Kostnad för hundfoder

Sv: Kostnad för hundfoder

vi hade också en hund som var lite dumm, han åt gamla canadian enklaste och billigaste, det var det enda han åt. han ratade lamm & rice och liknande recept hos de andra tillverkarna. lite kul...

som jag skrev, så ger ju inte jag heller mina hundar något 'fint' foder, men de mår jättebra.
tror min lilla tjej skulle stirra ut mig om jag gav henne 'fint' foder. mest efter det tagit slut då, men ändå....

*kl*

Host. Såg att jag gnällde över min hunds matkostnad förr. Förra månaden åt herrn för ca 3000:-. Hills i/d-burkmat säger jag bara :crazy:

hahaha ja men precis!

det finns egentligen inget foder på svenska marknaden som e rent av skit! men vissa har bara bättre tillvärkare och så!
jag menar jag ger helldre min hund ett billigt foder som han äter ,om jag nu skulle behöva ge det Flera gånger per dag (matar han dock bara 2 ggr/dag) än ett dyrt "fint" foder som han inte ens kollar på!:smirk:

sen bryr jag min inte alls om vad andra hundägare säger,för jag evt själv vad min hund gilalr/inte gilalr ...

Rent undernärda hundar kan man behöva krångla lite med maten för, men i allmänhet tycker jag det är rent tjafs att hålla på med burkmat och rester. Äter inte hunden får den svälta.

Det är inte så konstigt att många hundar matvägrar när deras ägare genast slänger till dem både den ena och den andra godsaken som första åtgärd.

Petra. skrev:
Enligt Royal ska 12 kg "schäfer" räcka lika länge som 15 kg... Bitarna är större och luftigare och påsarna skulle bli gigantiska om man lade i 15 kg. Därför är det mindre. Jag har varit återförsäljare för R.C.

Ja det stämmer säkert.

Men dyra foder det är det men det har man ju valt själv :).

Aliide skrev:
*kl*

Host. Såg att jag gnällde över min hunds matkostnad förr. Förra månaden åt herrn för ca 3000:-. Hills i/d-burkmat säger jag bara :crazy:

Jösses.. d blev några burkar va? :crazy:

Jadzia skrev:
Rent undernärda hundar kan man behöva krångla lite med maten för, men i allmänhet tycker jag det är rent tjafs att hålla på med burkmat och rester. Äter inte hunden får den svälta.

Det är inte så konstigt att många hundar matvägrar när deras ägare genast slänger till dem både den ena och den andra godsaken som första åtgärd.

jo till en viss del kan man låta hunden svälta! men jag tänker då itne låta min hund svälta så pass mkt att den tar skada av det! det räcker med att han var ca 12 kg undernärd! det är mkt för en stor schäfer som han!
och avd ska man göra? skulle du låta ditt anoretiska barn svälta bara för att barnet tycker att hon e fet etc!? tror knappast det!

dessutom varför ska jag straffa min hund genom att inte ge han nån mat alls? har ahn inte fått lida tillräckligt? måste säga att jag prövade den metoden också,låta maten stå där i vöer 3 dagar! men avd ska ja göra till slut om han itne vill ha det? jag vet själv hur hungrig man är när man itne ätit!

så jag tycker att din metod är lite för hård faktikst! du borde bli lite mjukare å visa lite sympati..och egentligen,vad spelar det för roll om jag skämmer bort min hund om man ska kalla det så? berör det dig på ngt sätt?

för det verkar som om du tror att min hund "bossar" med mig genom att protestera ang maten,men bara för att han får tex morötter i maten som han älskar utblandat m lite burkmat visar itne att han betsämmer,utan han kan äta även torr pedigree utan burkmat iblandat,men jag vill krydda till det lite extra för hans del då jag tycker att det är han värd.

:eek:

Är det nu jag ska vara glad över att min hund enbart tycker om coop's mat? :angel: (109:-/mån :D )

Jadzia skrev:

Amen! :bow:

Jadzia skrev:
Många ger båda delarna eftersom det är betlydligt enklare att släpa med sig torrfoder då man åker bort.

Har inte hunden problem me magen så varför hålla på o krångla! köp ett bra torrfoder när du åker bort så använder du Klass hemma

Klass använder jag 512:-/30kg det räcker en månad

skogsflicka skrev:
måste man ge torrfoder också då man ger klass färskfoder?

hur fördelar du fodermängen då du ger både torr och färskfoder?

/Susanna (som funderar på att börja ge hunden färskfoder.)

Nä, man behöver inte ge både och. Nu kan jag inte vad Klass är för foder (innehåll), men jag förmodar att det är helfoder vi pratar om och då kan man ge antingen eller.

Fördelen är som Jadzia skrev att man enkelt kan gå över på enbart torrfoder (om man t ex åker bort) utan att hundens mage klappar i hop.

Vi har kört så tidigare med Fodax foder (rekommenderas). Då har vi kört hälften torrfoder (Axxess Premium) och hälften Fodax. Har fungerat kanonbbra i många år.

Sony skrev:
Nä, man behöver inte ge både och. Nu kan jag inte vad Klass är för foder (innehåll), men jag förmodar att det är helfoder vi pratar om och då kan man ge antingen eller.

Fördelen är som Jadzia skrev att man enkelt kan gå över på enbart torrfoder (om man t ex åker bort) utan att hundens mage klappar i hop.

Vi har kört så tidigare med Fodax foder (rekommenderas). Då har vi kört hälften torrfoder (Axxess Premium) och hälften Fodax. Har fungerat kanonbbra i många år.

Finns både och med Klass både helfoder o halvfoder

www.klassfoder.se/

escodobe skrev:
*peppar peppar ta i trä" Min rottis är rena lyckokastet, han äter vilket foder som helst och mår bra /.../

Sådan var vår rottis också. Hon var fin på både coops och pedigrees foder, men jag var inte heller så insatt då som jag är nu... Kanske hade hon sett ännu bättre ut med ett dyrare foder? Hon hade iaf fin päls, bra klor och bra hull. Men hullet brukar inte vara något problem på rottisen. :D

Numera fodrar vi med Lone Star vilket jag tycker är ett prisvärt foder. Inte så dyrt som RC, men fortfarande av bra kvalité.

Vi ger hundarna den gula påsen som heter Magnum 26/18. 15 kg kostar 375 kronor.

Jag har märkt en klar förbättring i hullet hos taxen som tidigare (med de billigare fodren) var svårare att hålla i rätt hull. Nu väger han 10 kg (+/- 0,5 kg) jämfört med tidigare då han låg på ca. 8 kg.

Dvärgschnauzern är också lite av tungviktare och väger ca.10 kg utan att vara tjock.

Det jag gillar med fodret är att hundarna har mycket energi och orkar mycket. Jag har funderat på att byta till färskfoder (Klass?) men jag har fått för mig att det blir kladdigt i skägget på hunden? Jag kan iofs tvätta skägget, men ändå... som det är nu så fungerar torrfodret bra, så om jag bytte så vore det bara för att testa.

*kl*
Ger våra hundar Hill´s. den ena valpfodret o den andra senior. Jättenöjd, äntligen hittat en kanonfoder som gamla tiken äter o inte blir allergisk mot!:bow:

Skrivet av Jadzia

Skrivet av MissAnaconda
jo till en viss del kan man låta hunden svälta! men jag tänker då itne låta min hund svälta så pass mkt att den tar skada av det! det räcker med att han var ca 12 kg undernärd! det är mkt för en stor schäfer som han!
och avd ska man göra? skulle du låta ditt anoretiska barn svälta bara för att barnet tycker att hon e fet etc!? tror knappast det!

Där tänkte du inte riktigt i genom vad Jadzia skrev, eller hur? Hon tycker inte du ska låta en undernärd hund svälta... Däremot att man inte ska lära en frisk hund att det funkar att kinka för då får man nåt godare, och det håller jag med om. Jag skulle inte orka med att pjoska med det, men det är såklart upp till var och en. Och sen ska man ju inte låsa sig vid att hunden är kinkig, utan den kan matvägra av nån annan orsak, men där känner man förhoppningsvis sin hund och ser skillnaden.

Som sagt, undernärda hundar ska inte svälta. Det har jag aldrig påstått.

Dock är det rent fjantigt att börja krångla med maten till en hund i normalhull. De flesta hundar lär sig snabbt att om man matvägrar så kommer dte något godare i skålen och sedan kräver de smaskigare och smaskigare mat. Till slut kanske det bara är rå oxfile som duger. Orkar man hålla på på det viset så är det okej för mig, men då ska man inte gnälla över att hunden är kräsen heller.

De allra flesta hundar äter när de blir hungriga nog. Min hund matvägrar ibland och det längsta hon gått är fem dagar. Jag hade kunnat låta henne gå en vecka. Det hade hon hull för. Det handlar inte om att bestraffa, utan att hunden ska lära sig äta när det bjuds och sluta larva sig med maten. Man är inte snäll bara för att hunden får leverpastej. Det är mänsligt tänkande.

Burkmaten du ger din hund är alltså egentligen inte alls för honom. Det är för dig och ditt samvete, så enkelt är det.

Har man otur kan man få en hund med problemmage om man kör snabba byten. Jag gör det helst inte på någon hund.

*lånar* Och lite ot

En hund klarar sig utan att äta mat i över 3 veckor, men måste dricka vatten regelbundet, så om en hund matstrejkar några dagar är ingen katastrof..

Skulle Aldrig låta någon hund "bestämma" över fodret :eek: vid tanken..
Mina hundar äter det dom får och skulle någon mot all förmodan inte vilja äta på några dagar (och sjukdom/skada uteslutits) så fine, då får den låta bli då..

Senast ändrad:

Mina älsklingars mat kostar ca 250 kr för 15 kg och räcker ca 2 veckor... (mina föräldrars ord, har själv ingen koll)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 560
Senast: Irival
·
Hundhälsa Nu är jag inne i foder djungeln och blir bara mer och mer snurrig :p Min hund äter idag friskies torrfoder, men hon är matt i pälsen...
Svar
5
· Visningar
1 015
Hundhälsa jag ger sedan ca en månad tillbaka standardt då mitt gamla foder höjdes i pris till nästan 600 kr för 15 kg och flytten gjode det svårt...
2
Svar
23
· Visningar
4 456
C
Övr. Hund Vet att det finns många tidigare trådar, men jag behöver hjälp med vad jag ska välja för foder till min hund. Han är en schäferhane på...
Svar
6
· Visningar
986
Senast: corina_w
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka