Kostnad + halsband

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Egonson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 725
E

Egonson

Hur mycket kostar det att chipmärka en katt?

Sedan funderar jag på det där med halsband på utekatt.
Fördelar och nackdelar??

Sv: Kostnad + halsband

Runt 300:- brukar det kosta att chippa katten, sedan får man betala runt 100:- för att registrera ägarskapet hos SKK (annars är det ju ingen idé att chippa...).
Jag skulle definitivt ha halsband på mina katter om de gick ute. Om katten hittas skadad kan den som hittar den lätt ringa ägaren, få bryr sig om att kolla i ägarregister. Dessutom är det en tydlig signal till de som ser katten att den här katten har en ägare.

Okej. Kan vara bra att veta hur mycket pengar man behöver spara :bow:

Ja, då blir det nog halsband på vår lille kise också.
Men vilken sort är bäst? Med resår, i läder..
Tänkte att det kanske är bra med resår, då kan kisen kränga av det om han fastnar i något?

Alla halsband har antingen en del i resår eller "säkerhetslås" som ska gå upp om katten fastnar. Är det en väldigt liten och lätt katt kan man köpa ett helt i resår, men annars funkar det bra att trassla sig ur ett med resårdel. Det ska sitta tätt runt halsen för att minska risken att de fastnar. Någon form av reflex i uppskattas av bilförare, det finns snygga med reflexband i. Glöm inte att sätta dit en namnbricka :)

om du inte vill ha halsband så kan du ju kolla runt hos olika vetrinärer och fråga om dom har något erbjudande om märkning i örat eller chipmärkning.

Problemet är ju fortfarande att om gemene man hittar en påkörd katt så vet de inte var de kan söka på id, dessutom är det ytterst sällan man kollar chippning på en katt. Har man ett halsband med telefonnr är det mycket lättare för folk att få tag på ägaren. Tatuering är visserlugen synligt, men ofta blir de totalt oläsliga efter bara några år, katters öron är för tunna för att sätta en tatuering bra i.

Jag tycker halsband är nödvändigt! (bor på landet, många stackars hemlösa katter. Har de halsband vet man oftast att den hör hemma någonstans) Men se till att du har ett halsband som lossnar/som katten kan komma ur om den fastnar! Att ha telefonnummer på halsbandet är jättebra om olyckan skulle vara framme..(antingen i "kapsel" eller påskrivet) det var så vi fick reda på att vår lilla kisse blivit påkörd.

jag läste ej tidigare svar..så jag kanske vsarar samma..

Men de fördelar är att om katten skadar sig. Blir påkörd eller något annat ser man tydkigt att katten tillhör någon. Finns det adress och namn och telefonnummer är chansen större att den som hittar katten hör av sig..

Nakdelar är väl att halsband utan resår eller säkerhetsspännen ej går att få upp om katten skulle fastna i grenar, träd o dyl.
Så se till att skaffa halsband med resår el. s. spänne..

Andra nakdelar är väl att man får köpa nytt halsband cirka 2 ggr i veckan.. :smirk: dessa säkerhets halsband tycker bättre om att ligga i buskarna än att sitta runt halsen på katten.

Nästa gång jag blir med utekatt (jag hoppas att det blir en nästa gång :) ) så kommer jag att köra med både ID-märkning och halsband.

Som flera andra har sagt; ID-märkning därför att halsbandet alltför lätt åker av och då blir ju kissen anonym igen. Halsband dels för att det är mycket lättare att kolla upp för en "vanlig" person (samt syns att katten är tam och tillhör någon) och dels för att jag vill kunna ha reflex på så att kissen syns om den springer över vägen.

Förr hade vi bara halsband på den ena katten, tatuering i örat på den andre som jämt slet av sig halsbandet. Då hade jag inte ens hört talas om chipmärkning, men om det bara kostar några hundra så verkar det ju kanon!

En fråga om chipmärkning - hur går det till? Gör det inte ont? Kan katten känna av chippet sen?? :o

Vad jag har hört så gör det inte ont, endast lite obehag.

Btw.
Har bestämt att det blir halsband på lillkatten, med en del i resår och påskrivet telenummer. Får väl handla ett helt lager med halsband för jag kan tro att han kommer ta av sig det minst en gång i veckan :angel:

Liknande trådar

Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
1 620
Senast: Lingon
·
Övr. Katt Vi ska flytta ut på landet och har en innekatt (exotic) som jag funderar på ska börja få gå ut dagtid då vi bor lång ifrån en väg och...
Svar
3
· Visningar
279
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Hoppas på tips från kloka Buke! 😊 Både jag och min pojkvän har katt. De har inte fått träffas än, och det jag funderar på efter att...
Svar
11
· Visningar
1 328
Senast: fejt
·
Övr. Katt Hej! Vi funderar på att skaffa ett GPS-halsband till vår utekatt och undrar vilka erfarenheter ni har av sådana. Vilket är mest prisvärt... 2
Svar
33
· Visningar
1 632
Senast: Emmmmma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden
  • Behöver katten en ny kompis?