Kostnad för olika staket?

F

Funi_

Jag drömmer om den framtida gården någon gång om några år. Börjar självklart redan nu klura på hur hagarna ska byggas bäst ;)
Är det någon som har prisuppgifter för trä respektive platstaket? Per meter då givetvis.

Sv: Kostnad för olika staket?

Varierar väldigt mycket och det spelar också in hur högt staketet ska vara, hur många tvärgående slanor, hur långt mellan stolparna, hur grova stolpar, vilket träslag m m. Plus att det har en tendens att stiga något för varje år. Även kvaliten på materialet spelar in det finns ju olika sortering på trä. Oftast ju billigare ju sämre. För en del plaststolpar så hänger det också på hur många och vilken typ av trådar man vill ha.

Sv: Kostnad för olika staket?

När jag satte staket runt ena hagen valde jag s k fyrantsnät. Är SUPERNÖJD! Det kostade 20 kr per meter exkl stolpar. Trästolpar som är impregnerade kostade här ca 20 kr styck. Har i genomsnitt 3 meter mellan Utöver detta tillkommer en kostnad på 0.1 kr per märla.

Meterkostnaden hamnar på 20:- (nätet) + ca 7 kr (1/3 stolpe + 3-4 märlor. Dvs ca 27-28 kronor metern.

Då har man ett ganska underhållsfritt staket som är 120 cm högt och håller det mesta inne/ute. Väldigt mycket arbete med att sätta upp det dock, jämfört med vanligt eltrådstaket.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 842
Senast: ako
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 979
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 455
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 301
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka