Vet många som upplevt att de blivit smärtfria i kroppen och som sedan märkt av det när de slutar, dvs kan börja känna av ga,la skador o värk o annat som de sluppit under kortisonet. Vet fåtal som blivit speedade men det är ju oftare på högre doser och märks snabbt. En del blir rundare men det verkar oxå vara dosberoende.

På det hela taget tycker jag merparten av mina patienter mått väl totalt sett av kortisonet. Höga doser under längre tid går med större risker för obehag förstås.

Vet många som upplevt att de blivit smärtfria i kroppen och som sedan märkt av det när de slutar, dvs kan börja känna av ga,la skador o värk o annat som de sluppit under kortisonet. Vet fåtal som blivit speedade men det är ju oftare på högre doser och märks snabbt. En del blir rundare men det verkar oxå vara dosberoende.

På det hela taget tycker jag merparten av mina patienter mått väl totalt sett av kortisonet. Höga doser under längre tid går med större risker för obehag förstås.

Hm, jag börjar misstänka att jag fått hästdoser :cautious: Det är så länge sedan att jag kommer inte ihåg exakta dosen.

Har läst första svaret från benmärgsprov på 1177. De tror ännu så länge på inflammation.

Så googlade jag på rödvin och antiinflammatoriskt. :o

Det är nämligen så att jag tyckt att jag haft ett lite bättre allmäntillstånd när jag druckit ett litet glas rött på kvällen. Har viftat bort det som ren inbillning. Man kan väl inte blir friskare av att dricka vin heller!

Men kanske har jag inte inbillat mig? Kanske beror det på inflammation och kanske har en flaska uppdelat på ett halvdussin glas under en vecka faktiskt gjort nån liten skillnad?

Spännande att få läkarnas bedömning. Längtar intensivt efter hjälp. Även om det så blir kortison då.
For in till stan för att handla och bara att gå i ett par affärer gjorde mig helt slut. :(

Har läst första svaret från benmärgsprov på 1177. De tror ännu så länge på inflammation.

Så googlade jag på rödvin och antiinflammatoriskt. :o

Det är nämligen så att jag tyckt att jag haft ett lite bättre allmäntillstånd när jag druckit ett litet glas rött på kvällen. Har viftat bort det som ren inbillning. Man kan väl inte blir friskare av att dricka vin heller!

Men kanske har jag inte inbillat mig? Kanske beror det på inflammation och kanske har en flaska uppdelat på ett halvdussin glas under en vecka faktiskt gjort nån liten skillnad?

Spännande att få läkarnas bedömning. Längtar intensivt efter hjälp. Även om det så blir kortison då.
For in till stan för att handla och bara att gå i ett par affärer gjorde mig helt slut. :(

Börja äta mer basilika, ingefära och gurkmeja. Allihopa är antiinflammatoriska. Jag tar en hälsohutt varje morgon som bla innehåller ingefära. Jag tillverkar den i råsaftcentrifugen. Det var @Anna som tipsade om den. Chili är också antiinflammatorisk.

Börja äta mer basilika, ingefära och gurkmeja. Allihopa är antiinflammatoriska. Jag tar en hälsohutt varje morgon som bla innehåller ingefära. Jag tillverkar den i råsaftcentrifugen. Det var @Anna som tipsade om den. Chili är också antiinflammatorisk.
Ingefära - hellre mår jag som jag mår :wtf:
Basilika äter jag en del av såhär sommartid när det finns svenska tomater. Och chili försöker jag vänja in mig på...

Gurkmejan är värd att testa. Den körde jag i storpack till ett par gamla hästar förr. Det var verkligen krut. Så varför inte.

Skål förresten :D

Ingefära - hellre mår jag som jag mår :wtf:
Basilika äter jag en del av såhär sommartid när det finns svenska tomater. Och chili försöker jag vänja in mig på...

Gurkmejan är värd att testa. Den körde jag i storpack till ett par gamla hästar förr. Det var verkligen krut. Så varför inte.

Skål förresten :D

Ja, den innehåller då alltså inte alkohol... :cautious:

Men den funkar med en skvätt whisky :D

Appetepå ämnet, var det inte @kryddelydd som blivit av med svullnader i fötter o vader efter massage någonstans i SydostAsien?
Mina underben, vader o fötter svullnar väldigt ofta, stödstrumpor har 0 effekt. De är lika svullna på natten o/e p morgonen efter en god natts sömn.
Däremot har jag upptäckt att svullnaden/ödemen försvinner om jag dricker ett eller två glas vin.

Appetepå ämnet, var det inte @kryddelydd som blivit av med svullnader i fötter o vader efter massage någonstans i SydostAsien?
Mina underben, vader o fötter svullnar väldigt ofta, stödstrumpor har 0 effekt. De är lika svullna på natten o/e p morgonen efter en god natts sömn.
Däremot har jag upptäckt att svullnaden/ödemen försvinner om jag dricker ett eller två glas vin.

Det är ju inte så konstigt, alkohol är ju vattendrivande. Du kanske skulle leta upp någon sån som @tanten går hos som kan göra lymfmassage? :)

Har ingen aning om hur det funkar. Däremot har jag stor respekt för tankarna bakom massagen. Har haft elever som masserar och det de berättat har varit väldigt seriöst.

Ja, jag ha funderat på att prova thaimassage för det verkar väldigt bra. Det finns minst ett ställe i Falun, kanske två.

Tack. Det är precis sånt jag behöver. :heart
...som motvikt till alla kommentarer om kortison som en helvetesmedicin etc etc.

Nu är jag ju lite tidigt ute eftersom jag ju inte ens vet om jag kommer att ställas på kortison.Men detta är ju buke - här får man noja. Visst?
Jag gick på låg dos (2,5-7,5 mg prednisolon) kortison i ett par år innan jag började uppleva biverkningar. I perioder har jag blivit något speedad av det, men det har uppvägts av att det minskar mina ledsmärtor ordentligt. Jag brukar kalla det för "världens bästa rävgift"...
Men numera märker jag direkt att bukfettet ökar när jag sätter in kortison, så jag undviker det så länge jag kan. (har rätt fria händer från min reumatolog...)

Det är ju inte så konstigt, alkohol är ju vattendrivande. Du kanske skulle leta upp någon sån som @tanten går hos som kan göra lymfmassage? :)
Thai massage finns vid ICA i Brottby, kanske skulle testa?
Jag håller med @athena_arabians här, lymfmassage is da shit!
Och jag är högst tveksam till om thaimassören är rätt person till detta, lymfmassagen är lite annorlunda än vanlig muskelknådning. @ghost kan nog ge bättre svar på detta...

Jag har bara ätit kortison i korta perioder, tio dagar, 40 mg per dag, men tycker det varit en gudagåva! Minimalt med biverkningar, bara mått så mycket bättre!
Hoppas det hjälper dig med :heart

I Peking blev jag av med bensvullnaderna.
För tio år sedan.
Mycket märkligt, men också mycket uppskattat.

Antar att det är OK att göra reklam när man själv inte är inblandad i produkten.

@Silverkedjan säljer sina Bubblisar som enligt allt vad jag förstår r väldigt effektiva. https://bubblisar.myshopify.com/ finns på facebbok också.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har fått ett märkligt och besvärande fenomen. Vaknade tidigt imorse för att det sved så förfärligt på överarmen, precis vid axeln...
Svar
9
· Visningar
1 389
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Lång tråd!! Tänkte höra om någon varit med om något liknande. Min häst har haft svullet skap ganska länge. Kollat med veterinär när vi...
Svar
5
· Visningar
4 387
Senast: Soffan74
·
Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 944
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 890
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama