Kostand för att föda upp ett föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare iska
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 3 835

iska

Trådstartare
Vad kostar det att föda upp ett föl tills det är tre år? Är det någon utgift jag har missat? Jag köper ett föl som är 6 mån.

Hö/ensilgae
kaftfoder
mineraler
verkning
försäkring (vanlig vet och liv)
grimma, borstar, mm
vaccinationer
spån

har jag missat nått?

Sv: Kostand för att föda upp ett föl?

Vad kostar det att föda upp ett föl tills det är tre år? Är det någon utgift jag har missat? Jag köper ett föl som är 6 mån.

Hö/ensilgae
kaftfoder
mineraler
verkning
grimma, borstar, mm
vaccinationer
spån

har jag missat nått?

alldeles för mkt skulle jag vilja säga (usch, vill inte ens tänka på vad det kostar... :angel:)

det enda jag kan komma på är om du åker på kurs elelr dyl. eller skickar hästen på inridnig?

boxplats, sommarbete?

Har sommar bete från 1 maj till slutet av sep om vädret är normalt, vi har hästen hemma och eget bete och ensilage.

Veterinärräkningar?? Du är en väldigt lyckosam människa om du lyckas undvika veterinären (förutom vaccineringar) i tre år.

Hö/ensilgae
kaftfoder
mineraler
verkning
grimma, borstar, mm
vaccinationer
spån

har jag missat nått?

Tycker du har med det mesta. Jag har fött upp några unghästar och det är de viktigaste utgifterna du har med, du har ju tur som slipper boxplatskostnaden och kan ha hästen hemma. Du kanske kan lägga på lite allmänna stallkostnader typ, krubba, vatten kopp, stängselstolpar och eltråd. Inga jättesummor men de kommer till, samtidigt har du flera hästar kan du slå ut det på dem alla.
En sak som kan kosta lite är att putsa och gödsla betet, men det gäller ju antagligen fler hästar än en.

Senast ändrad:

jo vi har ju två nu, vara av en börjar bli gammal och jag har alltid velat ha ett föl så jag tänkte att det passar rätt bra nu...:)

Hej!

Kostnaden beror på hur du räknar. Är det ett föl som du ska köpa? Eller har du ett sto som du ska betäcka? Om det är det senare så kommer ju många andra kostnader till som exv betäcknings kostnad.

Eftersom jag är en "tråkig ekonom" så tycker jag att hästfolk är dåliga på att räkna på att arbetet som ni själva lägger ner (iform av mockning och fodringar m m) är också en kostnad! Även om det inte är några pengar som ska ut så är det ett arbete som ska göras.

Hur är det med behov av hästtransport? Bil? (Även om det är en unghäst så behöver den hanteras och eventuellt kunna köras). Köpa foder, mineraler och vitaminer, kräver det bil? Rent krasst så ska ju då även bensin o dyl ifrån detta slås ut som kostnader för din häst.

Är det erat eget stall, så är inte det heller gratis. Som någon klok skrev så är det kostnader för underhåll av stallet och försäkring av stall som ska med. Kostnader för att bli av med gödslet? Kostnader för att hantera hö/silage? Behövs det en traktor?

Det finns massor av småkostnader överallt, jag vet att det är tråkigt att ens närmas sig tanken på vad ens häst/hästar kostar. Men det är viktigt att man åtminstone har en susning innan man skaffar sig en häst.

Lycka till!

Rider du in själv eller är det tänkt att skicka iväg den för inridning?
I så fall blir det också en kostnad.

Lägger till lite i listan...

Hö/ensilgae
kaftfoder
mineraler
verkning
grimma, borstar, mm
vaccinationer
spån
Tokosel
Avmaskningar o träckprov
Grimmor, inte grimma...de växer ur.
Träns (runt året)
Träning som löshoppning tex
Ev kastration

Sen som de andra sagt. Bara för man har eget så är det inte gratis, men visst är det billigare.
Själv vågar jag inte räkna på vad hästarna faktiskt kostar för då skulle gubben gå i taket.;)

Min kompis och hennes klass kamrater gjorde nån som uträkning när de gick Hippologen. De räknade på vad det kostade ett betäcka med en "normalt" bra halvblodshingst och sedan vad den kostade fram till 3års test.

Jag vet att de räknade med ett visst antal kronor i veterinär räkningar och att man skickade den 1 månad på inridning. I övrigt verkning/skoning var 6-8 vecka, vaccineringar och avmaskningar.
De fick då fram en summa runt 200000kr. Då var foder, stallplats etc också inräknat.
Jag har själv inte räknat så jag vet inte om det stämmer men jag räknar på att mina ston som enbart används i aveln kostar runt 30000kr/år att hålla, då har jag dom vääldigt lågt försäkrade.

Så räknar man på samma summa så blir det ju drygt 90000kr bara där sen tillkommer inridning, utrustning, ev kastrering och högre försäkrings premie om man vill ha den full/högre försäkrad.

Dessutom får man ju räkna till tillverkningskostnad alt inköp.
Så 200000kr är nog ingen omöjlighet... :angel:

Tur att man inte räknar - då hade man ju blivit allvarligt deprimerad ;)

Och sen finns det de som tycker att 50' för en unghäst är dyrt, billigt skulle jag vilja påstå när man tittar på vad det egentligen kostar! :crazy:

Ja på de flesta utställningar eller premieringar så måste de ha träns på sig från 1 års ålder.
Sen brukar man väl ändå börja träna hästen innan det är dags för själva inridningen.
Vi brukar börja longera runt 2 års ålder (kapson eller träns)o tömköra. Sen har de träns när vi tränar löshoppning.
De är även sadelvana från sommaren det år de är 2. (alltså dryga 2 år.)

Glömde att Sverige har bett-tvång på utställning och premering. Sorry!

Jag har själv inte räknat så jag vet inte om det stämmer men jag räknar på att mina ston som enbart används i aveln kostar runt 30000kr/år att hålla, då har jag dom vääldigt lågt försäkrade.
Det låter som en extremt hög summa som dina ston kostar, om du inte har en dyr stallhyra.

Mitt sto kostar nästan 3000:- försäkring per år (liv 50.000:- plus veterinärvård, sto och föl försäkring).
Hon kostar ca 8000:- i foder, mineraler etc, stallet ingår i det också. Nu verkar jag ju själv, men skulle jag betala för det kostar det ca 400:- lite då och då. Ett avelssto som bara går behöver inte verkas med 6-8 veckors mellanrum om det inte är någonting fel på hovarna. Säg att mitt sto verkas 4 ggr på ett år = 1600:-. Avmaskningar, vaccineringar etc ca 1000:-/året. Spån får jag gratis, men det kostar ju att åka och hämta det. Säg dock 1000:-/år.

Grimmor, träns, borstar, sadel, täcken etc är ju inte årskostnader, men slår man ut det på ett år så räknar jag med kanske 1500:- i saker till henne.

Nu är jag uppe i 16.100:-.

Sen kommer ju iofs bensin till och från stallet. Det blir ca 5000:-/året för min del. Då är jag uppe i 21.100:-.

Har jag glömt någonting?

du skrev tokosel, är det inte bättre att köpa mineraler med selen/e vitamin i?

Och sen finns det de som tycker att 50' för en unghäst är dyrt, billigt skulle jag vilja påstå när man tittar på vad det egentligen kostar! :crazy:

visst är det skrämmande :crazy:

Enda sättet att tjäna på aveln är ju i princip att sälja dom som fölungar och då får man knappt igen vad man lagt hitintills.

Låter märkligt lite med 8000:-/år för foder och stall, knappast vita pengar? Det är under 1000:-/månad och med tanke på att du köper allt och inte har varesig eget stall eller eget foder så får jag det inte att gå ihop.

Sä här räknar jag:

Försäkring ca 3000kr
Avmaskning ca 300kr
Vaccinering ca 700kr
Stallhyror á 11 månader 6825kr
Enslilage á 425kr 2/månad sept-maj 8550kr
Kraftfoder ca 200kr/mån 2400kr
Bete juni-aug 1800kr
Verkning/framskor 400kr varje 2 mån 2400kr
Strö ca 1 halmbal/mån + nån extra 2500kr

Det blir 28475kr
Då har mina fri tillgång på ensilage, samt är skodda under vissa perioder. Mina hästar är inhyrda och då är det rätt billigt där jag står. Ska jag räkna med bränsle t.o.r stallet samt att jag kör stona t.o.r betet samt bränsle för att ta mig till bete så kan jag ju slå på några tusen till/sto.
Sen kan man ju räkna med nån självrisk och veterinär resa.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 760
Senast: Efwa
·
Ekonomi & Juridik Sist jag(och mina föräldrar då)hade häst var det en relativt enkel historia. Stallplatserna kostade 800 kr i kallhyra(kollektivstall med...
2 3
Svar
53
· Visningar
10 698
Senast: lil-sis
·
M
  • Låst
Ekonomi & Juridik Hejsan. För tre månader sen skrev jag på ett fodervärds avtal där ja skulle få ha hand om ett varmblod som för det första är...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 456
Senast: Marie_Ozzy
·
Hästmänniskan Hoppas tråden ligger hyfsat rätt! jag har suttit och läst olika trådar där det handlar om kostnaden att ha häst, och blev förvånad över...
8 9 10
Svar
195
· Visningar
27 662
Senast: SusieQ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka