Kotledsinflammation...

Sv: Kotledsinflammation...

Hej!

Hur får en häst kotledinflammation? Är det om man anstränger den för mycket eller vad? :crazy::confused:

// Matilda

Min häst blev behandlad för det idag. Veterinären ordinderade boxvila/mindre hage i först två veckor med korta promenader. Sen längre promenader nån vecka och sen börja rida lite lugnt efter några veckor..

Blev det bra efter bara 1 behandling alltså? Vore ju kanon om jag kunde ha sån tur oxå...;)

Hej!

Hur får en häst kotledinflammation? Är det om man anstränger den för mycket eller vad? :crazy::confused:

// Matilda
Min veterinär sa att det kunde börjat med nåt så enkelt som att han har vrickat sej i hagen... Men sen kan det väl oxå bero på att dom belastar det ena benet fel.

Jag läste i en annan tråd här på Buke att det är mer regel än undantag att hästarna får kotledsinf. Allrahelst med ny ryttare pga man rider olika. Sök på kotledsinflammation i detta forum så hitta du säkert mycket att läsa om. Lycka till med hästen!

Min hade kotledsif i vä bak och sprutades 3 ggr. Började rida i gång efter ca 4 månader. Har för mej att jag satte i gång i feb någonting och nu har vi tävlat en hel del i sommar och hon är fräsch och jättefin :banana:

Jag tror att din kotledsinflammation kommer av något annat, att kolla med kiropraktor som många skriver är bra. Men glöm inte att kontrollera att din sadel passar hästen.

Min hade kotledsif i vä bak och sprutades 3 ggr. Började rida i gång efter ca 4 månader. Har för mej att jag satte i gång i feb någonting och nu har vi tävlat en hel del i sommar och hon är fräsch och jättefin :banana:

Det finns hopp altså :D ...fast töligt bara att det ska ta sån tid :cool:

Jag tror att din kotledsinflammation kommer av något annat, att kolla med kiropraktor som många skriver är bra. Men glöm inte att kontrollera att din sadel passar hästen.
Vi har kollat honom hos en kiropraktor,som sa att han va lite sned i länden, men veterinären tror inte att det kommer därifrån. Han blev behandlad i torsdags o vi ska på återbesök om 1,5 v o då får vi väl se om det har blivit bättre

Är det någon som ger glucosamin till sina hästar? har 2st i stallet som gör det, men det är juh svårt att veta om det beror på behandligen hos vet eller om det funkar..

Vi ger glucosamin till våra hästar. Nyare forskning visar att det har en positiv effekt på friska leder (hjälper till att hålla dem friska) men att det inte finns någon bevisad effekt på redan skadad led - fast det var inte fel att ge ändå eftersom det inte skadar.

Även min golden retriever får glucosamin. Vi kör med Emins - det är bäst. :D

Man kan även ge kiselgur eller gurkmeja.

Håller med, jag åkte in till klinik för att jag trodde att hon fick ont i ryggen av min nya sadel! Red barbacka efter att jag misstänkte det i 2 veckor innan klinikbesök, och då rörde hon sej som vanligt, men i slutet på dom 2 veckorna så kändes det lite konstigt ändå... Så jag åkte in, och hon hade inte ont i ryggen, utan kotledsinflammation.
Så det hängde ju ihop på något sätt. KP på klinik kände igenom henne sedan efter hältautredningen, och hon hade en låsning i ländryggen.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
699
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 782
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
903
Senast: skogaliten
·
Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
357
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka