Kossa BUUU!!!!!

aldente

Trådstartare
Nu har jag äntligen köpt mig en Rödkulla. En 6 månaders kvigkalv ,helvild men ack så söt. Min dotter 2 år säger buuu till den, därav rubriken. Hon skall gå och beta det som hästarna inte tar är tanken men först skall hon tämjas över vintern. Inga tomma boxar i detta stallet! :bump:

Sv: Kossa BUUU!!!!!

*hihi* Kul att höra att FLER barn hävdar att kossan säjer BUUUU :grin:

Vi hade också planer på rödkullor först, sen var vi inne på fjällnära kor (finns en sån på skansen, liten och söööt). Men det blev en flock fårskallar i stället... :p Kosseprojektet är iofs inte helt nerlagt, men det ligger nog ett antal år framåt i tiden, är jag rädd.

Ska du bara ha EN kossa?
Jag har ingen aning, men vi hade nog tänkt ha mist 2-3 av samma art, så de inte ska känna sig ensamma. Ingen aning, som sagt, men i mitt hjärta känns det bäst så...

Jo, det är meningen att det skall bli fler, men denna är så vild att jag vill tämja den först innan den får en kompis. Hade två jersey kvigor för tre år sedan och den ena blev som en knähund medans den andra förblev sjövild så jag ändrar taktik. Om inte annat kan jag låna hem en sinko från jobbet (jobbar med mjölkkor) till våren.
Angående fårskallar har jag blivit erbjuden sådana men känner ingen fårägare som inte har tillbringat sommaren utan att jaga får på bygden.
Sånt har jag inte tid med, dessutom kräver dom andra staket än hästar och kor.

Ja, rödkulla är en lantras, röd utan horn.

Plus att dom äter dubbelt så mkt och min lilla är inte knotig. Vill gärna få lite mat över till hästarna.

ja dom äter verkligen kopiöst mycket, jag blir lika förvånad varje gång att de får i sig så mycket :eek: :D

Nädå...rödkullor är jättefina! Lycka till med henne!

Tack, nu vågar hon i alla fall nosa en på handen när man håller fram den så det finns hopp.

Bar aman tar det sakta men säkert så.. Det komerm säkert att gå bra, kossor är ju ganska skygga naturligt så det tar väl en stund för dom att komma över det.

Stod å kelade med en av pojkvännens kossor i somras och hon njöt som bara den och stod blickstilla medan de andra stod runt om och tittade fånigt på. Men det är ju svårt att få dem tama när man har många.

Angående fårskallar har jag blivit erbjuden sådana men känner ingen fårägare som inte har tillbringat sommaren utan att jaga får på bygden.
Känner är väl en definitionsfråga, men jag har inte behövt jaga mina får på bygden en enda gång sen de flyttade hit i februari förra året...
Redan innan fåren flyttade hit hade jag staket som skulle kunna stänga in shettisföl = ungefär samma staketmodell krävs... :p Och det har alltså stängt in får inkl några lamm också. :bow: Men det krävs att fåren är vana att gå med elstängsel redan från början, annars kan det bli problem. (jag var också rädd för det innan de kom hit, men har inte haft några problem alls, som sagt)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 223
Senast: Juli0a
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 923
Senast: Egonson_
·
Avel Så har jag gått och nojjat mig över att den nyinköpta hästen. Jag behöver lite perspektiv från er. Min första unghäst, köptes när den...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 660
Senast: LionQueen
·
Ekonomi & Juridik Jag hyr boxplats i ett stall där jag betalar för box, grovfoder samt tjänsterna utsläpp/insläpp och alla fodringar. Jag betalar en...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 448
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar