bog o belastade benen fel o fick på den vägen inflamationen. Han blev bättre o sämre, aldrig helt bra men ändå...

Åh, det låter som min! Vi va inne på kliniken förra veckan o en kiropraktor kände igenom honom o sa att han va lite sned i länden... Kan ju va samma med min som med din, att ryggproblemet har gjort att han belastar sej fel, för han va även lite snedmusklad över korset sa hon...
Vi ska antagligen in igen nästa vecka.

Min häst var 6år o inte heller riden hårt alls, men hade hade en låsning i rygg o bog o belastade benen fel o fick på den vägen inflamationen. Han blev bättre o sämre, aldrig helt bra men ändå...

Åh, det låter som min! Vi va inne på kliniken förra veckan o en kiropraktor kände igenom honom o sa att han va lite sned i länden... Kan ju va samma med min som med din, att ryggproblemet har gjort att han belastar sej fel, för han va även lite snedmusklad över korset sa hon...
Vi ska antagligen in igen nästa vecka.

ta ut en kirporaktor... det hjälpte min, han ren efter det!
Nu är det andra saker som spökar.. men från just det blev han ridbar igen...

Min häst har visserligen inte kotledsinflammtion, utan inflammation i kotsenskidan. Det upptäcktes i mars. Hon är fortfarand einte bra. Hon står på betäckning nu och om hon blir dräktig ska hon få stå till vintern nästa år. Annars ska jag väl besöka kliniken igen och fortsätta spruta henne och få igång henne under hösten (för hoppningsvis)

min har ochså inflammation i kotsenskidan och vi sprutade honom för lite mer än någon månad sedan för han var ju som en kanon kula.

vi for o lyste honom o det var ju inte en dans på rosor.. man ger honom lugnande men inte hjälper det.. han e sååå trött mn ändå hytte han m benet så veterinären e rakt rädd men tillslut så gick d o o hittade en inflammation och sprutade lite kortison vilket han inte alls tyckte va kul så vi var ca 5 st som poade på med honom. men nu har det gått ett tag efter vi sprutat honom och svullnaden har inte gått ner och vi har smörjt med antiflamatorisk gel mn..är ute o skrittar honom så han får sträcka ut senan mn nu vet vi inte alls vad vi ska göra. då han hatar att va hos veterinären och få sprutor och i huvudtaget lyfta bakbenet både där och hemma..är det inte direkt kul och åka dit samt att han blir väldigt lätt stressad om man måste höjja rösten el bli arg på honom så då är det nästan total kört bara o vänta ett tag o börja om *suck

tips?

Vet inte hur prognosen brukar se ut när det gäller kotledsinfl. Vet bara att kompisens häst inte svarade på behandlingen alls o fick avlivas ett år senare. Men jag vad man hör här så brukar ju de flesta bli bra igen.

Min kamrats häst behandlades flera gånger, trots det blev hästen bara sämre och sämre och fick tas bort. Men det är nog individuellt från fall till fall.

Vad "skönt" med en till som har häst med inflammtion i kotsenskidan. Trodde nästan jag var ensam :/

Hur yttrade sig din? Perla (hästen alltså) har en stor hård galla på kotan. Nu när hon gått hos hingst sen juni blev den jättemjuk. Men nu är hon betäckt, då blev den hård och båda bakbenen blev svullna.
Gallan tror veterinären är kronisk nu när den varit sen mars. Eller ja, ett skönhetsfel.

Vi har sprutat henne med tuppcam/kortision 1 gång, och shockwave:at 3 ggr. Sådär resultat. Skulle egentligen velat åkt in efter sista shockwaven för böjprov och sett vad som blivit bättre, men beslutade att hon fick åka till hingst istället.
Veterinärerna ville att jag skulle börja motionera henne efter 2:a shockwaven, men jag tyckte inte hon verkade helt fräsch så jag gjorde aldrig det.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
699
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 782
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
903
Senast: skogaliten
·
Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
357
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• vid kris
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur