Kostnad för hundfoder

Sv: Kostnad för hundfoder

Mina hundar käkar Eukanuba.
Senor till gammeltiken och adult till hanen.
Jag vet inte vad en säck kostar i handeln men jag betalar ca 330 kr/säcken (30% rabatt som veterinärstudent :bump:) Bägge mina är jättefina på det! Tiken har fått kanonfin päls (haft katastrofal päls tidigare på billigt foder) Hanen e tunn men har bara ahft honom två veckor och han har ätit lite dåligt, får se om jag ska ta över honom på högenergifodret istället men förhoppningsvis lägger han på sig även på vanliga eukanuba...

Han har tidigare ätit pedigree och tiken tidigare Revir eller ibland Revelj (Revelj tycker jag e ett helt okey foder (har fått för mig att ugnsbakat är bra) men revir pajjade pälsen på tiken totalt)

En säck eukanuba 15 kg räcker knappt 3 månader så de kostar inte så mycket de två! :)

*knapplån*

Jag har gått från Royal Canin Maxi Junior till Sportsman's Pride Lamm och Ris, och nu har jag 50% SP Lamm & Ris + 50% SP Premium Adult. Jag gick från en foderkostnad på dryga 500 kr per månad till ca 300 kr, detta då fodergivan på RC var lite mer än på SP. Pälsen är kanonfin, hullet bra, avföringen fastare. Jag är nöjd, hunden äter bra (har han iofs alltid gjort) och plånboken är nöjd! :bump:

Båda mina hundar äter veterinärfoder.
Labben äter Royal Canin Mobility Support. 14 kg kostar 590 kr.
Lagotton äter Royal Canin Medium Adult, 10 kg kostar 390 kr.....Måste säga att priserna är på ett ungefär bara, jag har inte så stor koll på det, jag får fodret via jobbet....

vad är det med hundägare och att alltid berätta om vem som lägger ut mest pengar på hunden? det är inte värdet på saker den får som den blir lycklig utav, det är värdet på tiden, kommunikation, tålamodet och upplevelserna som gör att man får en balanserad hund

hundar har känner inte känslor som att de är för feta eller något sådant, tror inte hon menar att om inte hunden äter så kommer hon titta på till den blir en blöt fläck på golvet. är man konsekvent och visar för hunden att den får äta det som erbjuds (förutsatt att den inte spyr eller blir dålig i magen utav det) så kommer den äta när den är hungrig. dom är inte dumma.. det är sympatiska ägare som förstör sina hundar genom att inte tänka på att de är HUNDAR! man är inte elak mot hunden för att man är konsekvent och visar vem som bestämmer. det berör hunden om du skämmer bort den, den mår dåligt av det och kanske till och med får svårt att umgås med andra hundar för att den tror att det är okej att inte lyssna på vad den mer dominanta hunden försöker säga till den.

Hade SPECIFIC tidigare (565 kr/15kg), men hunden mådde inget bra av det, nu har han ROBUR (475kr/15kg) och mår strålande. Ibland är inte dyrarst bäst! :idea:.

Hmmm, jag måste säga att det finns många svindyra foder :crazy:

Någon/några blir tydligen väldigt rika på att ha övertygat dagens hundägare om att hundar inte klarar sig utan just deras superdyra foder. :angel:

.-hey-.

Våran stora labrador äter Pedigree som är svindyrt! Vet ej riktigt vad det kostar..

Sedan går det en påse Frolic också.. eller det kanske 1per/4mån..

Pedegree= svindyrt ja det beror väl på vad man tycker:smirk:

Jag ger min Specific ID och det kostar 500 kr för 8 kg

Hmmm, jag måste säga att det finns många svindyra foder :crazy:

Någon/några blir tydligen väldigt rika på att ha övertygat dagens hundägare om att hundar inte klarar sig utan just deras superdyra foder. :angel:

Jag ger RC och kan inte påstå att den är så dyr, inte om man utgår efter mängden man behöver ge. Med billigare foder fick jag ge mkt mer/dag.

Jag ger RC och kan inte påstå att den är så dyr, inte om man utgår efter mängden man behöver ge. Med billigare foder fick jag ge mkt mer/dag.

Jo jag vet att det även finns foder som inte känns som svindyra men jag tycker att marknaden "svämmas över" av ett stort antal foder som sägs göra "underverk" med hunden hälsa.

Många nyblivna hundägare jag träffat berättar glatt om sin lilla valp och hur roligt allt är men sen kommer de in på maten och då händer det titt som tätt att de är lite bekymrade för att de "måste" ha en speciell mat som uppfödaren kanske rekommenderat.

Ofta är det en dyr mat och det verkar som om de inte vågar byta av rädsla för att uppfödaren ska få reda på det :)

Missförstå mig inte nu - jag tycker inte att det första man gör är att byta mat så fort valpen kommit innanför dörren. Det är bra att den får det den är van vid i början. Men sedan kan man visst byta om man vill, bara man inte gör det för hastigt.

Jag såg ett program på tv för några år sedan där bl a veterinärer diskuterade om hundmaten och där var alla rörande överrens om att djurfoderproducenterna för en mycket "aggressiv" kampanj om hur livsnödvändigt det är att vi köper just deras mat och tyvärr går folk på det.

Jag förstår att man i vårt stressade samhälle inte har tid att själv komponera ihop alla ingredienser som behövs dvs det är bekvämt att köpa ett färdigfoder. Men man kan ta reda på vad en hund har för behov för att må så bra som möjligt och sedan jämföra innehållsförteckningen på de olika säckarna.

Jag slår vad om att det finns åtskilliga billigare hundmatsmärken som mer än väl uppfyller de behoven. :)

Fast ingår det i hundarnas behov att få i sig massa spannmål, främst vete? Det brukar nämligen dom flesta billigare fodren baseras på. Rent generellt kan man ofta säga att ju billigare, desto mer spannmål i, eftersom det är en väldigt billig utfyllnadsingrediens.

Nej tack, jag försöker att minimera mängden spannmål mina hundar får i sig och kör med ett dyrare foder som inte har så himla mycket skit i sig.

Hej,
Här pratas det bara om svindyra sk. fina foder, som utan undantag innehåller alldeles för mycket protien, som absolut inte gynnar någon hund (jo, kanske hårt arbetande hundar) men de är inte så många om man ser på helheten.
Det finns många foder på marknaden som också fungerar väldigt bra och inte kostar runt 35 :-/kg. Ett normalfoder för runt 10:-/kg fungerar utmärkt, och vill man är det bara att tillsätta ex.vis matrester från lunchen. Då blir även hunden delaktig i vår måltid.

Missförstå mig inte nu - jag tycker inte att det första man gör är att byta mat så fort valpen kommit innanför dörren. Det är bra att den får det den är van vid i början. Men sedan kan man visst byta om man vill, bara man inte gör det för hastigt.

Jag såg ett program på tv för några år sedan där bl a veterinärer diskuterade om hundmaten och där var alla rörande överens om att djurfoderproducenterna för en mycket "aggressiv" kampanj om hur livsnödvändigt det är att vi köper just deras mat och tyvärr går folk på det.

Jag förstår att man i vårt stressade samhälle inte har tid att själv komponera ihop alla ingredienser som behövs dvs det är bekvämt att köpa ett färdigt foder. Men man kan ta reda på vad en hund har för behov för att må så bra som möjligt och sedan jämföra innehållsförteckningen på de olika säckarna.

Jag slår vad om att det finns åtskilliga billigare hundmats märken som mer än väl uppfyller de behoven. :)

Ja här finns att göra, man behöver inte skrämma skiten ur en valpköpare med, gör nu som jag säger, utan man kan ge lite alternativ, kostnaden för mat är väldigt stor för stora raser och mindre för små raser, så varför betunga valpköparna ännu mer ?
Visst finns det billigare foder som är fullgoda för våra hundar.
Bra sunda åsikter kommer man långt med, som ex.v Ashira här.

Fast ingår det i hundarnas behov att få i sig massa spannmål, främst vete? Det brukar nämligen dom flesta billigare fodren baseras på. Rent generellt kan man ofta säga att ju billigare, desto mer spannmål i, eftersom det är en väldigt billig utfyllnadsingrediens.

Nej tack, jag försöker att minimera mängden spannmål mina hundar får i sig och kör med ett dyrare foder som inte har så himla mycket skit i sig.

Ja dessutom kan veteallerigi utlösas, vi använde axess (billigt foder) under många år till våra hundar och samtliga började klia sig en dag, som vi trodde var ohyra av något slag, men icke, vår veterinär kom bara fram till "byt foder" de har utvecklat veteallergi, men det finns billiga foder som är kycklingbaserade och de fungerar mycket bra.

Har man inte råd att föda sin hund bör man inte ha hund alls. Många hundar klarar sig på sämre foder, men så finns det dessa hundar som kräver dyra specialfoder, högenergifoder eller medicinskt foder. Det måste man ta med i beräkningen när man skaffar hund. Ekonomin får inte vara så ansträngd att man inte klarar en ökad foderkostnad, om det skulel krävas.

Sedan är det ingen hemlighet att kött är dyrt och högkvalitativa råvaror kostar pengar. Det finns inte en chans att ett billigt foder skulle kunna använda sådana råvaror då tillverkingskostnaden skulle överstiga försäljningspriset. Under den period jag lagade egen mat åt min hund var det nästan lika dyrt som att ge kvalitetsfoder.

Vad gälle rmatrester så kan man väl ge det om man vill. Hunden dör inte av det, men det är ingen bra mat. Jag äter både kryddor, pizza och annat som hunden mår bäst av att slippa.

Det är dock inte sagt att man måste köpa märkesfoder. Det finns okända foder med samma högkvalitativa innehåll som många märkesfoder och de kostar också lite mindre.

Nu sa jag förstås inte att man tvunget ska köpa de allra billigaste fodren. Jag sa också att man bör jämföra de olika fodrens innehållsförteckning och att ta reda på vilket behov en hund av t ex min hunds storlek, ålder, arbete etc. Precis som många hästägare sedan länge varit vana att göra.

Det finns många olika foder med ungefär samma näringsvärde som kostar väldigt olika - det är det jag menar att man ska vara uppmärksam på.

Man ska inte låta sig luras på att ett superdyrt foder automatiskt skulle vara bättre - med bättre råvaror. Ett exempel är grisöronen (ja jag vet - det kan man inte kalla ett foder) men jag vill ändå visa hur mycket en "skitvara" kan kosta. Här i min ICA kostar ett öra 7.90. Tänk då hur litet ynka öra väger och hur många öron man skulle behöva ta om man vill köpa ett kg. Snacka om högt kg/pris!

Någon kanske tycker det är en dålig jämförelse men det visar ändå hur mycket folk faktiskt betalar för en populär vara som egentligen inte skulle kosta så mycket.

Senast ändrad av en moderator:

I våran butik hade du fått 20 kg för 200:- :crazy:

Då ger dom bort klassen mer eller mindre. hämtar du hos klassi sundsvall får du betala 160:-/20kg så då kan du ju räkna ut själv att så mycket vinst får dom inte samt att det är inte inräknat nån frakt i dessa 160:-

Jag har jätte svårt o tro att det är 200:-/20kg

det låter alldeles för billigt för o vara Klass helfoder du pratar om.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 560
Senast: Irival
·
Hundhälsa Nu är jag inne i foder djungeln och blir bara mer och mer snurrig :p Min hund äter idag friskies torrfoder, men hon är matt i pälsen...
Svar
5
· Visningar
1 015
Hundhälsa jag ger sedan ca en månad tillbaka standardt då mitt gamla foder höjdes i pris till nästan 600 kr för 15 kg och flytten gjode det svårt...
2
Svar
23
· Visningar
4 456
C
Övr. Hund Vet att det finns många tidigare trådar, men jag behöver hjälp med vad jag ska välja för foder till min hund. Han är en schäferhane på...
Svar
6
· Visningar
986
Senast: corina_w
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka