Kosttillskott -vad är det bra för?

Har aldrig tagit kosttillskott nånsin, aldrig ens funderat på om jag behöver något och så länge jag mår bra och äter varierat så tycker jag det är onödigt för mig personligen alltså. Har inga synpunkter på att folk gör det, det är ju något som man själv får välja och en del behöver det säkert utifrån sin specifika situation.
 
Hej,
Jag registrerade mig här enbart för att jag snubblade in på tråden och direkt såg jag en massa hitte-på från säljare av FitLine. Jag kan vilken dag i veckan som helst ta en genomgång av varumärket FitLine och deras produkter kontra vilken produkt som helst på marknaden. Jag själv har arbetat inom kosttillskottsbranschen i över 15 år som produktutvecklare av just kosttillskott, proteinpulver och andra funktionella livsmedel som det så glatt heter nu. FitLine är bland det sista jag skulle rekommendera, jag skulle rekommendera mina huvudkonkurrenters produkter före detta varumärke också!
En bra produkt har jag inget emot att rekommendera då det viktiga handlar om att kunden tar en produkt som är säker och fyller sin funktion, utan att råna kunden. Vissa människor behöver definitivt kosttillskott alternativt förskriven medicin, men långt ifrån alla. Allt beror på kost, livsstil och ens individuella förutsättningar. Hade alla varit i behov av kosttillskott skulle människan ha dött ut för länge sen...

Det finns en anledning till varför vissa varumärken näst intill bara säljs via privatpersoner och inte hos etablerade återförsäljare.

Att just vitaminer och mineraler kan innehålla både ÖVER och UNDER deklarerat värde beror på att just vitaminer och mineraler är otroligt svåra att dosera. Det gäller inte bara att dosering utan även när man analyserar. För vitaminer får det deklarerade värden skilja sig inom + 50% till -20 %. Och för mineraler är det +45 % till – 20 %. Det betyder alltså att ett vitamin D-tillskott som har ett deklarerat innehåll på 100 µg får innehålla från 150 µg till 80 µg.

På rak arm kan jag inte komma på en enda produkt från de etablerade varumärkena i Sverige som har socker som första, andra eller tredje deklarerad ingrediens i kosttillskott, förutom i de specifika fall där socker är tillsatt just av en specifik anledning. Exempelvis kan man tillsätta socker eller annan stärkelse som en katalysator till bakpulver, exempelvis för att få en fluffigare konsistens. Men då pratar vi fortfarande om obetydliga mängder.
 
Jag är vegan så jag äter förstås b12. Tar också vit d och zink pga av dåliga värden (sedan flera år, innan jag blev vegan). Måste ta relativt mycket av båda för att ligga inom normalspannet.

Jag äter ganska nyttigt och varierat, tycker jag.
 
Hej,
Jag registrerade mig här enbart för att jag snubblade in på tråden och direkt såg jag en massa hitte-på från säljare av FitLine. Jag kan vilken dag i veckan som helst ta en genomgång av varumärket FitLine och deras produkter kontra vilken produkt som helst på marknaden.

Gör gärna det. Jag vill bara ha ett tillskott som är nyttigt och enkelt, inte 25 olika burkar. Läser man i speciella grupper på nätet vad en ska äta om en har problem med sköldkörtel så verkar det vara en hel vetenskap. Jag struntar i vad det är för märke, bara det är enkelt. Det får gärna vara billigare än FitLine och sockerfritt btw.
 
Jag äter järntabletter i två veckor efter blodgivning, märker att jag blir lite snurrig när jag tränar dagarna efter de tappat mig på blod aå tillskott är bra. Mitt järnvärde ligger på stabil nivå annars, inte som när jag var student och typ prioriterade bort att äta för att ha råd med ridlektioner... Dessutom äter jag D-vitamin på vintern pga kommer nästan aldrig ut i dagsljus då.
 
Gör gärna det. Jag vill bara ha ett tillskott som är nyttigt och enkelt, inte 25 olika burkar. Läser man i speciella grupper på nätet vad en ska äta om en har problem med sköldkörtel så verkar det vara en hel vetenskap. Jag struntar i vad det är för märke, bara det är enkelt. Det får gärna vara billigare än FitLine och sockerfritt btw.
Har du en brist då? Eller ligger i nedre spannet av referensvärdena på något? Huruvida tillskottet är nyttigt beror ju på vad du är i behov av.

Själv har jag kämpat med järnet, men alla undersökningar har visat att allt varit bra och nu har järnet hamnat inom de lägre värdena, men dock inom referensvärdet, alltså "normalt" Jag känner fortfarande av symptom på järnbrist så frågan är om jag inte skulle må bra av lite högre värden. Jag ska träffa en dietist för att gå igenom kosten för att hitta något lämpligt i matväg med mycket järn i (och aldrig fel med tanke på min övervikt heller). Sedan är det kanske inte fel att stoppa i sig lite järntabletter ibland heller.
 
Mitt val kvinna och d-vitamin vintertid. När jag har gett blod tar jag uppehåll med multivitaminen och äter järntabletterna som jag fått vid blodgivningen. Jag ligger lite lågt på järnet ibland och blir trött då, men sedan jag regelbundet börjat med multivitaminerna känner jag mig piggare.
 
Gröna grönsaker innehåller mycket järn. Bara att frossa i broccoli, spenat och grönkål, t.ex... :d
Ärtor? Huvudsallad? Annars föredrar jag mer blomkål och paprika (grön visserligen men...), tomat, morot.

Får kanske äta stuvad spenat en gång i veckan, det enda sätt jag äter spenat på.... :angel: :rofl:
 
Knaprar järntabletter och folate då jag har lågt HB värde
omega kapslar då jag är dålig på att äta fisk
D vitamin nu på vintern
 
Ärtor? Huvudsallad? Annars föredrar jag mer blomkål och paprika (grön visserligen men...), tomat, morot.

Får kanske äta stuvad spenat en gång i veckan, det enda sätt jag äter spenat på.... :angel: :rofl:
Det behövs hela tre kilo broccoli för att täcka dagsbehovet för kvinnor, bönor och ärtor är bättre. Är man inte vegetarian är annars blodmat det som innehåller mest, 100g blodpudding ger mer än hela dagsbehovet.
 
Tar D-vitamin under höst och vinter. Omega 3 då jag är vegetarian och B-vitaminer för att jag haft en konstaterad brist.
 
Det behövs hela tre kilo broccoli för att täcka dagsbehovet för kvinnor, bönor och ärtor är bättre. Är man inte vegetarian är annars blodmat det som innehåller mest, 100g blodpudding ger mer än hela dagsbehovet.
Sen tas järn i vegetabilier sämre upp av kroppen än järn i animaliska produkter, det måste man också ta med i beräkningen.
 
Det behövs hela tre kilo broccoli för att täcka dagsbehovet för kvinnor, bönor och ärtor är bättre. Är man inte vegetarian är annars blodmat det som innehåller mest, 100g blodpudding ger mer än hela dagsbehovet.
Vad min mamma försökte få i mig all möjlig inälvsmat när jag var yngre, maten bara växte i munnen🙊.
 
Det behövs hela tre kilo broccoli för att täcka dagsbehovet för kvinnor, bönor och ärtor är bättre. Är man inte vegetarian är annars blodmat det som innehåller mest, 100g blodpudding ger mer än hela dagsbehovet.
Urk, vet inte om jag känner för att kränga 3 kg broccoli om dagen faktiskt.... och vem äter 100 gram blodpudding om dagen? Det är många år sedan jag åt det senast, i skolan. Borde kanske testa, är ju inte äckligt. Är ju trots allt lättare att äta lite blodpudding en dag än att äta 3 kg broccoli :angel: Bönor och ärtor är gott också.
 
Urk, vet inte om jag känner för att kränga 3 kg broccoli om dagen faktiskt.... och vem äter 100 gram blodpudding om dagen? Det är många år sedan jag åt det senast, i skolan. Borde kanske testa, är ju inte äckligt. Är ju trots allt lättare att äta lite blodpudding en dag än att äta 3 kg broccoli :angel: Bönor och ärtor är gott också.
översta svaret på google "livsmedel med järn" ser ut så här:
1611417309911.webp
 
översta svaret på google "livsmedel med järn" ser ut så här:
Visa bifogad fil 63710
Det vet jag. Min kost är inte konstig på något vis- därav dietisthjälp. Jag äter det mesta och är inte kräsen. men magen pallar inte järntabletter varje dag, så om jag kan hålla mig inom värdena eller helst öka dem genom att dessutom fylla på via kosten vore det ju inte tokigt.
 
översta svaret på google "livsmedel med järn" ser ut så här:
Visa bifogad fil 63710

Lever innehåller en hel del järn, liksom blodmat, men även höga halter av A-vitamin och man kan få i sig för mycket om man äter lever ofta.

Jag köpte precis renlever och slår man upp i livsmedelsverkets databas innehåller 100 g renlever något mer än halva dagsbehovet järn men mer än 40 ggr dagsbehovet A-vitamin.
 
Urk, vet inte om jag känner för att kränga 3 kg broccoli om dagen faktiskt.... och vem äter 100 gram blodpudding om dagen? Det är många år sedan jag åt det senast, i skolan. Borde kanske testa, är ju inte äckligt. Är ju trots allt lättare att äta lite blodpudding en dag än att äta 3 kg broccoli :angel: Bönor och ärtor är gott också.
Blodpudding en dag i veckan är nog inte fel om man behöver extra järn :)

Blodpalt skulle jag vilja pröva att göra, många säger att det är väldigt gott. Funderade på att köpa renblod nu senast när jag beställde men vågade inte för lev. gick som vanligt paket med posten. Men nötblod borde man kunna få tag i, gris vägrar jag att köpa utifrån hur de föds upp.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok När jag gick i gymnasiet såg jag filmen Almost Famous med min mamma hemma i soffan på vår gamla tjock-TV. Egentligen är det väl en...
Svar
0
· Visningar
814
Senast: miumiu
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 388
Senast: Calmiche
·
Övr. Hund Jag och sambon har en liten busig dansk-svensk gårdshund på snart 3 år och 9 kg. Pga hans uppfinningsrikedom kombinerat med en viss...
Svar
7
· Visningar
3 899
Senast: utte
·
Kropp & Själ Det här blir jättelångt och lite personligt men jag är så himla uppgiven just nu. För mer än ett halvår sedan fick jag hjärnskakning och...
Svar
16
· Visningar
4 676
Senast: Skogstokig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp