Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi betalar 250:- för en stor rundbal och den räcker i ca 10 dagar till två hästar. Det är bara två hästar i stallet. Jag betalar inte speciellt mycket för stallet, då personen som äger det behöver sällskap till sin häst. Mellan maj-oktober går hästarna på bete, vilket gör att vi inte har någon större grovfoderkostnad då, om än lite grann. Kraften kostar ca 300:- månaden för mitt sto. Jag köper kraften i en affär och köper till havre från en kompis som har gård för 1 kr/kg. Förra sommaren hade de havre över så den hämtade jag gratis i säckar och fodrade med. Men det gör inte speciellt mycket skillnad i kostanden egentligen. Bensinen som går åt för att hämta det kostar lika mycket som att köpa det på väg ut till stallet i alla fall.Låter märkligt lite med 8000:-/år för foder och stall, knappast vita pengar? Det är under 1000:-/månad och med tanke på att du köper allt och inte har varesig eget stall eller eget foder så får jag det inte att gå ihop.
Sä här räknar jag:
Försäkring ca 3000kr
Avmaskning ca 300kr
Vaccinering ca 700kr
Stallhyror á 11 månader 6825kr
Enslilage á 425kr 2/månad sept-maj 8550kr
Kraftfoder ca 200kr/mån 2400kr
Bete juni-aug 1800kr
Verkning/framskor 400kr varje 2 mån 2400kr
Strö ca 1 halmbal/mån + nån extra 2500kr
Det blir 28475kr
Då har mina fri tillgång på ensilage, samt är skodda under vissa perioder. Mina hästar är inhyrda och då är det rätt billigt där jag står. Ska jag räkna med bränsle t.o.r stallet samt att jag kör stona t.o.r betet samt bränsle för att ta mig till bete så kan jag ju slå på några tusen till/sto.
Sen kan man ju räkna med nån självrisk och veterinär resa.