Kostnad för stall

Elina8

Trådstartare
Jag går i gårdköpartankar och funderar nu på vad det kostar att ha ett litet enkelt stall för 5 hästar.

Det jag kommer på (men inte har en aning om vad det kostar) är el för hage och stall, vatten, gödselhämtning, underhåll av stall och hagar. Vad finns det mer?

Jag hittade statistik på vad det kostade att arrendera betesmark och där stod ca 5-600 kr/ha/år. Det låter billigt, kan det stämma?


Vad har ni för kostnader?
 
Sv: Kostnad för stall

Om du köper via mäklare är de skyldiga att uppge driftkostnader dvs el förbrukning och ev vattenförbrukning för fastighet. Mitt tips är att du går in på en mäklarfirma och hör om de har någon information om liknande fastigheter som du är intresserad av så kan du jämföra lite.
När det rör vatten går det rätt mycket till fem hästar bara räkna på vad en häst dricker/dygn + ev spolning i spolspilta. De flesta mindre stall har nog inte separat el och vattenmätare då det är dyrt att installera så det går på fastigheten som helhet.Svårt att räkna på mao.
 
Sv: Kostnad för stall

Har du åkrar? Då behöver det ju inte kosta mkt för gödseln. Ja förutom driften på traktor och investera i gödselplatta. Tänkte du ha isolerat eller oisolerat? Direktverkande el? Vintermånaderna dyrare. Billigare sommartid -ingen värme i sadelkammaren.
 
Sv: Kostnad för stall

Planerna har precis börjat växa fram, ska gå på min första husvisning nu i veckan och där finns i dagsläget inget färdigt stall, utan bara en gammal ladugård. Så det finns inga uppgifter på just den gården, men ska kolla om jag kan få uppgifter för liknande gårdar.

Gården jag ska titta på nu är avstyckad men det finns mark att arrendera, men det blir ju bara betesmark i så fall. Om/när det blir aktuellt så ska jag såklart kolla upp vad som gäller för just det stället, har fått tips om att kontakta rådgivare på jordbruksverket för att få bra lösningar.

Men för att få ett hum om vad som ligger inom budget så vill jag ha lite kött på benen om vad det faktiskt kostar. Ska kolla med lite olika mäklare för att få en bild. Tack för tipsen båda två!
 
Sv: Kostnad för stall

Förutom själva underhållet, el, vatten osv så har man rätt mycket utgifter för redskap och verktyg i början.

Små saker som spett och slägga, mellanstora saker som gräsklippare och röjsåg, stora saker som traktor eller 6-hjuling.

Det är en till synes ändlös räcka med hammare, skottkärra, borrmaskin, krattor och penslar. Detta är ju engångskostnader, men det plockar på när man köper det första stället.
 
Sv: Kostnad för stall

Det är inte så smart att köpa avstyckad gård och göra sig beroende av arrenden för att kunna erbjuda sina hästar utevistelse. Vad gör du om du blir utan arrenden, var ska du ha hästarna då?
 
Sv: Kostnad för stall

Räkna på ca 800:- per hektar för arrende. Men allt beror på var man bor och hur snälla grannar man har. Jag har både fått betala mer och mindre.

Vi har vinterhagar på gården och arrenderar sommahagar. Jag skulle inte sätta mig i en sits där jag inte hade möjlighet att ha hästarna på egen mark. Det händer att man kommer osams med bonden eller att han behöver marken själv.

Lycka till och hoppas du hittar ditt drömhus!
 
Sv: Kostnad för stall

Det är inte så smart att köpa avstyckad gård och göra sig beroende av arrenden för att kunna erbjuda sina hästar utevistelse. Vad gör du om du blir utan arrenden, var ska du ha hästarna då?

Nu är det långt ifrån köp, utan jag ska helt enkelt bara titta på gården för att det stämmer i övrigt med vad jag skulle kunna tänka mig och jag tror att det är bra att titta på lite olika alternativ så att man vet vad man ska leta efter.

Men om det i övrigt skulle vara perfekt så ser jag faktiskt inte det som en megakatastrof även om det såklart är långt ifrån optimalt. Här finns gott om stall som står tomma och skulle jag behöva någonstans att göra av hästen imorgon så skulle det inte vara något som helst problem. Hade jag haft 10 hästar så hade det ju varit lite skillnad, men nu har jag ju bara en och mina stallkompisar (som troligtvis följer med i en ev. flytt) har inte heller några problem att hitta stallplatser.
Vi blev uppsagda från vårt förra stall när det såldes och nya ägaren inte ville ha inackorderingar och vi hade gott om alternativ att välja mellan. Så att vi skulle bli strandsatta är jag inte ett dugg orolig för.

Men självklart är jag i första hand intresserad av att äga marken själv. Skulle jag däremot bli erbjuden ett arrende över säg 10 år så är det ju en helt annan sak. (Har en kompis som har skrivit ett sånt kontrakt med sin granne, så länge de bor kvar får de arrendera och kontraktet löper över 10 år, förnyas om ingen har flyttat då) Nu vet jag inte hur vanligt det är, men jag är i alla fall intresserad av att undersöka möjligheterna. :)
 
Sv: Kostnad för stall

Det händer att man kommer osams med bonden

I den situationen har jag hamnat - och det är INTE kul. Men det finns gränser för hur mycket skit man kan ta för att få behålla ett arrende.

Nu hade jag inte häst när vi köpte gården (efter min mormor) och jag har bara en rasthage. Eftersom jag ändå vill ha hästarna hemma så får man gilla läget och hyra sommarbete någon annanstans. Alternativet är att stå inackorderad.

Nu är det inte aktuellt för mig att flytta, men OM det skulle bli aktuellt med att köpa en annan gård så skulle egen mark vara prio 1.

Att vara beroende av arrende utsätter jag mig aldrig mer för.

/Lizzie
 
Sv: Kostnad för stall

stora saker som traktor
Och jag säger - RÄKNA på om det är lönt att köpa en egen traktor.
Ska man ha en traktor som inte är från 1800-talet och som är stark nog för att både köra hösilagebalar och gödselspridare så får man räkna med en hel del pengar för den - jag har inte koll på traktormarknaden längre men skulle nog gissa nånstans mellan 50'-100.000, vilket ger en rejäl räntekostnad per år.

Vi har valt att hyra in grannar när vi behöver traktorhjälp. Det är snöskottning några gånger varje vinter, hjälp med utkörning av hösilage i hagarna (när det är snö ute) och utkörning av gödsel (vilket inte ens sker varje år här, då min platta rymmer många års gödsel - framförallt sen jag planterade in maskar i gödseln också)
Jag betalar max 5000 om året för denna hjälp och då slipper jag risken för traktorreparationer också...
 
Sv: Kostnad för stall

Så tänker jag också, ska nog ganska mycket till för att det ska löna sig med traktor.
 
Sv: Kostnad för stall

Som sagts tidigare, priset för arrende varierar kraftigt!

Här finns massor av mark som ingen brukar och som går att få använda gratis....

De som arrenderar tror jag betalar motsvarande vad EU-stödet ger;), vilket ju också varierar beroende på stödområde
 
Sv: Kostnad för stall

Håller helt med, vi behöver en traktor bara snöskottningen i min "paddock" och de 30 meter ut till vägen gör det värt det. Särskilt som jag jobbar helg och det inte alls är säkert att man får tag i någon som vill gå upp runt 7 en söndag för att jag ska komma ut. Hur mycket snö som faller, eller inte faller, skiljer ju väldigt dock. På vår "kulle" får vi ofta snö när det regnar bara ett par mil bort. Apropå saker att fråga om när man tittar på hus;)

Dock har vi i vinter investerat i en 6-hjuling och den är super! Även om mina hästar går på lösdrift så kan jag inte ställa ut en hel bal åt dem, de skulle äta sig sjuka! Så utfodring morgon och kväll, men de är några stycken och bära 20-30 kg åt gången blir för tungt, skottkärra har jag kört förr. I lera och snö är det kort sagt för jäkla tungt, jag har avlång mark och lösdriften längst bort är 500 meter att putta. När jag blev gravid köpte vi istället 6-hjulingen och vilken glädje det är att susa fram över snön! Den skottar dessutom bättre än traktorn!

Allt beror väl på hur man planerar sina byggnader och hur många hästar man har, jag har plats för 13 st, men under våren har de bara varit 5.

Andra saker som vi lagt mycket pengar på är grus och dränering, man vill inte att djuren ska stå i lera och husen ligger ju där man lagt dem så där blir mycket slitage runt omkring.
 
Sv: Kostnad för stall

När man har egen gård lite småskaligt så flyter ju många kostnader ihop med ens egen ekonomi. El -t.ex., vatten får man väl till 99% på en gård från egen brunn o då är kostnaden bara el. Vi har aldrig delat upp elfakturor mellan hushåll o stall, utan tar ur privata pengarna. Elstaketet drar inte mycket ström, men däremot drar paddockbelysningen och alla värmetunnor/värmekablar på vintern. Med värmekablar/tunnor fördubblades vår elräkning(från 700 till 1500kr/mån).

Det som kostar är
+1. Din Egen TID!
1. Hålla i trim med renoveringar, saker som går sönder.
2. Strö
3. Grovfoder
4. Maskiner
5. Nyinvesteringar
6. Försäkring
7. El


Och när man startar stallet kommer ju massa kostnader! Speciellt om man måste bygga om t.ex. ett gammalt kostall. Men det jobbigaste med såna renoveringar är tiden. Man får heller inte glömma söka förprövning hos länsstyrelsen o det kan ta halvår iinnan man får godkänt o kan börja bygga.

Sen måste man investera i staket, 50stolp kostar 1300 ca, ståltråd ca 1kr/m snören vet jag inte?(vi kör ståltråd med fjäder för säkerheten) 50 stolp går åt fort som ögat! Vi har nog säkert lagt 10-15papp på staket. Glöm inte att det kostar om man vill grusa upp ytor, dränera, dika etc.

Kan man ta eget hö kommer man billigt undan MEN man behöver maskiner! Vi har en bonde som slår gräset åt oss, men sen måste vi själva vända i det och stränglägga innan en annan bonde kommer o balar det. Säg att vi betalar totalt 8000kr för hö till 8 hästar, då inkl fullständig analys, egen diesel, inhyrda bönderna och konstgödsel... Dessförinnan så har det ju även kostat tid och pengar för att plöja, harva och så åkrarna(gamla vallar med ogräs o dåliga värden är inget att satsa på). Vill man dessutom bli av med sin gödsel billigt så får man ju plöja upp en åker vartannat år om man har en gödselplatta stor nog att rymma två år. Annars kan man betala nån glad bonde för att hämta.

Shit, det här börjar bli långt! Du får gärna komma på studiebesök om du vill veta mer ;-)

Till sist vill jag bara säga att gårdar utan egen mark är VÄRDELÖST!! Visst finns det bra grannar på många ställen, men det är ett evigt kraftkrävande beroende av andra! Vi sålde vårt förra ställe pga för lite mark och osämja med den enda grannen som hade bete att hyra ut! Han är sjuk i huvudet o det är ju inte alla som är såklart, men att nu ha egen mark o vara oberoende andra är fantastiskt! Däremot hyr vi ut hage till vår granne som inte har någon mark, så vi försöker vara allt vi själva hade önskat! Vi hyr ut med staket ca 1hektar 2000kr/år inkl moms. Då är det året-runt-hage så vi har räknat med slitage. Vi även betesputsar för dom.
 
Senast ändrad:
Sv: Kostnad för stall

Åh vad massa bra info! Jag kommer gärna på studiebesök, vill veta så mycket som möjligt :)

Min egen tid värderar jag inte särskilt högt i dagsläget för jag tycker det är så roligt ;) Däremot så kan jag inte erbjuda fullservice pga mitt jobb, men eftersom vi idag har ett kollektivstall som fungerar kanon så tror jag inte att det är några problem.

Jag har blivit totalförälskad i detta lilla stället som jag varit och tittat på och allt som kändes vagt och osäkert har klarnat ett efter ett och det börjar faktiskt se ut som att det är möjligt. Har bokat tid med banken och googlar som en galning för att ta reda på vad allt kostar, gödselplatta, bli av med gödsel, mura ytterväggar, bygga boxar... ja det är ju mycket som ska till.

I dagsläget (fortfarande bara på drömstadiet) så har jag fått ok från markägaren som äger marken runt gården. Det enda han är intresserad av är att kunna ta sig in i skogen och det löste vi direkt genom att spara en väg från grusvägen och in i skogen bakom de blivande hagarna. De var inte ett dugg intresserade av marken i sig. Han var dessutom gammal byggmästare och kunde berätta att det inte fanns några bärande balkar i den blivande stalldelen, så det var "bara" (enligt honom) att mura upp ytterväggarna med lecablock och lägga ett enkelt tak över för isolering, sen slå upp boxar.
Det finns redan en gjuten platta i nästan hela delen, så det behöver inte gjutas så mycket (eller ja, det blir ju ca 80m2 med gödselplatta inräknat så det blir ju en hel del ändå, men det kunde varit värre)


Vad tar ni för stallhyra och vad ingår då? Hur räknar ni med värdeminskning/underhåll och liknande kostnader som inte är så tydliga?
Värdeminskning är en av de få saker jag minns från ekonomistudierna, men jag har ingen aning om hur jag ska räkna i detta fallet för jag har ju ingen aning om hur mycket man får sålt det för en gång i framtiden. Räknar man på att man ska betala av det eller räknar man med att det betalar tillbaka sig självt? Samtidigt så behöver jag ju ta lån om jag ska bygga och då tillkommer ju ränta, ska jag ta med det i beräkningarna?
Jag tycker det är så svårt att veta vad man ska ta med i en hyreskostnad och vad man faktiskt kommer få för kostnader för gården i sig. Eftersom jag är själv och inte är ekonomiskt oberoende ;) så behöver jag ha stenkoll på vad det faktiskt kommer att kosta så att jag inte plötsligt står där med en gård som kostar det dubbla mot vad jag trodde. :o

Ang. marken så ingår det en liiiiiten bit mark precis bakom ladugården, en ruta på kanske 30*40 meter. Så i värsta fall finns en liten rasthage som man kan använda i nödfall om man nu skulle bli utan mark och inte får tag på nya hagar direkt.

Enda gången jag hört att det varit problem med arrenderad mark var när marken betades väldigt hårt och inte sköttes ordentligt, då krävde bonden som ägde marken att få plöja upp och låta den vila om den inte sköttes bättre. Vad jag sett så används den fortfarande så det verkade ju inte som att det var någon fara på taket ändå, då sa han ändå till ett halvår i förväg, så det sköttes ju väldigt schysst ändå.


Förresten, har ni gödselplatta eller container? Läste nån gammal tråd att ni hade en container, stämmer det än? Och vad kostar det i så fall?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 591
Hemmet Hej har tittat på ett jättefint hus i Skåne med ett litet stall för 3 hästar och hagar. Kallhyran ligger på 8500 kr + jag får stå för...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 577
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Hej hej. Jag har ett litet stall på 5 boxplatser som är godkända upp till 148 cm. Vi har möjlighet att värma upp sadelkammaren. Inget...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 852
Senast: Hannah199
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 474
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp