kossor och avel :/?

M

mupp

hej .. jag skulle behöva hjälp ! jag ska börja med avel . skulle behöva hjälp med några frågor !
hur märker man att förlossning närmar sig ?
hur förbereder man sig och djuret ?
stadierna i förlossningen ?
hur tar man hand om kalven när det väl kommit ?
är det något annat jag bör tänka på ?
vad är uttdragen förlossning :/
vad kan hända för komplikationer ?
vad kan man gra åt det ?
hur gör man med ungar som inte kan andas ?
sjukdommar i anslutning till förlossning
andra kompikationer jag bör tänka på ?

tack så jätte mycket för hjälpen . /jennifer

Sv: kossor och avel :/?

Börja med att bestämma dig för vilken typ av kor du tänker satsa på. Det skiljer en hel del mellan olika raser hur komplicerade/lätta kalvningar de har.
Vissa raser kräver nästan mer övervakning än hästar och även att man har tillgång till hjälp av ett antal starka personer om kalven behöver dras ut.
Andra raser är kända för lätta kalvningar och klarar sig bäst själv med lite övervakning på håll.

Man brukar märka en kalvning på att kon blir slapp i bakdelen, den ser plattare ut än vanligt och även slidan blir slapp. Juvret växer ju också. Går korna ute så drar sig gärna en ko som ska kalva undan från flocken till något lugnt ställe.

Komplikationer som kan häda är saker som felläge på kalven eller inom vissa raser att kalven är för stor för att kunna komma ut. Plus massor av annat som kan ställa till det vid en födsel vilken som.

Något som hos vissa verkar vara väldigt vanligt är kalvförlamning när kon får akut kalkbrist efter kalvningen.

Detta var ett bara axplock av svar på dina frågor, men det finns fler här som kan fylla på.

undrar bara en sak..har du inte gått några kurser/utbildning för djurhållning? du har ju massa frågor som jag vet att utbildningar ger svar på. när syrran ville börja föda upp kalvar samt får gick hon en utbildning på två år..känns inte så planerat att skaffa djur och ska föda upp om man inte vet ngt..

Om du ska börja med avel. (Spelar ingen roll vilken av avel.)
Se till att ha en ordentlig utbildning, så att du känner dej säker!
Prata med en veterinär/bonde om råd annars...

juvret spänner sig ganska rejält+ att de blir mjuka bredvid svansroten. lycka till med vad du nu ska göra;)

Liknande trådar

Relationer Hej! Jag skriver under nytt konto för att slippa bli igenkänd. Jag har varit tillsammans med samma man i närmare 30 år och har under...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
20 877
Senast: Tufs
·
Gravid - 1år Ja, ruriken beskriver ganska bra hur jag känner just nu. I lördags kom vi hem efter att ha varit på semester i sammanlagt en vecka...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 081
Senast: Stinaelin
·
M
Avel hej .. jag skulle behöva hjälp ! jag ska börja med avel . skulle behöva hjälp med några frågor ! hur märker man att förlossning närmar...
Svar
7
· Visningar
811
Senast: Nafayette
·
C
Träning Hej. Jag har ett problem med min 3åring (05a). Hon reds in förra året och var jätte snäll under hela tiden. Efter 3års testet i våras...
Svar
18
· Visningar
1 834
Senast: Equi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama