Kostnad för katt

vilse

Trådstartare
Har länge funderat på att skaffa katt, och nu med eget boende så kanske det snart bli verklighet :)
Men vad kostar era katter i genomsnitt varje månad?
Vad ligger försäkringen på?
Vad bör man införskaffa till dem från början? Toalett, klösträd? och någon leksak. Något mer? (De kommer vara innekatter då jag bor mitt i Lund.)
Vad bör man mer tänka på?

Sv: Kostnad för katt

Det kanske kostar mig 150-200 kr/mån med 1-2 katter. Försäkringen för mig är ganska dyrt eftersom jag har avelskatter, men en vanlig veterinärvårdsförsäkring ligger väl runt 500 kr/år, plus minus någon hundring beroende på vilket bolag du väljer.

Från början bör du väl ha matskålar (i rostfritt stål eller porslin), någon klösmöbel, transportbur, kattlåda+sand och spade samt lite leksaker. Pingisbollar är billiga och högt uppskattade leksaker här hemma.

Mina två kissar kostar mig runt 400 kronor i månaden. Försäkringen går på 130 kr/mån för bägge, då har de en heltäckande veterinärvårdsförsäkring. Har ingen livförsäkring eftersom de är huskatter. Maten går på knappa 200 (RC och Mjau torrmat samt Mjau blötmat) och sanden en knapp hundring.

Toalåda, klösträd, transportbur, matskålar och leksaker hör väl till "grundutrustningen". Sele och koppel om man vill gå ut med dem, innätning om du har balkong (och får näta in för värden/föreningen).

De roligaste leksakerna är nästan alltid de som inte är ämnade som leksaker, för övrigt. Mjölkflärpar, tårtljushållare, pingisbollar och plastkorkar är väldigt populära hemma hos mig. :D

Försäkringen skiftar rätt mycket beroende på vad du har för katt, raskatter är betydligt dyrare än huskatter. Betalar dryga tusenlappen om året för min heliga birma. Då är har hon full veterinärvård plus livvärde 6000:-
Foder - pja, ca 100-200 kr i månaden, då äter hon Orijen torrfoder och Hill´s Science Plan småpåsar med mjukmat.
Och som någon annan sa, leksaker behöver inte alls komma från djuraffären... Vår katt har massor med dyra fina "riktiga" leksaker, men det bästa hon vet är piprensare och ett gammalt plastband som hon hittade nånstans.... :grin:

Mina tre går tillsammand på knappa 500:-/mån. Sand, mat och försäkring inräknat.

jag betalar ca 500kr/månaden på mina två katter. Och då är bara den ena hankatten försäkrad eftersom jag inte står som ägare på den andra ännu. :) min kattförsäkring kostar runt 600kr/året .
*kattlåda- 100-300kr, beroende på hur kräsen man är osv.
*klösträd- har fyra, varav ett stort klösträd som kostade 1700kr.
*klosax, borstar, örontvätt, schampoo mm- 300kr kanske
*måååånga leksaker- 500-2000kr kanske , jag köper nytt hela tiden. jag är helt tokig i att shoppa till katterna :angel:
*matskålar.- 150-200kr.
*transportbur- 400kr
*filtar, sovsäckar, "kattsoffa" mm- 500kr kanske

sen har jag även låtit tre kartonger stå kvar i en hörna i tv-rummet. en bra men kanske inte så snygg lösning ;)
så fort jag vänder på huvudet så ser jag en hel del saker här inne.:angel:

hjälp! jag har nog inte anat innan hur mkt saker mina katter faktiskt har. :eek:

Jag älskar mina katter ;) :bump:

Min katt kostar nog inte mer än 100-200 kr i månaden. I det inräknat mat (Mjau blötmat och kycklingvingar; nu har jag dock på rekommendation av vet. gått över till ett medicinskt foder för i alla fall en tid, och det är förstås riktigt snordyrt i jämförelse), strö till lådan, vaccination och försäkring (Agria plus vet.vård 60 000 kr).

Givetivs kan jag dock hamna över den där hundralappen med råge om jag får för mig att köpa något nytt (leksak, sele, matskål etc.) eller måste till åka veterinären eller dylikt, men en normal månad så lägger jag nog inte mer än max 200 kr.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
817
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 231
Senast: Caoimhe
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 939
Senast: Squie
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 294
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama