Idag kom sista svaret från benmärgsprovet.
Inga tecken på några problem där. I första hand misstänker de "inflammatoriskt tillstånd i kroppen".

Med andra ord så lutar det faktiskt mot kortison.
ska göra ett test på torsdag (synachten) och antar att det ger slutgiltiga svaret.

Känns omväxlande som en färd mot avrättning eller en resa mot mitt gamla jag. :nailbiting:

Kortisonet får som sagt blodsockret att gå bananas. Ingen logik alls. Från högt så det inte går att mäta, till lågt. :(

Men blir jag frisk så. Fast allt jag googlar handlar om behandling över flera år.....

Gurkmejan är värd att testa. Den körde jag i storpack till ett par gamla hästar förr. Det var verkligen krut. Så varför inte.
/QUOTE]
Vi var tre stycken som testade den här.
Och fyyy f*n....nåsåinibängendåligt.
Ingen fick ned klunken de tagit. Vi spottade ut de dyra dropparna. Men du har ju lite mer motivation än vad vi hade vid tillfället så du kan ju försöka. Vi var då van att äta lite av torr gurkmeja i muslin. Inte gott då heller, men fungerade i alla fall.
http://www.bodystore.com/juice-gurkmeja-250ml

Jag har gått på långa kortisonkurer vid ett par tillfällen, ingen aning om hur hög eller låg dos det var men jag åt iaf 5 tabletter om dagen :D
Inga biverkningar mer än att jag vaknade vid 3 varje natt (oavsett när jag tagit tabletterna :confused:) och var speedad. Smärtan försvann också så länge jag åt kortison men kom tyvärr tillbaka när jag slutade. Behandlades mot kronisk bihåleinflammation.

Idag kom sista svaret från benmärgsprovet.
Inga tecken på några problem där. I första hand misstänker de "inflammatoriskt tillstånd i kroppen".

Med andra ord så lutar det faktiskt mot kortison.
ska göra ett test på torsdag (synachten) och antar att det ger slutgiltiga svaret.

Känns omväxlande som en färd mot avrättning eller en resa mot mitt gamla jag. :nailbiting:

Kortisonet får som sagt blodsockret att gå bananas. Ingen logik alls. Från högt så det inte går att mäta, till lågt. :(

Men blir jag frisk så. Fast allt jag googlar handlar om behandling över flera år.....

Intressant.
Synachtentest gör man för att se om kroppens kortisolproduktion fungerar som den ska.

Jo, hb kan sjunka som reaktion på infektion eller inflammation.
Och ibland hittar man inte facit, tyvärr.
Men det låter lite ovanligt om man vill provbehandla med kortison i största allmänhet utan att ha någon klar diagnos.
Om det nu inte visar sig att du har Addison, förstås, men hur Addisons sjukdom skulle ge anemi är mer än jag begriper (men jag är ju inte endokrinolog, heller).

Intressant.
Synachtentest gör man för att se om kroppens kortisolproduktion fungerar som den ska.

Jo, hb kan sjunka som reaktion på infektion eller inflammation.
Och ibland hittar man inte facit, tyvärr.
Men det låter lite ovanligt om man vill provbehandla med kortison i största allmänhet utan att ha någon klar diagnos.
Om det nu inte visar sig att du har Addison, förstås, men hur Addisons sjukdom skulle ge anemi är mer än jag begriper (men jag är ju inte endokrinolog, heller).
Det som det talats om är muskelreumatism. Känns konstigt eftersom jag inte har speciellt ont.

Har haft rejält ont i mjukdelarna efter cancerbehandlingen för 9 år sedan och men har mattats av med åren. Nu är det mest till natten jag behöver värktabletter för att sova bra.

I övrigt famlar de i blindo. Men just inflammation är de flesta överens om. Å ena sidan säger njurfolket att jag faktiskt bör ha hög sänka pga mina dåliga njurar men å andra sidan så tycker andra att jag inte bör ha hög sänka år efter år....

Suck. Varför kan det inte vara enkelt.

Ingefära - hellre mår jag som jag mår :wtf:
Basilika äter jag en del av såhär sommartid när det finns svenska tomater. Och chili försöker jag vänja in mig på...

Gurkmejan är värd att testa. Den körde jag i storpack till ett par gamla hästar förr. Det var verkligen krut. Så varför inte.

Skål förresten :D

Ingefära - hellre mår jag som jag mår :wtf:
Basilika äter jag en del av såhär sommartid när det finns svenska tomater. Och chili försöker jag vänja in mig på...

Skål förresten :D
Gurkmeja fungerar utmärkt på gamla hästar i alla fall :) Min äldste (30 år) och riktigt tuff har fått gurkmeja under ett par år i kraftfodret. Om man översätter vikten till folk så skulle en ml per dag vara lagom till 70 kg.

Förresten, hur är dina matvanor för övrigt ? Finns det något där som du kan / har/ändrat på? Vi har reumatism i familjen och som vanligt verkar det bli lite bättre om man utesluter allt vitt socker och alla konditorivaror och mest äter fisk och grönsaker. Men det blir trååååkigt i längden. Farinsocker verkar ge mindre reaktioner !!!

Appetepå ämnet, var det inte @kryddelydd som blivit av med svullnader i fötter o vader efter massage någonstans i SydostAsien?
Mina underben, vader o fötter svullnar väldigt ofta, stödstrumpor har 0 effekt. De är lika svullna på natten o/e p morgonen efter en god natts sömn.
Däremot har jag upptäckt att svullnaden/ödemen försvinner om jag dricker ett eller två glas vin.
Jag upplevde lite samma som du :) Vin = mindre svullen.

Sedan hade jag konstant och diffust ont i kroppen. Vid undersökning hade jag något i det autoimunna spektrat, men det framkom inte vad det vad. Inflammation i kroppen konstaterades, men inte vad det var.

Då slutade jag med gluten, mjölkprodukter och började dricka bjölkaska. Och vilken skillnad!
Det onda är mer eller minre borta och svampigheten är om inte helt borta, så nästan. Ser senorna och anklarna i fötterna liksom! :)
Min massör är lyrisk, har aldrig varit så fin i kroppen. Bindväven i ryggslutet, eller vad det nu är, sitter inte "fast" i en klump längre. Det är säkert inte rätt term, men tidigare var det som en platta där som tog emot och gjorde ont. Nu kan jag rulla skinnet mellan fingrarna.
Har inte tränat eller stretchat mer än vanligt, bara ändrat kosten. Det är tråkigt, men värt det.

Jag upplevde lite samma som du :) Vin = mindre svullen.

Sedan hade jag konstant och diffust ont i kroppen. Vid undersökning hade jag något i det autoimunna spektrat, men det framkom inte vad det vad. Inflammation i kroppen konstaterades, men inte vad det var.

Då slutade jag med gluten, mjölkprodukter och började dricka bjölkaska. Och vilken skillnad!
Det onda är mer eller minre borta och svampigheten är om inte helt borta, så nästan. Ser senorna och anklarna i fötterna liksom! :)
Min massör är lyrisk, har aldrig varit så fin i kroppen. Bindväven i ryggslutet, eller vad det nu är, sitter inte "fast" i en klump längre. Det är säkert inte rätt term, men tidigare var det som en platta där som tog emot och gjorde ont. Nu kan jag rulla skinnet mellan fingrarna.
Har inte tränat eller stretchat mer än vanligt, bara ändrat kosten. Det är tråkigt, men värt det.
Menade du björkaska? Gluten vet jag inte om jag får i mig, äter mest FinnCrisp o sesamfröknäcke, ost vill jag inte leva utan. Får inte i mig vitt socker, däremot rörsocker o honung. Salt får jag i mig mer än jag behöver.

Menade du björkaska? Gluten vet jag inte om jag får i mig, äter mest FinnCrisp o sesamfröknäcke, ost vill jag inte leva utan. Får inte i mig vitt socker, däremot rörsocker o honung. Salt får jag i mig mer än jag behöver.
Japp björkaska. Drack det på sent 80-tal, då var det väldigt poppis med syra-bas-balanserad kost. Nu har jag börjat igen.
Askan är ett avkok man dricker och det smakar inget särskilt. Googla eller gå till hälsokosten. En burk räcker en evihet, eller i alla fall ett halvår, ca 160 kr.
Har haft en positiv effekt på min sura mage, har inte haft problem med sura uppstötningar på länge och inte tagit någon Omeprazol på en evighet (för att vara mig)..
En del hävdar att den gör underverk. Kanske är så men förmodligen inte. :)
Men så länge jag känner fin effekt, så fortsätter jag, överkomligt pris med ju.
Jag känner mig inte lika "sur" i musklerna, och som sagt, torr och fin i leder och ben.
Men det kan ju delvis bero på att jag äter bättre med?

Saxat från första sidan jag googlade på:
"Björkaska har traditionellt använts i våra nordiska länder för basgörning genom sitt höga pH-värde, ca 12.
Askan har ett högt naturligt innehåll av kaliumkarbonater (K CO). Ofta har vi ett alltför högt saltintag via kosten. Förutom att försöka minska den dagliga konsumtionen av natrium som binder upp vätska i kroppen, kan man använda kalium i form av pH-Björkaska som reglerar vätskebalansen. Syret i karbonaterna binder dessutom upp överskottssyror som egentligen är vätejoner (H+) och för ut dessa som vatten (H O). Björkaskan fungerar som en kombination av mineraltillskott och basgörande medel för kroppen."

Förresten, hur är dina matvanor för övrigt ? Finns det något där som du kan / har/ändrat på? Vi har reumatism i familjen och som vanligt verkar det bli lite bättre om man utesluter allt vitt socker och alla konditorivaror och mest äter fisk och grönsaker. Men det blir trååååkigt i längden. Farinsocker verkar ge mindre reaktioner !!!
@tanten är diabetiker så det är nog redan uteslutet till stor del.;)

Jahapp.
Då har jag stått på kortison sedan i måndags. Måendet är helt förändrat. Till det bättre. Jag till och med ser klarare.

Men. Igår kväll, efter fem dagar, kom det. Jag började speeda. Jag snurrade som en propeller i sängen och hjärtat slog i 180. Klev upp och tog en tablett Oxascand (ngt sobriliknande) och kunde sedan sova. Har idag klampat runt hemma och varit helt uppstressad med högt adrenalin. Det känns som jag har jordens insulinkänning.

Nu gäller det att hitta ett sätt att stå ut.

Uppenbarligen är medicinering rätt. Men biverkingarna är alltså inte att leka med. Känns skumt att stå på lugnande :crazy:

Gar det att andra dosen eller lagga till nagot annat som hjalper mot speedning? Vad skont att du mar battre i alla fall.

Jag fick kortison sprutor i flera leder i gar ... I dag ar de lederna redan mycket battre. :) Jag har stora forhoppningar att de blir helt bra igen om nagra dagar ... och hoppas att resten ordnar sig ocksa med anti inflamatoriska piller.
Min doktor insisterade att jag behover ta Turmeric och garna ginger ocksa ... Sedan fick jag en lista pa saker som ocksa hjalper till naturlight.:p I morgon blir det en tur till apoteket for att kopa in Turmeric och Ginger ... det ar aldeles for varmt for ginger i dryck nu, vilket jag verkligen gillar annars.

Fråga.
Biverkningarna - går de över eller får man dras med dem?

Jag speedar och känner mig inte så himla lockad av att börja äta lugnande mot det.

Alternativet är antagligen att kontakta vården och få besked om ifall jag kan sänka dosen. Men - jag blir ju bättre och det vill jag ska fortsätta.
Pest eller kolera?

Fråga.
Biverkningarna - går de över eller får man dras med dem?

Jag speedar och känner mig inte så himla lockad av att börja äta lugnande mot det.

Alternativet är antagligen att kontakta vården och få besked om ifall jag kan sänka dosen. Men - jag blir ju bättre och det vill jag ska fortsätta.
Pest eller kolera?

Kanske kan du sänka dosen nu när du har fått effekt? Då kanske du ändå får det positiva men slipper det negativa?

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har fått ett märkligt och besvärande fenomen. Vaknade tidigt imorse för att det sved så förfärligt på överarmen, precis vid axeln...
Svar
9
· Visningar
1 389
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Lång tråd!! Tänkte höra om någon varit med om något liknande. Min häst har haft svullet skap ganska länge. Kollat med veterinär när vi...
Svar
5
· Visningar
4 387
Senast: Soffan74
·
Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 944
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 890
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama