Kostnad för att hyra transport

Ja du må ha rätt, men under mina snart 30 år i hästvärlden varav flertalet innefattat tävling och träning både med lånad/utlånad kärra
Det är alldeles nytt.
Regeln kom i års-skiftet 2002-2003 om jag minns rätt.

Så i 28 av dessa 30 år så har inte dessa kontroller funnits.

När jag talade med "de som skriver reglerna", se tråden 800:-, så fick jag intrycket att de bara skulle precisera sig och sedan börja att kontrollera ordentligt.

Det som händer är att man åker på en saftig "kontrollavgift".

Ja det satte ju saken i ett annat läge, synd att du inte nämnde från början att det var en ny regel då hade jag kanske inte kaxat så. Men å andra sidan som jag skrev i en annan tråd ger man sig in i leken... Nu fick jag själv en näsbränna =)...

Ja bäst vore ju att säga till alla att ingen får låna den, men jag skulle känna mig så taskig då :o
Fast samtidigt är jag väldigt petig med mina grejjer och skulle bli himla ledsen om något gick sönder. Eftersom min pålle står som ett ljus och nästan springer upp på transporten så är risken att han sabbar något minimal.
Men jag känner mig ändå taskig som inte lånar ut den.. Fast jag vet att det är fjantigt :crazy:
Jag får nog fundera lite över det hela tills den är klar :)

Har inget eget släp utan brukar låna/hyra. Har betalat olika beroende på vem det är som hyr ut. Mellan 100 och 400 kronor brukar det ligga.

Tycker att summan jag är beredd att betala handlar om hur långt jag ska åka, hur länge jag ska vara borta och kvalité på släpet.

Minns att jag valde bort ett släp som skulle kosta 300 kr/ dygn när jag skulle 3 mil bort på en tvådagarstävling. Kändes som ett överpris för mig iaf.

Jag tycker inte det är ett dugg fjantigt att inte vilja låna ut släpet. Det kostar trots allt rätt mycket att köpa ett släp, underhåll genom åren och värdesänkning vid försäljning för att andra ska nyttja det. Har man maximal otur så är det skadat när man själv behöver det.

Visst, jag har både lånat och hyrt släp i många år men aldrig att jag hade blivit sur ifall någon nekat. Det är ju trots allt ägaren som köpt släpet år sig själv, inte för att omgivningarna ska ha nöje av det. Vårt nya släp kommer inte att lånas ut och helst inte köras av andra heller, men är det akut en fråga om liv eller död så är det självklart en annan sak.

Fast jag har aldrig hyrt eller lånat ut mitt släp, så något sådant tillstånd har jag inte.
Det jag betalade för var att kommunen var så "snäll" :D att de kontrollerade mitt släp eftersom jag transporterar djur i det.

Människan som kontrollerade var dessutom inte påläst alls när det gäller hästtransporter. Hon tänkte inte godkänna släp UTAN ramp eftersom det stod så i hennes papper :mad:

Jag betalar 150kr per gång för det som står på gården.
Hade kännts bra om det inte var för att det alltid är något fel eller så är den omockad(dom kör rätt mkt får och kor iden)
Mackarna i närheten hyr bara ut släp, inga hästtransporter.

Så just nu rider jag bara lektion när jag kan ta ut en tränare till gården :crazy: Blir gilligare än att hitta ett vettigt släp.

Fast jag har aldrig hyrt eller lånat ut mitt släp, så något sådant tillstånd har jag inte.
Men i just ditt fall så kom vi väl fram till att de inte hade rätt att ta ut den avgiften.

Hur gick det förresten?

Hyr på en ridsportaffär för 125 kr(5 timmar). Macken tar minst det dubbla.
När jag köper eget kommer jag nog vara petig med att låna ut det, och isåfall bara till folk jag känner väl som jag VET skulle betala om ngt skulle hända. Det är ju rätt mkt pengar det handlar om.

Vi betalade... :o

Orkade helt enkelt inte driva sakfrågan längre, vi var mitt uppe i vår Tysklandsflytt så vi hade varken ork eller tid att hålla på och driva denna fråga. 800.- fattigare men det gynnar förhoppningsvis fodervärden som har ett GODKÄNT släp :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 448
Senast: Häst_
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: misswilma
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 407
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV