Kostand för att föda upp ett föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare iska
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 3 835
Sv: Kostand för att föda upp ett föl?

Låter märkligt lite med 8000:-/år för foder och stall, knappast vita pengar? Det är under 1000:-/månad och med tanke på att du köper allt och inte har varesig eget stall eller eget foder så får jag det inte att gå ihop.
Vi betalar 250:- för en stor rundbal och den räcker i ca 10 dagar till två hästar. Det är bara två hästar i stallet. Jag betalar inte speciellt mycket för stallet, då personen som äger det behöver sällskap till sin häst. Mellan maj-oktober går hästarna på bete, vilket gör att vi inte har någon större grovfoderkostnad då, om än lite grann. Kraften kostar ca 300:- månaden för mitt sto. Jag köper kraften i en affär och köper till havre från en kompis som har gård för 1 kr/kg. Förra sommaren hade de havre över så den hämtade jag gratis i säckar och fodrade med. Men det gör inte speciellt mycket skillnad i kostanden egentligen. Bensinen som går åt för att hämta det kostar lika mycket som att köpa det på väg ut till stallet i alla fall.

Senast ändrad:

Jag har räknat att min häst kostade mig ca 80-100 000 första 3 åren i sitt liv och då födde jag upp henne och red in själv. Med stallhyror och alla andra kostnader lite på en höft uträknat.
Då räknade jag in avgifterna för 'tillverkning' av min häst, vilket var ca 20-25 000 kr, vilket är lite lägre än att köpa ett vettigt föl (om man nu inte hittar någon till underpris).

Ett sto hos mig kostar:

hösilage 15 kg/ dag 675 kr/mån 8 mån =5400 kr
havre 1.5 kg/ dag 70 kr /mån= 8 mån=560 kr
mineral och foderjäst kommer inte ihåg exakt säg 300 kr/år
avmaskning 300 kr/år
hovslagare (oskodd, verkar ca varannan gång pga lite slitage) 600 kr om året
försäkring 3000/år
Beteskostnad uppdelat på 5 hästar = 500 kr för en säsong och häst.
vaccinering 140 kr /år

Det ger 10800 kr per år.

Till det kommer elkostnad för stallet, vet faktiskt inte vad det kan gå på. Har eget äldre stall.

Det beror väl mycket på vad man tillgång till utan att köpa det på öppen marknad, som ex boxplats eller egenodlad havre. Mitt gamla stall står ju på gården och hade varit tomt om inte hästarna använt det.

Till nästa år har jag nog ingen egenodlad havre så den kostnaden kommer nog stiga då. Men tillgång till betesmark som min snälla pappa tycker är för dålig att odla på gör rätt så mycket. Här nere är ju betessängen ganska lång också. Sköter man betet med gödning och putsning sparar man in mycket foderkostnader under sommarhalvåret.

Jo det är ju sant.

Jag funderar på att bygga eget stall men jag kommer ju liksom fortfarande inte undan foderkostnaderna och frågan är om jag kan bygga/köpa nåt och hålla hästarna på under 625kr i månaden då. Dessutom får jag ju mer jobb själv = mer resor till stallet.
Inget av mitt är särskilt dyrt anser jag, 625kr/häst i månaden inkl en hel del fodringar och utsläpp är billigt här, grovfodret är av jätte hög kvalité och inte särskilt dyrt anser jag, sen har jag ju hyfsat svårfödda fullblod så visst det blir ju lite dyrare jämnfört med många andra hästar.

Sä här räknar jag:

Försäkring ca 3000kr
Avmaskning ca 300kr
Vaccinering ca 700kr
Stallhyror á 11 månader 6825kr
Enslilage á 425kr 2/månad sept-maj 8550kr
Kraftfoder ca 200kr/mån 2400kr
Bete juni-aug 1800kr
Verkning/framskor 400kr varje 2 mån 2400kr
Strö ca 1 halmbal/mån + nån extra 2500kr

Det blir 28475kr
Då har mina fri tillgång på ensilage, samt är skodda under vissa perioder. Mina hästar är inhyrda och då är det rätt billigt där jag står. Ska jag räkna med bränsle t.o.r stallet samt att jag kör stona t.o.r betet samt bränsle för att ta mig till bete så kan jag ju slå på några tusen till/sto.
Sen kan man ju räkna med nån självrisk och veterinär resa.

Och du har inte räknat någon form av utrustning eller träning...fast det kanske var ett avelssto...o då tillkommer ju alla de kostnaderna också.
Tycker det låter rimligt med ca 30000:-/häst/år.

Men eget är inte samma sak som gratis.
Vi tar in eget hösilage. Det kostade oss 12000:- gödning, 9000:- till grannbonden för plastning(100 kr balen, vilet är ett bra pris) o sen 1500:- i diesel när vi slog av det.
22500:-/år.
Hästgårdsförsäkringen ligger på 4.500:-/år.
Stolp,aggregat, el, isolatorer, batterier, grindhandtag osv..... ca 1000:-/år.
I år har vi bytt alla fönster i stallet. 9000:-
Rustat... köpte bla virke för 35000:- o då är inte det till hela stallet än.
Man behöver ständigt laga o rusta på en egen gård/stall/hagar.
En traktor kostar skjortan i diesel o oljebyten osv.
Våran traktor 8 år gammal drar 20 l diesel i timmen.
Nu i vår ska vi på med nytt utsäde på vallarna för att de ska ge bättre skörd.
Man kan inte bara låta vallarna stå år efter år utan att så i nytt o gödsla....sånt kostar.
Inte nog med det...om man ska få ut det mesta av betet o dessutom få ut sitt eu- bidrag så ska markerna betesputsas...vilket kräver maskiner o diesel.

Sen tycker folk att man ska sälja hösilage eller halm för en spottstyver utan att ha någor begrepp alls om kostnaderna o all tid det tar att få in det.
Eller så gnäller folk över dyra stallhyror o betes kostnader. Okunskap!

Och jag bör nog flytta tillbaka till Sverige då allting verkar billigare än här, även då jag har "gratis veterinär"...

På Irland är det jättedyrt att ha häst om man inte har eget. Men det är för att folk har vett att ta betalt för sina tjänster och jobbet de utför. Jag vill skicka iväg en 3-åring jag har kvar på Irland på inridning så jag slipper det jobbet själv. Jag hittar inte någon som vill göra det för under 250 euro i veckan. Hästen är absolut inte konstig eller galen, utan välhanterad och uppfostrad. Här i Sverige hade jag fått det mycket billigare.

Vem har sagt att eget är gratis?

Jag har egen havre, som jag betalar 1.50 för kg, för det kostar det att ta fram den. Jag betalar mitt eget underhåll till stall och stängsel, vilket jag också tog upp som en kostnad. Jag skrev det som en beteskostnad på 500 per häst . Jag har fem hästar vilket blir ca 2500 kr som mitt bete kostar i underhåll, putsning och gödsling.

Det blir billigare att ha eget, även om det naturligtvis inte är gratis...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 760
Senast: Efwa
·
Ekonomi & Juridik Sist jag(och mina föräldrar då)hade häst var det en relativt enkel historia. Stallplatserna kostade 800 kr i kallhyra(kollektivstall med...
2 3
Svar
53
· Visningar
10 698
Senast: lil-sis
·
M
  • Låst
Ekonomi & Juridik Hejsan. För tre månader sen skrev jag på ett fodervärds avtal där ja skulle få ha hand om ett varmblod som för det första är...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 456
Senast: Marie_Ozzy
·
Hästmänniskan Hoppas tråden ligger hyfsat rätt! jag har suttit och läst olika trådar där det handlar om kostnaden att ha häst, och blev förvånad över...
8 9 10
Svar
195
· Visningar
27 662
Senast: SusieQ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka