Kosttillskott?

W

worthlesss

Hej. Jag köpte tillbaka min häst som jag sålde i februari igår. När hon kom hem hit så ser jag att hon är jätte smal, inte alls fina hull som hon var i sist jag såg henne :(

Benpiperna syns på henne! Man ser en del av revbenen (man anar dom) Jag är jätte orolig för henne.

Har någon nå tips om vad som är bra för hästar som behöver gå upp i vikt? Jag ger henne lussern nu! Men finns de något mer man kan göra för att hjälpa henne snabbt upp?

Tackar för ALLA svar.

Sv: Kosttillskott?

Börja med att ta blod och träckprov så ni vet att hon inte har mask, infektion eller allvarliga brister. Sen är det bara till att fodra på med fri tillgång på stråfoder och en avvägd foderstat. Tänk på att öka succesivt för att skona magen. Man kan hjälpa magen med det ökade proteinintaget med att ge equion, microbalans el. liknande.
Lycka till och hoppas att det snart blir häst av henne igen!

Det finns ju massor av olika bra foder att ge.. ett som jag tycker funkat jättebra är Eggersmann senior/vital müssli. Har en kompis som gav det till sitt fullblodssto som behövde gå upp i vikt och det funkade över förväntan. Man behöver inte ge så mkt heller. Men som sagt, det finns massor av bra foder att ge!
Nu är det ju även betessäsong och det brukar ju göra susen. Se bara till att hästen är avmsakad också, annars fodrar man åt kråkorna.

Prova att ge henne krossat korn jätte bra för att få upp hullet blanda gärna med betfor så blir det lite smakligare ger detta till mina två hästar som har lätt att tappa hull.sedan fri tillgång på stråfoder

Håller med vad Fiorano skriver.

Och ös på med mat!
Fri tillgång på grovfoder och sen skulle jag även ge fri tillgång på lusern (hack) för proteinets skull, då hon troligtvis saknar både mj och protein. Min har tagit sig jättebra på det de gånger hon har fallit ur av nån orsak och jag velat ha upp henne snabbt i hull. Bra för magen också då det är grovfoder.
Dessutom kan du ge olja (för fettets skull), går bra att ringla över lusernhacket.

(Om du ej har analys är lusern ingen fara att ösa på ordentligt med, överskott av protein från grovfoder är ingen fara.
Jag hänger in en stor murarhink fullproppad med hack i boxen vid insläppet, så har hon fritt tills hon går ut på morgonen.4-5kg. Plus "vanligt" grovfoder)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 617
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 439
Senast: Ragdoll
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 237
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10