Kostnad och pris!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare miomio
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 107
M

miomio

vad kostar det, ca att få sitt sto betäckt och få fram ett levande föl?
Alla "fasta" omkostnader.
Givetvis förstår jag att det är olika beroende på vilken hingst man väljer, men det är halvblodshingstar, i normal prisklass jag kollar på.

Vad kan man sen få ut för en åring eller ett föl vid försäljning om fölet har bra stam och helt ok i övrigt?
(Ca så klart)

Vill bara veta ungefär vad jag ska räkna med att det kommer att kosta mig att betäcka.

Sv: Kostnad och pris!

För det första så är det väldigt olika beroende på rasen.
Det är långt ifrån samma kostnader för att få ett shettlandssto, islandssto eller varmblodigt travarsto dräktigt. Om vi utgår från att det handlar om rasren seriös avel.

Shettlandsaveln har ofta låga priser p g a viss överproduktion inom rasen. Islänningarna har ofta höga avgifter till bra hingstar men ston brukar istället gå på bete med hingsten. Inom travaraveln kan bra hingst kosta nästan hur mycket som helst att använda.

Om man istället spekulerar i den oseriösa aveln med första tillgängliga hingst så behöver det inte finns några kostnader knappt. Hingstägaren kan ju ibland som en här i trakten vara nöjd med ett par supar.

Så du får nog precisera lite mer om vad det är för typ av avel du vill kostnaderna för.

Skrev ju halvblodshingstar i "normal" klassen.

Liten snabb kalkyl:

Om man väljer en seminhingst:

Stationsavgift: 0-1800kr "standard" är runt 1500kr, vissa stationer bjuder eller rabatterar avgiften om man använder deras hingstar. Detta är för det adminstrativa jobbet kan man säga, skriva papper, beställa sperma etc
Seminavgift AI/TAI: 1500-1800krFör själva undersökningarna och semineringen, 3 UL brukar ingå förutom de i brunst.
Seminavgift FAI: 3500-4500krHögre avgift eftersom fryssperma kräver större precition eftersom den har kortare livslängd, stona kollas med UL 4-6ggr/dygn = mer jobb.
Dygnsavgift bete 50-100kr uppstall 80-120krBeteskostnad, strö, foder och tillsyn betalar man för här. Hur många dygn det blir beror ju självklart på hur man väljer att göra, vissa kör stona dit i brunst och hämtar hem när semineringen är klar några dagar senare, vissa lämnar tills stoet är konst. dräktig på exempelvis 16dygn.
SH-avgift 200krRegisterhållningsavgift eller vad man ska kalla det.
Skick och emballerings avgifter 0-500kr/skickAlla hingsthållare tar olika, står stoet på samma station som hingsten är det så klart 0kr annars betalar man /skick, för fraktkostnad och förpackning.
Man betalar ju så klart bara seminavgift för antingen AI/TAI eller FAI

Använder man en naturligt betäckande hingst försvinner seminavgiften och i vissa fall stationsavgiften samt skick/emballeringsavgiften. Dygnen och Sh avgiften är kvar.
Dessutom brukar det tillkomma en veterinärkostnad för ett par UL. brukar ligga på runt 500kr/st.

Sen tillkommer hingstens avgifter som ju så klart då varierar, naturligt betäckande hingst är överlag billigare i avgifter. Godkända hingstar finns att få för ca 5000kr och uppåt.
Avgifterna är födelade på 2 ev 3 tillfällen.
Bokningsavgift Betalas när man bokar stoet till hingsten, rättså ovanlig avgift.
SprångavgiftBetalas när stoet anländer till hingsten eller i samband med att första skicket görs, ofta runt 1500-2000kr
Dräktighetsavgift vid 16/45/60 eller 90 dygn När stoet är konstaterat dräktigt på just det dygnet som gäller för den hingsten.
Levande fölavgift Betalas när fölungen är 3-7 dagar gammal och lever.

ALLA priser är exempel av priser JAG sett på stationer jag kollat på, det kan skilja. Sen är alla priser exkl 25% moms.

Jag räknar på mellan 15000-25000kr fram tills fölet är fött. Då har jag inte räknat med extra mat till stoet under dräktigheter eller digivnings perioden.
Att regga i ASVH kostar 1000kr sen tillkommer DNA-typning, Signalementsbeskrivning, chipmärkning.
Därtill foder, vaccinering, verkning och avmaskning tills fölungen skall levereras vid 6 månader.
De fölungar jag sett tillsalu förra året låg på mellan 30000-75000kr beroende på stam och hurvida morsan var meriterad.

Inget man tjänar större pengar på alltså :smirk:

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
926
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 654
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 100
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 415

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka