Kostnad för hundfoder

Sv: Kostnad för hundfoder

Jag har aldrig reflekterat på matkontot för mina små Chihuahuaor. Det blir inte många kronor per månad ;)

Enligt Royal ska 12 kg "schäfer" räcka lika länge som 15 kg... Bitarna är större och luftigare och påsarna skulle bli gigantiska om man lade i 15 kg. Därför är det mindre. Jag har varit återförsäljare för R.C.

Kalaspinglan skrev:
Min sambo och jag började diskutera foderpriser till hunden. Efter en kort efterforskning bland våra vänner förstår vi att priserna skiljer sig oerhört mycket. I många trådar här går det att läsa om vilket foder ni ger er hund, och varför.. Men inte vad fodret kostar.

Så, vad ger ni för foder och vad kostar det?

Vi ger Nutra Nuggets (Lamm och ris), och den kostar 450 kr för 15 kg.

//Pinglan

Nutra är ett bra foder. Och om man räknar på dagsgivan och dagskostnaden, så blir det nästan billigare att ge ett bra kvalitétsfoder, än att ge de billiga foder som kan köpas på ICA.

cassiopeja skrev:
Royal canin medium adult, 15 kg för 459:-
Har efter snart tre månader fortfarande kvar i den första säcken jag köpte så vad blir det per månad - ca 150:- per månad i matkostnad för hunden.

På Royal Canins foder kan det väl inte skilja så mycket i pris mellan olika affärer, eftersom RC själva har satt ett "lägsta pris" som affärerna måste gå efter. Åtminstone var det en affär som sa att det var så... :confused:

Det stämmer. Affärerna sätter inte priserna på fodret. Om dom sätter lägre pris, så är dom inte omtyckta av affärer runt omkring, och det är en oskriven lag, att man gör inte en sån ful grej.....

Rose skrev:
Tror att Bento är betydligt bättre än Nutra.
Vet flera hundar som fungerat bra på det fodret!

Alla hundar är olika. Man kan inte säga att ett foder är bättre än det andra. Beror helt på individen. Jag vet ett foder (ANF) som fungerade perfekt på min hund, men som inte alls fungerade på min kompis hund. Man ska inte påpeka ett foder att det är bättre än ett annat. Sen är ju rekommendation en annan sak.

hej!

Min Petit äter Doggy, 3,85 kg kostar 57 kronor på MatMagasinet!

Nu ger vi ju Arne lite av varje, och han har en stentuff mage! Det enda han blir lös i magen av är typ lever... :angel:

Så han äter drygt 100 g per dag... Vi har typ... 10 kg mat nu... kan ha kostat kanske 300... :confused:

RC maxi adult 370:-/15 kg (rabatt)

kommer dock byta till

Eukanuba adult large breed lamb & rice 15kg 299:- (rabatt)

Jag ger Purina Pro Plan, valpfoder med kyckling och ris. 15 kilo kostar ca 550 kronor.

Vi kör Pedigree.
kostar ca 48-55 kr (beroende på affär) för 3 kilo.
Det räcker ca 2½-3 veckor åt våra 2 hundar

Petra. skrev:
Nutra är ett bra foder. Och om man räknar på dagsgivan och dagskostnaden, så blir det nästan billigare att ge ett bra kvalitétsfoder, än att ge de billiga foder som kan köpas på ICA.

Då kan man ju undra vad som gör ett foder "bra"?

Är det att hunden inte blir sjuk?
Har blank päls & bra avföring?

För mig är endast foder med rikligt av animaliskt protein och fett "bra".

Alla de tillverkare som vägrar berätta hur stor del av proteinet som är animaliskt känns inte helt seriösa.
Det känns ju som att de vill dölja något.
Var innehållet i deras foder bäst (enligt dom själva) så fanns det ju inget att hemlighålla?

Har t ex inte lyckat få svar från Royal om hur stor del animaliskt protein det finns i påsarna.
Någon säljare nämde runt 50%, med det är ju stor variation på alla deras foder.

Vi ger pedigrée, bara för att det funkat bra för våran hund.

Fast vi ska nu köpa ett light-foder istället då Charlie blir tjock utav pedigrée. Fast det var en period då han var ca 2 år då han inte åt någonting annat än Frolic, då testade vi allt. Dyrt och billigt foder, tills vi hittade pedigrée och det åt han.

Men nu är han inte kräsen längre så ett nytt, bättre foder ska inskaffas. Vi har en 3 kg påse i ca 1-2 månader. Så särskilt dyrt är det inte att ha honom... :D

Hallo...Min leonberger äter REVIR från granngården.30 kg kostar ca 230 räcker 2 månader, De är de endaa han äter upp o rester så klart :d Om han inte måste äta dubbelt för han blir så smal när han blir aktiverad. Han vill gärna ligga o sova hela dan :banana: o han blir bara fyra år til hösten...

Senast ändrad:

Tiken äter Purina kyckling & ris, vi köper det genom våra
uppfödare som har rabatt, tror vi betalar 390 för 20 kg.

Hanen äter klass, men det minns jag inte vad det kostar,
med ungefär samma som purina utan rabatten, tror jag.

( husse sköter inköpen av foder, därför är jag lite psäker på priserna :angel: )

Jag ger min dobarmann Bravo-basfoder. Det är ett färskfoder som fungerar super. Kostar ca 800 kr i månaden. Värt alla pengar.. :)

OJ! Jag köpte min sista bentokronen säck för 270:- /15 kg... Doggy, en specialmodell som bara finns till "vissa" ej i affären kommer jag att köpa nästa gång 18kg= 270:-...
En säck räcker mer än ett halvår så den matkostnaden kan jag inte klaga på...

Har för det mesta gett mina hundar dyrt forder, hade en allergi hund och en hund som jag ständigt försökte få ner i vikt - så jag har testat både james wellbelowed,eukanuba,nutro,nutra nuggets,hills vetrinärfoder,robur osv även en del fryst foder(jag och exet har haft sammalagt 4 oliak hund i 7år,och ioftast har hundarna ätit oliak foder)
Ett bra foder för min hund som hade alelrgier var - canamin (ett billigt foder).
Nuvarande hunden verkar må alldels utmärkt på DOGGY(!) Testade det tillfällig som en nödlösningt efterosm jag inte kunde få hem hans vanliga foder 15 kilos säckar - och nu har han äit det i 10månder, har lagom hull,bra avföring och jättefin päls.
Det har visserligen varit rätt dyrt då jag fått köpa det i 3.75kilos säckar.(dvs i jämförelse med doggy 15 kilko men allt är ju relativt)

Senast ändrad:

Jag ger min hane Hills vuxenfoder. Kostar 479:- för 15 kg

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 560
Senast: Irival
·
Hundhälsa Nu är jag inne i foder djungeln och blir bara mer och mer snurrig :p Min hund äter idag friskies torrfoder, men hon är matt i pälsen...
Svar
5
· Visningar
1 015
Hundhälsa jag ger sedan ca en månad tillbaka standardt då mitt gamla foder höjdes i pris till nästan 600 kr för 15 kg och flytten gjode det svårt...
2
Svar
23
· Visningar
4 456
C
Övr. Hund Vet att det finns många tidigare trådar, men jag behöver hjälp med vad jag ska välja för foder till min hund. Han är en schäferhane på...
Svar
6
· Visningar
986
Senast: corina_w
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka