Kotledsinflammation på Islandshäst!

Gullan86

Trådstartare
Fick lite inspiration från "Håll oss uppdaterade" tråden, var någon där som nämnde att detta blivit vanligare och vanligare på islandshäst.
vad tror ni det beror på?
rider vi våra hästar fel?
har folk inom islandshäst varit för okunniga förut och inte sett det? kan man verkligen säga så? för det har ju alltid funnits kunnigt folk inom rasen.
Rider vi våra hästar hårdare och mer på volter/ridhus osv?
Vi rider kanske våra hästar mer likt storhästarna som vi ju vet har haft problem med denna sjukdom länge och det troligen beror på för mycket ridning på böjt spår och för mjukt underlag.
kanske har hästen ont när vi pressar den och klagar på att den stegrar, inte töltar bra, är framtung, snubblar osv osv...men få tänker på att kolla upp detta speciellt de med islandshäst.

kolla denna artikeln MKT intressant : http://www.horseandhuman.com/post/Kotledsinflammation.aspx

läs allt men speciellt "träna för att undvika hältor" ett avsnitt där om form som är MYcket tänkvärt....underhals ger mer vikt på bakdelen....
Denna artikel tycker jag verkar intessant att disskutera.

Sv: Kotledsinflammation på Islandshäst!

Ketill hade knä-kot- och hovledsinflammationer i ena frambenet.
Detta har mest troligtvis berott på en snedhet i korset som han avbelastat genom att lägga mer tyngd på sin framdel. För en häst som redan är felbyggd är detta förödande.

Han är numera helt återställd och har inte visat tendenser till hälta igen.

Att man rider på böjt spår leder inte till inflammationer i benen !
Något som däremot kan göra det är en felaktig ridning där hästen lägger för mycket vikt på framdelen under en längre tid.

Orkar inte läsa hela artikeln, sitter nere i stallet och "jobbar" :angel:
men vadå att underhals ger mer vikt på bakbenen ?!

Kotledsinflammation är i huvudsak en sekundär skada, det framgår inte särskilt tydligt av artikeln men så är det. Vad som orsakar, felaktigt utprovad utrustning, rygg eller andra bakbens problem, andra fysiska problem även i mun, sen har vi även SIS. Kort sagt så drabbas hästen av en överbelastning, och det försöker då avlasta det felaktiga oftast genom att belasta sina framben antingen diagonalt eller bägge fram.

Kotledsinflammation kan även komma av trauma skador såsom vrickning/stukning, dessvärre är det mer sällsynt och ovanstående är oftare förekommande.

saxat ur artikeln
"Något som man pratar mycket om är att få hästen att jobba med bakbenen och på det sättet flytta vikt ifrån frambenen till bakbenen. I studier har man tittat på denna påstådda viktförflyttning i samband med att hästen fick gå i olika former. Man lät ryttarna rida hästen på fri tygel, i lång-och-låg form, i överflexion (eller rollkur som det tidigare har kallats), på tygeln med nacken som högsta punkt, ”på tygeln” men med nosen bakom lodplan samt i en stjärnkikare eller hjorthalsform. Man hade trott att man skulle se ett tydligt samband mellan formen på hästen och viktförflyttning från frambenen till bakbenen, men någon sådan trend kunde inte ses. Inte ens på hästar i piaff. Den ända form som gav en tydlig viktförflyttning bakåt var hjorthalsformen. Det som dock skedde här var att haserna blev överbelastade och understödsfasen minskade i bak. I slutändan ledde det till en högre belastning på framkotorna trots en viktförflyttning bakåt."

Intressant sida f ö! Mycket "kul" att läsa. Återkommer nog senare i tråden...

Det står också i artikeln att även om hästen lägger mer vikt på bakdelen när det går som en stjärnkikare så blev det i förlängningen ändå problem fram.

Att det har blivit vanligare har nog många anledningar, jag tror att det beror till stor del på att man är medveten om att det kan hända. Går hästen orent kan man börja misstänka att något är galet. när man tidigare red många islandshästar i för hög form hade fler ont i ryggen. (Vad jag kan minnas, ingen generell sanning!) En dubbelsidig hälta kan ju vara väldigt svår att se och därför har den nog kunnat avfärdas lätt i islandshästvärlden med att hästen har starka passanlag så den vill inte trava osv.

Sen får man inte glömma att mängden islandshästar i sverige har ökat rätt mycket procentuellt senaste åren, genom detta ökas ju också skadeprocenten.

Artikeln var väldigt intressant, ska läsa hela när jag har riktig ork och mkt tid!

Ämnet är något som absolut är värt att diskutera. Jag skulle inte säga att man kan skylla på sämre ridning utan mer en utvecklad ridning, en annan träning av hästarna där de inte längre bara är långfärds och hobbyhästar som lullar i skogen.

Snedhet tror jag själv också i många fall kan vara en bidragande orsak. Värt att kolla upp om man har en drabbad häst!

Jag tror det har med aveln att glra..
Idag iden nya tiden den morderna tiden vill vi ha våra islandshästar så smäckra som möjligt..
Vi vill ha dom så smäckra/ädla, långbenta långa i kropparna och när man svlar fram dessa typer av hästar förlorar de tyvärr sin braiga egenskap..
Viktbärande egenskap..

En ädel långbent, lång häst tar inte lika mkt somen kort kompakt häst med kortare ben.

Och eftersom det är mkt vuxna som rider denna ras så blir helt enkelt benen överbelastade...

En annan anledning har inte med rasen att göra utan hur ryttare rider och sköter omsin häst före och framförallt efter ridningen..

Stratchar man efter? får hästen massage regelbundet?? rideramn på varierande underlag och inte 6 dagar i veckan i en paddock??

Stod i ett dressyrstall och där de red 99% i paddocken eller i ridhuset.. nästan alla deras hästar påvisade inflammationer i olika leder i mkt tidigt stadium..Då sprutade man leden och sedan fick hästen vila och sedan red man igen som vanligt och sprutade sedan igen när hästen visade inflammation..
För mig är dett helt galet sjukt... varierande underlag är A och O till en hållbar häst de står jag fast i och ändrar inte på den åsikten!

Jag red Jorunn 30 minuter 4 dagar i veckan i snitt då hon bara var 5 och riden i knappt 1 år fick alltid kommentarer att jag red för tanigt och att jag knappt red henne och kommer inte få henne musklar osv...
Ja men jag har en frisk häst vilket dom inte har.. där är skillnande=):banana::bump:

Varför skynda?? hästen kommer ju leva i 25-30 år om man har tur och skäter om den väl=)

spännanade att läsa era erfarenheter och tankar...

"Ämnet är något som absolut är värt att diskutera. Jag skulle inte säga att man kan skylla på sämre ridning utan mer en utvecklad ridning, en annan träning av hästarna där de inte längre bara är långfärds och hobbyhästar som lullar i skogen."

detta blir jag lite rädd när jag läser, innebär det då att den ridning vi utöver nu som vi anser vara bättre än "lull i skogen" istället skadar våra hästar mer?

Man kan tolka det på många sätt men jag tolkar det som att flera blir medvetna om hur just sin häst rör sig mm. Att allt inte är taktfel mm utan att hästen har ont någonstans så man åker in och kollar upp.

Veterinären som kollade min häst sa att generell är islandshästar svåra att diagnosera eftersom de inte visar fören det är riktigt illa.

"detta blir jag lite rädd när jag läser, innebär det då att den ridning vi utöver nu som vi anser vara bättre än "lull i skogen" istället skadar våra hästar mer?"

Nej, eller... på ett sätt tydligen ja....??

Som jag sa tidigare (ungefär) rider man bara backe upp och backe ner rakt fram i skogen så är en dubbelsidig hälta svår att upptäcka. Det är också ofta bra för hästen att balansera sig fritt i skogen/i ojämn terräng.

Sen om man tittar på hur många hästar som går på framdelen och där ryttaren tror att den går i form? Så rider vi egentligen sönder hästarna? Med handen på hjärtat, i många fall, helt enkelt ja!
Få av hästarna skulle nog ha dessa problem utan oss...

Har ridningen utvecklats? Ja! Har aveln utvecklats till att vuxna människor ska sitta på hästen? I många fall ja!

De kotledsinflammationer jag har sett har visat sig på den "äldre typen" av hästar, misstänker till viss del ärftlighet i vissa av de fallen.

Sen är det så att många islandshästar är fetare nu, hur många kämpar inte mot övervikt?! Förr brukade man säga att "Islänningen klarar sig på jättelite mat". Det är ju så att många överfodrar sina hästar i relation till hur mycket motion de får..

Var det bättre förr? njae, skulle jag inte riktigt säga. Men ibland saknar jag "the old days"....

Kotledsinflammation är i huvudsak en sekundär skada, det framgår inte särskilt tydligt av artikeln men så är det. Vad som orsakar, felaktigt utprovad utrustning, rygg eller andra bakbens problem, andra fysiska problem även i mun, sen har vi även SIS. Kort sagt så drabbas hästen av en överbelastning, och det försöker då avlasta det felaktiga oftast genom att belasta sina framben antingen diagonalt eller bägge fram.

Kotledsinflammation kan även komma av trauma skador såsom vrickning/stukning, dessvärre är det mer sällsynt och ovanstående är oftare förekommande.

Det Boj skiver är ju helt korrekt, alltså borde det vara så att man kanske bara inte upptäckte det innan... Sen kan man ju alltid spekulerara i varför det verkar öka.. Mina spekulationer är rätt många..;)

oftast är ju en hälta ett tecken på att hästen har ont någe annan stans..
Så funkar ju människan med..

När jag krossade armbågen var det ju DÄR jag hade ont.. men istället fick jag mkt problem med axeln då gipset var tungt.. och detta ledde till att även nacken och högten började göra ont.. Tills lut hade jag även ont i knät då jag snedbelastade hela högersidan...

Så av en skada fick jag massa följdskador

Många hästar busar i hagen och det är faktiskt rätt normalt att få låsningar i kroppen och är inge farligt så länge amn regelbundet besöker en kotknackare...

En tävlingshäst håller oftast inte lika länge som en hobbyhäst och en tävlingshäst löper självklart att få skador än vad en hobbyhäst gör..
Kolla bara på elitidrottarna de är skadade hit och dit.. men hur hårt pressar de inte sina kroppar???

Inge skillnad på en tävlingshäst som man pressar extremt hårt.. det kostar att ligga på topp påtävlingar och det är inte själva tävlandet som kostar utan att omkring..
Att låta hästen få massage bli undersökt av vet regelbundet ta ut ET solarium efter varje ridpass.. stretscha efter VARJE ridbass allt detta pilljobb gör att man får en hållbar häst...

Och handen på hjärtat HUR många masserar och stretchar sin tävlingshäst här inne VARJE dag??

Många vad jag sett åker ut mockar gör mat rider 1 timme sedan åker de hem till familjen..

Jag rider heller effektiv i 30 miniuter så jag har tid att ta hand om min häst efteråt,.. jag vill massera henne stretcha henne.. jagvill inte att min häst ska få skador som orsakas av mitt slarv eller min norrgalans...:crazy:

De flesta problem sitter i hur hästen använder bakdelen, bakbenshältor är svårare att uppfatta och ger inte alltid hälta eller böjprovsreaktioner (speciellt inte på islandshästar som kan ändra takt istället för att halta) medan frambensproblem överdiagnosticeras. Kotledsinflammationerna är vanligen sekundära till bakdelsproblem som inte uppfattas av ryttaren. Det ligger något i att ridningen har med det hela att göra - om man kopierar storhästridning får man förmodligen samma problem som dessa hästar.

Fritidsryttare som åker runt i skogen på hästar på framdelen och glappa tyglar får sällan halta hästar, troligen är det snarare en ensidig fokusering på tävlingsridning som leder till ökade skaderisker. Det kan också vara svårt att ge hästen tillräcklig vila i form av fri rörelse och lättare skrittarbete under en längre period utan ryttarbelastning när inplanerade tävlingar hägrar. Man tar därför till ledsprutning och hamnar i försäkringsbolagens statistik (jmf travare som "smörjs" igen och igen och startar så snart karensen gått ut). En annat tecken är att försäkringsbolagen börjar värdera hältor annorlunda än andra sjukdomar även hos ridhästar (kanske för att de riskerar att förlora den stora gruppen fritidsryttare som kunder - kunder som sällan använder försäkringen vill ju knappast betala kalaset för alla övriga?)

Ulrika

Om inte hästen har ett specifikt problem, så masserar jag inte dagligen. Strechar däremot görs alltid efter ett ridpass, när det gäller det du kallar kotknackeri så sköter jag det själv vid behov.

knäcker du ut kotor själv?? hoppas för hästens skull att du är utbildad kotknackare!!:crazy:

Man kan göra extrem stora skador om man börjar knäcka kotor själv när man inte är utbildade..Knäcker man fel kan hästen bli skadad som kan leda till döden!

De jag kallar kotknackeri är så det heter och inget annat.. och när jag menar de så menar jag självklart UTBILDADE kotknackare och inte att man ska börja knäcka kotor själv...

Du ser du masserar inte din häst dagligen vilket du inte är ensam om.. men jag vet inte omdu tillhör de som tävlar extremt mkt heller..

En hobby häst behöver man väl inte massera dagligen... men jag masserar jorunn iallafall dagligen rygg bak och bog pluss nacke får sin en skön omgång för henne....1 gång i veckan går jag igentom hela hon och det är på hennes vilodagar då lägger jag riddit på massera ist.. jag värmer såklart upp henne innan med att gå lite innan!

Skulle jag inte stretcha mig efter mina träningspass skulel ajg inte kunan gå dagen efter... samma sak gäller ju häst.. fatta vad ont de måste göra i hästens muskler efter den gått ovanligt hårt en dag.. så kommer ryttaren och skall rida dagen efter och hästen går som en påse skit... konstigt:crazy:

Jag tror att Boj kan knacka kotor. Eller vet att.:)

Tror det gör man i kyrkan;)

Jag är som jag är nipprig men jag vill inte att outbildade personer knäcker min häst.. vad säger försäkringsbolaget OM det nu vill sig illa och personen knäcker fel och skadar hästen???

Måste ju räknas som oaktsam handling??
Hur många tar ut outbildade veterinärer när hästen är sjuk?? igentligen vad är skillnaden?

Jag menar jag ahr en kompis som är GRYMT kunnig när det gäller hästens muskler spänningar hon är hästpratare osv, healare osv
Hon kan gå fram till en okänd häst säga vilka fel och brister denhar och ägaren står och gapar för allt stämmer.

Ska jag ist ta ut henne för veterinären??

Nä självklart inte utan hon säger vad som är fel och jag dubbelkollar detta med en utbildad vet.

Samma sak med en outbildad kotknakcare kan den tala om att här och här behövs de knäckas.. tack säger man tar ut en utbildad kotknackare som kanske säger samma sak och rättar till det..

Nu säger jag bara MIN åsikt...
Boj får knäcka hennes hästar 7 ggr om dagen om hon så vill det är hennes hästar och hon får ta smällen om det går illa!

Det är väl tur att amn har olikaåsikter??=)

Jag undrar lite hur ridningen ser ut om man behöver massage/kiropraktor så tokofta som det låter?

Jag har en underbar massör som jag samarbetar med. Samarbetet går ut på att hon säger precis vilka muskler som behöver stärkas, längas osv. Skulle jag strecha min ena häst hela tiden skulle han bli som ett enda sladder.. Efter ett riktigt hårt pass - ja, då kan jag strecha om jag känt att det är någon muskel som är i extra stort behov av det.
För varje gång hon masserar så blir det färre stela punkter, vilket betyder att vårt samarbete gällande träningen/massagen ger resultat!

Sen så skadar det givetvis inte att massera mer. Är man däremot inte 110% säker på hur man ska strecha bör man låta bli, man bör ha gått någon kurs eller fått tydliga instruktioner av någon som är utbildad, annars ska man låta bli!

Om inte hästen har ett specifikt problem, så masserar jag inte dagligen. Strechar däremot görs alltid efter ett ridpass, när det gäller det du kallar kotknackeri så sköter jag det själv vid behov.

Vilka muskler strechar du dagligen? Ja blir bara lite nyfiken, tycker sånt här är ruskigt intressant!:laugh:

"Och handen på hjärtat HUR många masserar och stretchar sin tävlingshäst här inne VARJE dag??"

Dom som tävlar på riktigt hög nivå är nog rätt noga med sådant och gör det när det krävs. En häst som går med spänningar rör sig varken rent eller flott så ska man upp på högre nivå så räcker ju inte bara kapacitet.

Är man däremot med på 2-3 lättare tävlingar per år skulle jag fortfarande kalla det hobbyridning. och bland hobbyryttarna finns ju alla typer av ryttare, från dem som har dunderkoll till dem som enbart har ett stort hästhjärta och kanske inte ens vet vad de borde ha koll på!?

så ser jag det!

Ja precis... finns ju olika kundskaper.. men bland de som har ett stort hjärta men inte lika stor kunsdkap det är nog här vi också inte av en slump också hittar de sjuka hästarna!
Kolla bara på de dressyrstall jag angav som ex.. hjärtat och pengarna fanns i massor de tog hand om hästarna mkt väl men okunskapen om underlag och hur amn rider en häst fanns så det spelade ju ingen roll hur mkt de tog ut vet och lindade hästarna de vart iaf halta eftersom de fortsatte med denna ensidiga ridning.

Men de ansåg att de hade dressyrhästar och inte skogsmulle hästar och därför red man helt enketl inte ut på dessa hästar.. De skulle tränas inte skojridas på.

Dock hänvisar jag till Ulla håkansson då som ridit OS ett par gånger och rider 90% ute i alla väder med sina OS hästar.. har ju gått rätt bra för Ulla så att säga.=)

Jag tror att många många fall av alla de slags hältor men framförallt infmallationer i leder beror på överbelastning och att amn helt enekt gått ut för hårt och ridit på fel underlag för länge.

Jag menar det finns ju de hsäatr som är riktigt överbyggda går på framdelen men rids rätt och i varierande underlag och de håller i 25 år utan problem..

Medans de finns hästar som är korrekt byggda men rids fel och på fel underlag och går sönder innan de fyllt 5 år.
Varför just islandshästen är så skonad fårn kotledsinflammation tror jag mkt beror på att vi som äger dessa häsatr inte hoppar upp på hästarna när dom är 2 år för att vid 3 år rida 3-års test..

Utan vi låter hästarna växa upp i flock vi rider in dom senare och när vi väl rider in så tar vi det lugnt.. vi har inge brådska med nått 3 eller 4 års test.

Kan ju inte vara en slump att just islandshästen är så hållbar ochinte hbl hästen..

Sedan finns det ju undantag där man är såå försiktig och endå går hästen sönder.. jag menar den kan ju skada sig i hagen..sparka av sig benet när den sparkar bort flugor.. snubbla osv.

Men just detta med å stretcha och massera kan nog förebygga mkt mkt skador tror jag.. Jag går bara tillbaks till mig själv.. Hade mkt framåtlutande axlar förr då jag tränade mkt rygg så ryyggmusklerna tröck fram axlarna.. Jag stretchade inte bröstmusklerna efter ett gym pass.

till slut såg jag ut som jag vet inte vad... när jag började träna upp framtidan på mig, axlar bröstmusklerna och mage och stretchade efter varje pass så åkte axlarna bak igen och min hållning vart betydligt bättre..

När jag hade denna dåliga hållning fick jag en massa följdskador.. ont i ryggen.. nacken osv...

Allt sånt är borta nu när hållningen är bättre...

Kan inte tänka mig att det är någe skillnad på en häst här...:)

Jag märkte ju stor skillnad på Jorunn före och efter att jag började stretcha henne hon vart en gummiboll bokstavligen.

Så varför sluta med något som ger bra resultat?=) alldeles gratis är det dessutom=)=)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 747
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 444
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 181
Senast: liiinnea
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 072
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka