M
MamaJustify
Ni som har eget stall, vad kostar det för er att ha häst per månad? Skriv gärna var ni bor
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
KL mig själv som svar till Mynta.
1000kr/häst/mån är minimikostnad. Vad jag egentligen lägger ut, är en helt annan sak.
Men jag tror inte att TS frågade efter vad jag lägger i pengar på utrustning, bensin (när jag drar omkring på hästarna), avgifter till tränare.
Om det är så man undrar, så är sanningen att jag lägger ca 20-25 tusen per månad på hästarna. Och då är hästarna 13 stycken och jag rider ganska mycket för relativt dyra instruktörer. Och då räknar jag med en massa bensin och annat. Kostnad för hästtransporten tycker jag egentligen inte att jag har, eftersom den är betald i helhet för sex år sedan då jag köpte den. Om jag hade hyrt varje gång jag kört, hade jag varit uppe i högre summor vid det här laget än vad ett BOJ-släp kostade nytt.
Är i snitt iväg till tränare en dag per vecka (vissa helger två dagar, vissa veckor ingen träningsresa).
*Extra utrustning kostar. Köpte mig en i mitt tycke dyr sadel i januari.
Är inne på att köpa nya parselar (arbetsselar) och en vagn för att börja köra mer. Och räknar man på det sättet, drar det iväg väldigt.
Men det som det "måste" kosta mig är ca 1000kr/häst och månad.
Min häst kostar ca 1500 kr i månaden inklusive foder, strö, hovslagare, kolla masken (har varit nollad sedan flera år), vaccinering, tandkoll, försäkring och analys av hö.
Hon är drygt 150 cm hög, korsnings"ponny" och äter i normalfallet 7 kg hö/dag.
Dotterns häst kostar ca 1700 kr i månaden inklusive allt ovan eftersom han äter mer hö, 8-9 kg hö/dag och har dyrare försäkring. Arab på 152 cm.
Båda hästarna rids på skogsmulle nivå. Inga dyra färdigfoder när/om det behövs utan jag köper rena råvaror och blandar efter deras behov.
Detta är den kostnad som är fast. Sedan tillkommer ju allt underhåll och det är ju betydligt svårare att räkna på eftersom det varierar enormt. Ska man räkna med amorteringarna på stallet, el och försäkring så blir det så höga summor att jag inte vill tänka på det![]()
Två hästar. En nordistravare och en varmblodstravare.
Foder 1000:-
Hovsl. 1000:-
El, beroende på om det är vinter eller sommar mellan 100-500:-/månad.
Vatten ca 100:-
Strö 300-500:-
Förs. 300:-
Vacc 200:-
Så minimum för underhållskostnad per månad blir runt 3000:- för två hästar.