Kostnad, medryttarhäst? (Sammanslagen tråd)

fiaskurken

Trådstartare
Kostnad, medryttarhäst?

Jag är nyfiken på vad ni betalar för att vara medrytttare/hur ofta ni rider hästen? Vad tycker ni är rimlig kostnad? tacksam för svar :bow:

Re: Kostnad, medryttarhäst?

Hej
Jag betalar 800:- o rider två dgr/veckan ibland blir det mer dagar...
//krisse :cool:

Det här inlägget borde väl ligga på gnägg.. :confused:

Hur som helst, min medryttarhäst rider jag 3ggr/vecka och jag betalar ingenting för det.
Tycker eg inte att man ska behöva betala för att man sköter hästen. Men det beror väl på om man får träna och tävla då bör man väl stå för de kostnaderna själv. Det är vad jag tycker.

NÄR jag var medryttare så betalade jag ingenting. Det är ju ett utbyte av tjänster. Ägaren får ledigt från hästen en eller flera dagar, och jag tar hand om den med allt som det innebär. Jag försökte också ställa upp så gott jag kunde ifall ägaren behövde extra hjälp någon gång.

Jag tycker att det är helt ok att ta betalt av en medryttare. Särskilt här i sthlm där det är dyyyrt att ha häst (har en stallhyra på 4200 kr). Sen har man ju som hästägare en massa andra kostnader oxå som försäkring, hovslagare, vaccinationer... :crazy:

Jaha, kanske ska det det? Men spelar det någon roll... Ville faktiskt ha lite åsikter från seniorer, är det inte fritt fram att skriva var man vill, även om jag inte är ännu fyllda 25? Hursomhelst, jag tycker faktiskt inte heller att man ska behöva betala någonting, men nästan alla vill ju att man hjälper till med kostnaden... knepigt det där...

Jag har fri tillgång till en pålle i närheten. Det blir inte mer än en gång per vecka så här års men ägaren vill inte ha något ersättning. Jag vill gärna sponsra med något, hovis t ex, jag är den enda som rider henne :crazy: ägaren vill inte själv av någon anledning, hon tömkör och promenerar med pålle bara :)

Jag betalade 600:-/månad och red 3-5 dagar/vecka. Hade helt fria händer att göra vad jag ville med henne. Ägaren red inte själv.De dagarna jag hade henne mockade jag/fixade maten/hjälpte till med fodringspass/in och utsläpp.
Jag tycker 600:- är billigt för så många dagar, fick träna/tävla också.
Efter 2 års medrytteri köpte jag ut denna underbara häst :love:

vad ni betalar för att vara medrytttare
300kr/månad

hur ofta ni rider hästen?
en dag i veckan + en helgdag/månad

Vad tycker ni är rimlig kostnad?
0-500kr (för så mkt som jag nu har).

humm... jag letar just nu...
jag har svarat på många annonser men har inte råd att betala någon överdriven summa. sisst var de en tjej som ville ha hjälp 3 dgr/v för 900 kr för att rida ut, det tycker jag är mycket för att bara rida ut i alla fall.
rimlig kossnad beror helt på vad man får göra osv. jag vill inte betala mer än ca 700. jag letar medryttar häst i stället för ridskola, dom som letat medryttarhäst som alternativ för egen häst är nog berädd att betala mer...
jag bor ju i göteborg oxå och det är ju inte billigt att ha häst i en stor stad. men jaf letar heldre länge för att hitta något jag trivs med än att känna att jag betalar för mycket för något jag inte trivs med.. :smirk:

Jag rider en häst två gånger i veckan för 500 kronor, dressyr och uteritt. Jag tycker den kostnaden är helt okej.

Rimlig kostnad beror ju på vad man får göra med hästen och hur ofta man rider den. Är det uteritt 2-3 gånger i veckan kanske man kan betala lite men är det uteritt en gång i veckan skulle jag inte betalat. Får man rida dressyr 2-3 gåger i veckan så skulle jag lätt betala 500 kronor.

Jag är hemskt bortskämd :o
Började rida en fjording för 4 år sen, då jag var 12 år. Betalade inget i början, för ägaren ville inte ha betalt av en så ung tjej. Och jag betalar fortfarande inget :smirk: Hon är bara glad över att jag vill stanna kvar på honom trots att jag inte kan tävla eller rida svårare dressyr pga. åldern (28 år). Men det är klart inte överger pälsklingen :love: Betalar alltså 0 kr för honom, 1 dag/veckan.
Är också medryttare för en arabponny på 145 cm. Betalar inget här heller, men det kostar lite med buss ut + att jag betalar tävling och träning själv. Hjälper även ägaren på hennes distanstävlingar så jag får rida gratis som tack. Ca. 1 dag/veckan + träningar och tävlingar på helgerna.
Är sedan några månader tillbaka även medryttare på ett halvblod (eller ja, halvfodervärd). Betalar inget här heller förutom hopplektioner (1 gång per vecka) och tävling. Rider 3 dagar/veckan + tävlingar. :D
Fick även förfrågan häromdan att börja tävla en till arabponny, och detta kommer jag göra gratis förutom tävling (träning för ägaren). henne s´ka jag dock ej rida regelbundet, utan mest tävla + något trängingspass då och då.
Bortskämd :o :D
När jag var 11 skötte jag dock en annan arabponny (jösses, vad jag tar hand om araber kom jag på nu) och då betalade jag (eller ja, mina föräldrar) ca. 250 kr/månad för en dag i veckan. :smirk:
Tycker det är rimligt att ta 200 kr/månad för 1 dag i veckan, 400 kr/månad för 2 dar i veckan osv.
Förstår dock att det blir dyrare i Stockholm och så.

Min medryttare brukar betala "självkostnadspris", dvs samma summa som jag betalar per dag för att ha hästen. Jag brukar räkna ut en ungefärlig total månadskostnad och sedan dela den med 30 (antal dagar per månad). I gengäld får min medryttare disponera hästen ganska fritt under "sina" dagar. Jag tycker att en medryttare gott kan betala för att få rida hästen, det finns ju stall som hyr ut hästar för en betydligt större summa.

Det beror väl på vad stallhyran är och i vilket område hästen står i?

Så har jag också gjort. Jag har inget behov av att få hjälp med motion då mina går som avelsston MEN då det inte finns så många hästar på ön så låter jag ungarna rida. Har en stab på 8 tjejer som är i stallet och de får rida/träna/tävla när stona tillåter det. De betalar vad hästarna kosta mig per dag. Vill deras föräldrar inte betala det så är de välkomna att köpa egen häst eller rida på ridskola.

Jag har medryttare idag ( hon har just flyttat så nu har jag ingen.. :eek:) och tar inget för det. Däremot så har jag nu köpt mig en ny häst så jag kommer att ha två pållar och funderar på att ta 300/400:- av en ev. medryttare och då får h*n rida så ofta som det hinns med :rofl: Lite ekonomisk suport skadar väl inte... :banana:

inte ett öre... här e det ont om hästtjejer (över tolv i alla fall) och gott om hästar som behöver mer ridning. Just nu rider jag inte så mycket på grund av tidsbrist så oftast blir det väl nån gång i veckan på min kompis gamla arab som hon har som sällskap till sin shire. Passar bra, det e bara att åka dit å ta hästen ur hagen när det passar mig.

Jag har haft medryttare till min nordis, hon fick rida ca 2-3ggr per vecka, ibland mer, ibland mindre...
OCH INGEN BETALNING! Är så glad bara att någon hjälper mig att motionera/sköta henne så jag kan vara ledig o göra annat. :)

JAG tycker att de som har "värsta" hästarna som är VÄL utbildade och man får träna o kanske tävla kan ta betalning från medryttaren upp till 600-700kr... eller nåt...

Själv tycker jag inte jag kan ta betalt för det om man har en "enkel" häst som jag (skogsluffarhäst :rofl:)! Tror att det blir svårt att hitta en medryttare då...

Men det är givetvis upp till var och en!!
Det kostar ju en massa att ha en häst.

Var faktiskt själv medryttare ett tag (min egen häst är utlånad på foder) till ett halvblod som var försäkrad till 200000kr (alltså en "värsta" häst :D) och jag behövde INTE betala något! Men då red jag den bara i skogen eller så... Ägaren skötte träningen själv (jag är inte ens intresserad av träning).

Vad jag erfar tar ungefär var tredje hästägare BETALT. Själv hjälper jag bara dom som jag får hjälpa gratis! Är man studerande och inte ens har råd med sin EGEN så... :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 601
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: Ananazen
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 815
Senast: SwedEmB
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 462
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix