LenaNo

Trådstartare
Heej det är så att jag ska kanske köpa en häst...Men hur mycket kostar det cirka per månad att ha en häst???

Ps...Tack för svar :)!

Sv: Kostar?

finns 1 miljon trådar om det här ämnet, sök på dem!

sen beror det ju på
*hästras/individ
*stallplats - servicenivå/ridhus/pass osv.
*ev. skador mm

jag snittar 4500-5000kr/månad inkl allt (utrustning, mat, hovslagare osv)

Jag har mina hemma och räknar med ca 2000 i månaden, när de bara står där. Träning, tävling, utrustning mm kommer till. Har man den inhyrd är 4000 nog ingen orimlig summa.
Vi har egentligen säkert mer, vi har byggt stall - kapitalkostnad, staket, containertömning, transport, bensin till träningar, ska man börja räkna allt i facket "häst" skulle man nog inte ha nån;)

Senast ändrad:

Det beror helt på dels själva hästen och dels under vilka förhållanden man ska ha den.

Så om man har eget allt foder, stall m m är hovslagarkunnig och har en lättfödd häst så kan man faktiskt komma så lågt som 5000 om året för att hålla en häst. Men om man måste stalla upp den i/nära en stor stad så är det inte heller några problem att komma upp 5000 i månaden.
Sedan beror det ju också om har försäkring och premien, om man har en otursfull häst så kan veterinärkostnaderna skena iväg.

Hej. Oj det e ju så individuellt.
Min häst kostar mig ca 4000/månad med stallplats,foder, strö,skor,försäkring, mm mm.
Hon är naturligtvis värd varenda krona,men det är inte billigt med häst, min mamma som har en fjording kommer undan med ca hälften av den summan beroende på att han äter mindre, inte behöver skos utan bara verkas var 8de vecka samt att hans försäkring är mkt billigare. Kram och lycka till :)

det är olika var man bor i sverige, vad det är för häst, vad man ska använda den till mm. min häst jag hade förut kostade ca 2000kr/mån med allt. men då har vi väldigt billig hyra där jag bor. hästarna jag har nu är mkt dyrare pga att dom är större o dom är tävligs hästar så det blir mer mat och högre försäkringar. så det är olika.

det behöver ju inte vara så dyrt att ha en häst inhyrd. min häst gick på ca 2000 kr/mån med allt. och dom hästana jag har nu är ju större så är ju mer mat men han som äger hästarna är vetrinär hovslagare ridlärare mm så är ju mkt billigare nu om man tänker efter vad det är man inte behöver betala :)

Billigare än 1500kr/månad går nog knappt. Räkna alla utgifter i överkant så du har en marginal.

Använd taggsök - månadskostnad, så får du fram ett antal trådar. Jag har taggat även denna tråd med månadskostnad, så klicka på månadskostnad längst ner på sidan, så får du upp fler förslag.

Min 24-åring, som till största delen är en promenadhäst kostar runt 2500-3000 i månaden i snitt över hela året.

Ska man sen tävla och åka på mkt träningar, samt ha en rejäl hästförsäkring, får man nog räkna med ett par tusenlappar till.

oj, vad era hästar är dyra i drift :P
min ponny (pensionär) kostar 1200 kr i månaden..
min systers ponny kostar 2000 kr i månaden, och då är hyrtransport och 4 hoppträningar inräknade..
sen har vi inga fler hästar för tillfället :P men jag letar ny stor häst (sålde min höst -07)

ridutrustning är inte inräknad, då det brukar bli 2 stor shoppingar per år, höst och vinter..

Jag kan inte ha min häst mitt i stan på balkongen, hur gärna jag än vill :D. Utan det är 9 km enkel resa med bil, eller buss till stallet, vilket kostar runt en tusenlapp i månaden... Sen är det stall, kraftfoder och höinköp, veterinär, hovslagare, försäkring, hyra av hästtransport, träningar, ridläger, ridhusavgift, så det ÄR inte gratis att ha en häst oavsett vad man använder den till. Utrustning köper jag oftast begagnat på auktionssajt eller secondhand.

När jag har haft häst har det gått på ca 3000:- i månaden.
Då tränade jag knappt heller och tävlade inte. Stod i kollektiv och tog hand om andras hästar ganska ofta.

Använd taggsök - månadskostnad, så får du fram ett antal trådar. Jag har taggat även denna tråd med månadskostnad, så klicka på månadskostnad längst ner på sidan, så får du upp fler förslag.

Snälla IngelaH, kan ni inte fixa en nålad "vad kostar det att ha häst" tråd?

Bara en tanke :idea:

Min häst kostar nu ca 2000-2500 kr/mån där hon står nu det är dock beräknat på att boxplatsen är gratis, sedan är det inkl. bete,
strö, foder, veterinärvårdskostnader, skoningar (var 8:e vecka), samt försäkring.

Just nu tränar jag inte regelbundet men ska väll förhoppningsvis börja göra det snart igen. Då kostar det ca 600:- mer i månaden. Tävlar gör vi inte just nu i alla fall.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För att tråden vi som letar häst, inte ska spåra ur mer 🙈 skapar jag en ny tråd där vi kan diskutera hur mycket pengar våra hästar...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 899
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
4
· Visningar
302
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 613
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.