Kostnad för häst med eget stall?

M

MamaJustify

Ni som har eget stall, vad kostar det för er att ha häst per månad? Skriv gärna var ni bor

Sv: Kostnad för häst med eget stall?

Har två shettlandsponner. Hemma i Bohuslän.

Hö kilopris på 2,50 ink moms går åt ca 6 kg om dagen.
Halmpellets strö lite mindre än 1 påse i veckan per häst + 13 påsar för att fylla upp varje box. Kostar 60 kr påsen. Tar liten plats på gödselstacken.
Hovslagare ca 400 kr verkning och 525kr för halvskoning var 6:e vecka.
Mineraler och lite krubbskrammel.
Saltstenar i stallet och i hagen.
Thermobar för värmening av vintervattnet i hagen.
(Nu finns det billigare alternativ för uppvärmt vatten ihagen).
Kolla masken prov 150 kr per häst 2 ggr per år + avmaskning vid behov.
Försäkning på hästarna ca 300 kr i månaden för båda på månadsbetalning.
Vaccinationer ca 500kr per häst en gång per år.

Det behövs målarfärg en gång om året efter boxarna stor städats.
Stolpar och el stängsel, elagregat, hantag och åskavledare.
Det plockar fort på i pengar även om det är två små hästar.
Har kanske glömt något. Hovslagar besöken är olika på olika hästar. Men mina har haft lite problem med hålväggar så hovlsagaren är här ofta. Huvudsaken att hästarna har det bra.

Kostar mig ca 1000kr/häst och mån. Jag lägger ut betydligt mer men det beror på att jag köper en massa saker som jag egentligen inte behöver men som är kul. Samt att jag rider träningar.

Om man lägger till kostnader för min planerade ridbana, så blir det förstås en helt annan kostnad...

1000 kr i månaden? Är du säker på att du räknade rätt nu? Bara min hästs foder kostar över tusenlappen i månaden ;)

Min ridhäst, halvblod, kostar mig ca 2000 för grovfoder, kraftfoder, mineraler, strö och hovslagare/månad. Unghästarna 1500-2000 för samma saker, lite beroende på ålder och storlek. Sedan tillkommer försäkringar, gödeltömningar, stängsel, el, vatten, harva ridbanan, träningar mm, men det har jag inte räknat på då det ingår i den allmänna konkursen...

Ca 2500kr/månaden kostar mina hästar (SWB, korsningsponny kat B & shettis) i drift räknat på:

Foder
Vaccinering
Försäkring
Ev avmaskning
Strö

Sedan tillkommer ju då underhåll av stall & hagar, denna summa kan variera allt mellan endast några hundralappar till flera tusen kronor beroende på vad som skall göras.

De månaderna mitt egna hö räcker så blir det ca 1000 kr per månad med försäkring, övrigt foder, strö och hovslagare. Kan nämnas att jag främst använder lösdrift.

Månader utan eget hö blir ca 1500 kr/ mån

Ska stängsla ny stor hage nu och det kommer kosta 4-5000 kr det blir ju en engångskostnad, sen kräver ju allt underhåll på minst några hundralappar per år.

Skönt med sommar, då får man lägga alla pengar på flugmedel istället :p

Jag bor i Södermanland.

Helt säker på att jag räknade rätt.
Mina hästar är ponnyer av fjording- och islandshästtyp. Äter grovfoder för ca 500kr/mån, en del av dem får havre, strö har varit billigare än jag trott eftersom det inte gått åt så mycket så högt räknat 500kr/mån. Verkligheten gällande strö snarare 300kr/mån.
En del hästar är på lösdrift och då kostar ströt i princip ingenting.
Jag betalar inte för hovslageri eftersom jag sköter det själv. Har valt att inte ha försäkrat (för många hästar, blir för dyrt; har en ordentlig buffert om något händer). Vaccination à 300kr/år.
Har turen att få gratis gödselhämtning/hantering i ett lastbilsflak.
Eget vatten.

KL mig själv som svar till Mynta.

1000kr/häst/mån är minimikostnad. Vad jag egentligen lägger ut, är en helt annan sak.
Men jag tror inte att TS frågade efter vad jag lägger i pengar på utrustning, bensin (när jag drar omkring på hästarna), avgifter till tränare.
Om det är så man undrar, så är sanningen att jag lägger ca 20-25 tusen per månad på hästarna. Och då är hästarna 13 stycken och jag rider ganska mycket för relativt dyra instruktörer. Och då räknar jag med en massa bensin och annat. Kostnad för hästtransporten tycker jag egentligen inte att jag har, eftersom den är betald i helhet för sex år sedan då jag köpte den. Om jag hade hyrt varje gång jag kört, hade jag varit uppe i högre summor vid det här laget än vad ett BOJ-släp kostade nytt.
Är i snitt iväg till tränare en dag per vecka (vissa helger två dagar, vissa veckor ingen träningsresa).
*Extra utrustning kostar. Köpte mig en i mitt tycke dyr sadel i januari.
Är inne på att köpa nya parselar (arbetsselar) och en vagn för att börja köra mer. Och räknar man på det sättet, drar det iväg väldigt.

Men det som det "måste" kosta mig är ca 1000kr/häst och månad.

Min häst kostar ca 1500 kr i månaden inklusive foder, strö, hovslagare, kolla masken (har varit nollad sedan flera år), vaccinering, tandkoll, försäkring och analys av hö.
Hon är drygt 150 cm hög, korsnings"ponny" och äter i normalfallet 7 kg hö/dag.
Dotterns häst kostar ca 1700 kr i månaden inklusive allt ovan eftersom han äter mer hö, 8-9 kg hö/dag och har dyrare försäkring. Arab på 152 cm.
Båda hästarna rids på skogsmulle nivå. Inga dyra färdigfoder när/om det behövs utan jag köper rena råvaror och blandar efter deras behov.

Detta är den kostnad som är fast. Sedan tillkommer ju allt underhåll och det är ju betydligt svårare att räkna på eftersom det varierar enormt. Ska man räkna med amorteringarna på stallet, el och försäkring så blir det så höga summor att jag inte vill tänka på det :angel:

Jag har två D ponnyer modell grövre. (ardenner/knabstrupper samt ardenner/knabstrupper/welsh) Hö kostar mig 270 kr för en rundbal, ca 250-300 kg, den räcker väl 1 1/2 vecka max till dom mitt i vintern, gissar på 8 dagar. Räknar på en vecka så blir det ca 1000 kr i hö i månaden för två hästar. Dom får bara en näve kraftfoder om dagen och saltsten med vitaminer och mineraler i. Hovslagare 330 kr per häst var 8:e vecka. Tja. Kanske 800 i månaden per häst då om jag räknar högt?
Glömde strö, ca 100 kr per häst/månad. En rundbal kostar 150 kr här.

Jag bor i Skåne, men har god kontakt med mina grannbönder och därför bra priser.

mina 2 halvblod kostar mig ungefär 2300 kr/månad. De äter hö, går på lösdrift, en är helskodd och får lite kraftfoder för tillfället (brukar de inte få). innan jag började plugga var jag uppe i mer än det dubbla, men då tränade jag 2 ggr/vecka och handlade mkt plåtter...

Mellan 1000-1500 kr /månad skulle jag tro, det beror ju på vad som ska räknas in. Men höanalys, försäkring,vaccination, hovslagare, kolla masken, och inköp av betfor mineraler mm kostar däromkring. Odlar hö och havre/korn själv och har inte räknat med kostnaden för allt arbete där, inte heller stängsling av hage och elkostnader, egen ridbana sen fem år tillbaka och ska de kostnader räknas med blir ju summa summarum högre.

Bor i stockholms län och har en connemaraponny och en varmblodstravare

Foder för båda (hö, betfor, soja och mineraler) = 1400 i månaden
Halmpellets till båda = 250 kr i månaden
Försäkring för hästarna = 200 kr i månaden
Hovslagare för båda = 600 kr i månaden
Försäkring för stallet = 200 kr i månaden

totalt 2650 kr/månad för två hästar alltså. Därefter tillkommer visst underhåll i form av målning av stallet (utvändigt) ungefär var tionde år och invändigt kanske var femte, byte av stängselstolpar då och då och arrendekostnad förstås (5000 om året).

Hmmm känns som om jag har en dyr tillvaro som behöver ses över.
Har i vinter haft ett litet russ som sällskap till mitt relativt svårfödda halvblod som måste hållas på ordentligt med grovfoder för att inte falla ur i feb-mars.

Månadskostnad enligt senaste vinter:

Spån på container - 135:-
Hö - 1125:-
Hovslagare - 685:-
Försäkring - 308:-
Kraftfoder - 250:-
Olja - 396:-

Total månadskostn. -2899:- under vinterhalvåret.

Från juni - augusti kan man ta bort kostnad för hö så då ligger det på 1774:-.
Ca 2500:- per månad över helåret får jag nog vackert räkna med.

Jämfört med att vara inhyrd är det ändå billigare när jag nu slipper betala för att ta mig till och från stallet.

:)

Fast det är väl egentligen inte så dyrt..? Höet är ju klart dyrt, men fodrar du efter analys?

Två hästar. En nordistravare och en varmblodstravare.
Foder 1000:-
Hovsl. 1000:-
El, beroende på om det är vinter eller sommar mellan 100-500:-/månad.
Vatten ca 100:-
Strö 300-500:-
Förs. 300:-
Vacc 200:-

Så minimum för underhållskostnad per månad blir runt 3000:- för två hästar.

KL mig själv som svar till Mynta.

1000kr/häst/mån är minimikostnad. Vad jag egentligen lägger ut, är en helt annan sak.
Men jag tror inte att TS frågade efter vad jag lägger i pengar på utrustning, bensin (när jag drar omkring på hästarna), avgifter till tränare.
Om det är så man undrar, så är sanningen att jag lägger ca 20-25 tusen per månad på hästarna. Och då är hästarna 13 stycken och jag rider ganska mycket för relativt dyra instruktörer. Och då räknar jag med en massa bensin och annat. Kostnad för hästtransporten tycker jag egentligen inte att jag har, eftersom den är betald i helhet för sex år sedan då jag köpte den. Om jag hade hyrt varje gång jag kört, hade jag varit uppe i högre summor vid det här laget än vad ett BOJ-släp kostade nytt.
Är i snitt iväg till tränare en dag per vecka (vissa helger två dagar, vissa veckor ingen träningsresa).
*Extra utrustning kostar. Köpte mig en i mitt tycke dyr sadel i januari.
Är inne på att köpa nya parselar (arbetsselar) och en vagn för att börja köra mer. Och räknar man på det sättet, drar det iväg väldigt.

Men det som det "måste" kosta mig är ca 1000kr/häst och månad.

Exakt, det var det jag var ute efter. "måste kostnaden" för hästarna. "luddet" runt om är ju inget måste:D

Min häst kostar ca 1500 kr i månaden inklusive foder, strö, hovslagare, kolla masken (har varit nollad sedan flera år), vaccinering, tandkoll, försäkring och analys av hö.
Hon är drygt 150 cm hög, korsnings"ponny" och äter i normalfallet 7 kg hö/dag.
Dotterns häst kostar ca 1700 kr i månaden inklusive allt ovan eftersom han äter mer hö, 8-9 kg hö/dag och har dyrare försäkring. Arab på 152 cm.
Båda hästarna rids på skogsmulle nivå. Inga dyra färdigfoder när/om det behövs utan jag köper rena råvaror och blandar efter deras behov.

Detta är den kostnad som är fast. Sedan tillkommer ju allt underhåll och det är ju betydligt svårare att räkna på eftersom det varierar enormt. Ska man räkna med amorteringarna på stallet, el och försäkring så blir det så höga summor att jag inte vill tänka på det :angel:

Var bor du?

Två hästar. En nordistravare och en varmblodstravare.
Foder 1000:-
Hovsl. 1000:-
El, beroende på om det är vinter eller sommar mellan 100-500:-/månad.
Vatten ca 100:-
Strö 300-500:-
Förs. 300:-
Vacc 200:-

Så minimum för underhållskostnad per månad blir runt 3000:- för två hästar.

Var bor du? Menar du hovslagarkostnad 1000 kr månad? Är inte det lite dyrt?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För att inte kapa en annan tråd … Vad kostar det egentligen att ha häst idag? Priset varierar ju kraftigt beroende på var man bor och om... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 492
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 612
Senast: 13579vas
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 703
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag har hamnat i lite av en soppa med en hemsida jag handlat på. Först dröjde varorna, de kom först när jag pausat fakturan på Klarna... 3 4 5
Svar
87
· Visningar
3 735
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka