Ofta kan hästarna börja testa efter några veckor när de "känner sig hemma på gården" är min erfarenhet. Det gäller då att ryttaren och tydlig och konsekvent. Som exempel kan jag nämna mitt förra sto som lämnades ut på foder förra året. Efter ca 3 v började hon testa sin fodervärd på liknande sätt som du berättar. Hon lyckades tyvärr ta kommandot och skrämma henne. Det slutade med att jag fick hämta hem henne efter ca 1,5 mån efter att jag frågat fodervärden flera ggr om allt fungerade. När hon kom tillbaka hem var tyvärr beteendet delvis befäst och vi fick börja om från början igen. Som någon påpekade så är hästar mästare på att känna av sin ryttare så om du blir rädd är det inte bra för någon av er, då skulle jag byta häst.
En annan aspekt är att hästen gått från lösdrift till box. På lösdrift får hästen ofta fri tillgång till mat och sitt rörelsebehov tillgodosett i "mass". Den kanske inte trivs på box?
Min egen häst blir ganska jobbig när han står på box om han inte får mycket utevistelse och motion.
Att hästen reagerar så starkt när du lyfter frambenet indikerar dock att den har någon slags smärta. Att utreda en häst på klinik kostar runt ca 10 tkr, efter en försäkring gått in och täckt delar av kostnaden kan det röra sig om runt 4-5 tkr plus ev mediciner eller ev återbesök. Har gjort en utredning av min häst i nov så mina uppgifter är ganska färska.
Lycka till, hoppas det löser sig till det bästa för er båda!